چرا طراحی داخلی اتاق نشیمن اهمیت دارد ؟ زمانی که یک خانه ساخته می‌شود، هر قسمت آن برای یک هدف به خصوص، طراحی و دیزاین منحصر به فردی خواهد‌داشت. اما در میان قسمت های متفاوت یک خانه، شاید هیچ بخشی به اندازه دیزاین و طراحی سالن پذیرایی آن حائز اهمیت نباشد.این امر خصوصا در ارتباط با خانه های ایرانی صادق بوده و در طراحی آن ها مطرح می شود. اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی نقطه شروع ارتباطات و دورهمی ها است. افراد زمان های بسیار زیادی از شبانه روز را در این مکان سپری می کنند و در آن جا به فعالیت ها و برنامه های روزانه خود می رسند.در این مقاله از فرید صنعت درباره ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن صحبت خواهیم کرد.

چرا طراحی اتاق نشیمن اهمیت دارد ؟

علاوه بر این، برای گردهمایی با دوستان و آشنایان و در مهمانی ها معمولا از اتاق نشیمن استفاده می شود. بنابراین این مکان به نوعی می تواند به عنوان معرفی برای کل دیزاین و طراحی خانه محسوب شود. همه این‌ها به این معنی است که طراحی اتاق نشیمن باید علاوه بر این که بسیار زیبا و عالی دیده‌میشود، باید بسیار راحت و کاربردی نیز‌باشد.با توجه به این مهم، می توان طراحی و دیزاین سالن پذیرایی را یکی از نقاط چالش برانگیز طراحی و دکوراسیون داخلی در نظر گرفت. بنابراین این که ایده ها و توصیه هایی برای الهام گیری از آن ها به منظور طراحی این فضا وجود داشته باشد، می تواند در این مسیر کمک کننده باشد.

ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

بررسی طراحی داخلی اتاق نشیمن

در ادامه به بررسی برخی ایده ها و نکات طراحی داخلی اتاق نشیمن می‌پردازیم که با الهام‌گرفتن از آن ها میتوان به یک ایده برتر جهت طراحی و دکور این فضا دست یافت. در این میان باید به دقت به سبک کلی خانه و روحیه ساکنین آن توجه داشت.

روی رنگ‌های به کار رفته در فضا تاکید داشتهباشید

رنگ یکی از عناصر اصلی و تاثیر گذار در اصول طراحی و دکوراسیون داخلی محسوب می شود. رنگ‌ها و نحوه به کار گیری آن ها در یک فضا تاثیر قابل ملاحظه ای روی ساختار و چگونه دیده شدن هر طراحی دارند. از این رو می توان از آن ها در بهبود فرایند طراحی داخلی اتاق نشیمن استفاده کرد.تاکید بر رنگ ها می‌تواند موجب شاخص تر دیده‌شدن جزئیات استفاده‌شده در سالن پذیرایی مورد نظر‌شوند. با ایجاد همبستگی و رعایت تعادل و اصول به کار گیری یک سری از پالت های رنگی مشابه می توان میان وسایل اتاق یک وحدت و انسجام قابل ملاحظه را ایجاد کرد.

وحدت و هماهنگی با رنگ یکی از ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

به نوعی با ترکیب متعادل رنگ ها و رعایت یک هارمونی مشخص می توان به یکی دیگر از عناصر مورد نیاز در اصول طراحی داخلی که همان وحدت و هماهنگی بین جزئیات مختلف است دست یافت. به این ترتیب ساختار یک فضا بسیار یک دست تر و زیبا تر خواهد شد.برای مثال می توانید در یک سالن با رنگ سفید و مبل های شیری رنگ و روشن، از جزئیاتی ظریف و هماهنگ مانند کوسن های صورتی به همراه گل هایی صورتی رنگ روی میز وسط و یک تابلوی نقاشی با طیف رنگی سفید و صورتی روی دیوار استفاده کنید. به این ترتیب جزئیات به درستی به هم متصل می شوند و به یک طراحی داخلی اتاق نشیمن شیک و ساده می رسید.

بزرگ‌تر جلوهدادن فضای سالن با استفاده از پردههای بلند

سالن هایی که دیوارهای بلندتری دارند و پنجره های بزرگ و سر تا سری دارند، به نسبت بزرگ‌تر، دلبازتر و زیباتر دیده می‌شوند. اما الزاما نیازی به داشتن این پنجره های بزرگ در واقعیت نیست.حتی اگر دیوار های سالن پذیرایی شما کوتاه تر است و پنجره های کوچکی نیز دارید، می توانید با ایجاد یک شگرد بصری، فضا را به شکلی که می خواهید تغییر دهید.

تاثیر پرده های بلند

برای این منظور می توانید از پرده هایی بلند و یک دست روی دیوار استفاده کنید. با استفاده از این رویکرد ناخودآگاه چشم‌ها به سمت بالا کشیده‌شده و فضای مورد نظر بزرگتر و بلندتر از آن چه که در واقعیت هست دیده‌خواهدشد.این کار می تواند سالن مورد نظر را به یک سالن مجلل و لوکس بدل کند. بنابراین این ایده به نوعی برای طراحی داخلی اتاق نشیمن به صورت لاکچری تر نیز مناسب تر است.خصوصا می‌توان برای افزایش اثر بخشی این ایده و مجلل تر دیده‌شدن آن از پرده هایی شیک از جنس ابریشمی یا مخمل استفاده کرد و رنگ و دیزاین آن را متناسب با رنگ فرش و مبل ها انتخاب نمود. با این کار طراحی فضا چندین برابر جذاب و لوکس دیده‌خواهدشد.

استفاده از اکسسوری های فصلی یکی از ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

جزئیات همیشه می توانند موجب جلب توجه افرادی شوند که برای اولین بار پا به یک محیط جدید می گذارند.زمانی که همه چیز به صورت نامنظم و بدون هیچ گونه الگوی به خصوصی چیده‌شده‌باشد هیچ چیز آن طور که باید دیده‌نمی‌شود.یکی از مواردی که در طراحی داخلی و دکوراسیون خانه اعم از طراحی داخلی اتاق نشیمن اهمیت‌دارد، استفاده از اکسسوری ها و جزئیاتی کوچک و ساده در الگویی بسیار مشخص و قابل دیده‌شده‌است.برای این منظور می توان از اکسسوری های مختص هر فصل استفاده کرد.

چیدمان اکسسوری هاایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

نحوه چیدمان این وسایل نیز باید به صورت مرتبط با هم در یک فضا و در نظمی قابل دیده‌شدن‌باشد.قرار‌دادن آن در قفسه کتاب روی دیوار، شلف‌ها، روی میز وسط یا روی کنار مبلی‌ها می تواند تاثیر زیادی روی نظم دهی و چیدمان هدف مند فضا داشته‌باشد. در واقع کاری که شما این جا انجام می‌دهید نوعی تم بخشی به سالن پذیرایی خواهد بود.

از بافت های مختلف در سالن استفاده کنید

اگر تنها از دو بافت یکسان و تکرار شونده در یک فضا استفاده کنید، این کار ساختار را بسیار یکنواخت و کسل کننده خواهد کرد.در مقابل استفاده از مخلوطی از بافت‌های متفاوت در یک فضا میتواند اثر بخشی سبک پیاده‌شده در آن جا را دو چندان کند.

استفاده از بافت در سالن

بنابراین در فرایند دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق نشیمن مورد نظر باید روی استفاده از بافت های متنوع در یک فضا تمرکز کنید. برای مثال می توانید از بافت ها و الگو های مختلف در روکش مبل ها، فرش و پرده ها استفاده کنید. همچنین می توانید از کوسن هایی با بافت های متنوع و در سایز های کوچک و بزرگ و اشکال متنوع نیز بهره بگیرید.در نظر داشته باشید که الزاما برای پیاده کردن الگو های رنگی و بافت های متنوع نیازی به داشتن یک سالن پذیرایی بسیار بزرگ ندارید.در فضا ها و سالن های بسیار کوچک نیز می توانید با استفاده از بافت های متنوع آرامش و زیبایی مورد نظر را پیاده کرد.

استفاده از هنر یک اصل غیر قابل انکار است

هنر در هر فضایی موجب افزایش بار مثبت روانی فضا‌شده و روی زیباتر دیده‌شدن طراحی و دیزاین آن بخش تاثیر قابل ملاحظه ای دارد. بنابراین به عنوان ایده ای دیگر جهت هر چه بهتر کردن سبک طراحی داخلی اتاق نشیمن، استفاده از تابلو های هنری توصیه می شود.قطعا اگر تابلوی مورد نظر یک اثر هنری اصل و حاصل کار یک هنرمند باشد که چه بهتر، اما به دلیل محدودیت بودجه حتی می توان از تابلو های چاپی نیز استفاده کرد.حتی مقرون به صرفه ترین راه برای داشتن یک تابلوی زیبا و متناسب با طراحی و چیدمان فضا، عکاسی از محیط های طبیعی است. بهتر است این تابلو ها را در ابعادی بسیار بزرگ روی دیوار نصب کنید. باز هم به تم پیاده‌شده در فضا و طیف رنگی مورد استفاده در سالن توجه کرده تا میان رنگ های تابلو و فضا هارمونی لازم وجود داشته باشد.

نکته ای در استفاده از هنر در اتاق نشیمن

نکته قابل توجه دیگر که میتواند یک تاثیر به خصوص در استفاده از هنر در فضا داشته‌باشد اختصاص‌دادن تنها یکی از دیوارهای سالن به کارهای هنری است.برای این منظور می توان از یک دیوار به صورت انحصاری برای استفاده از کار های هنری متنوع استفاده کرد.در این صورت نیازی نیست که الزاما از یک تابلوی بسیار بزرگ استفاده کنید. مجموعه‌ای از تابلو های کوچک، کار های دست ساز، بشقاب های هنری نقاشی‌شده و مواردی از این قبیل را می‌توان روی این دیوار نصب‌کرد و تمایز و تفاوت لازم را ایجادکرد.

اهمیت انتخاب نوع روشنایی سالن یکی از ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

از سبک و الگو های نورپردازی سالن که بگذریم، استفاده از یک چراغ یا لوستر در اتاق نشیمن می تواند تبدیل به یک نقطه کانونی شود. شما می توانید روشنایی سالن را به قطب اصلی طراحی داخلی اتاق نشیمن تبدیل کنید.برای مثال می توانید از یک چراغ ساده و آویزی در مرکز اتاق استفاده کنید. استفاده از این آویز روشنایی در مرکز اتاق نشیمن موجب جلب نظر ها به آن قسمت‌شده و باعث ایجاد تمرکز و تاثیر خواهد‌شد.بهتر است این روشنایی را تا جای ممکن ساده تر و سبک تر انتخاب کرد تا حس درخشش و آرامش را در فضا ایجاد کند.

به طراحی داخلی اتاق نشیمن خود یک مضمون بدهید

طراحی‌های موفق آن دسته از ایده‌هایی هستند که علاوه بر خلاقیت و زیبایی، حرفی برای گفتن‌دارند و یک مضمون و سبک مشخص را دنبال می کنند. بنابراین در طراحی پیاده‌شده در سالن مورد نظر بهتر است یک مضمون مشخص و قابل درک پیاده شود.برای مثال می توان اتاق نشیمن را به سبک کلاسیک طراحی کرد. در این صورت باید اجزا و رنگ‌ها و بافت های پیاده‌شده در فضا این مضمون کلاسیک بودن را دنبال کنند. در واقع باید وجود این سبک را در هر بخشی اعم از طیف رنگی، نور پردازی، بافت ها، الگو های مورد استفاده و تک تک جزئیات مشاهده کرد.

با کمک آینه ها می توانید توهم فضایی ایجاد کنید

آینه‌ها یک راه ساده و به نسبت مقرون به صرفه برای بزرگ تر و دلباز تر جلوه‌دادن یک فضا هستند. اما در این جا ایده بهتر این است که به جای استفاده از آینه های بسیار بزرگ که موجب یک بهم ریختگی در فضا خواهند شد، از چند آینه کوچک تر با اشکال هندسی و طرح های متفاوت در سالن استفاده کنید.این آینه‌های جذاب و برش خورده نه تنها موجب بزرگ تر دیده شدن فضای مورد نظر از آن چه که در واقعیت است می شود، بلکه همچنین استفاده از آن ها موجب دستیابی به یک الگوی جذاب و به شدت شگفت انگیز در سالن پذیرایی خواهد شد، خصوصا زمانی که منعکس کننده رنگ ها و بافت های استفاده شده در فضا نیز می شوند.

اگر امکان دارد یک شومینه در سالن نصب کنید

شومینه ها همیشه به فراهم کردن فضایی دنج و ایجاد گرمی و صمیمیت در فضا شهرت دارند. شومینه ها می توانند تداعی کننده لحظه های گرم و پر محبتی باشند که در روز های سرد زمستانی موجب ایجاد گرمی و آرامش خواهند شد.در نتیجه اگر بودجه و فضا این امکان را می دهند می توان به عنوان تکمیل کردن طراحی داخلی اتاق نشیمن، یک شومینه واقعی یا یک نمونه مصنوعی آن را در سالن مورد نظر نصب کرد.شومینه های برقی علاوه بر زیبایی می توانند کارکردی ساده و ایمن را نیز برای ساکنین فراهم کنند.

در سالن کنتراست لازم را پیاده کنید

وجود تضاد در هر فضایی برای برجسته سازی طراحی و دیزاین آن جا لازم است. این مورد در خصوص سالن پذیرایی نیز صدق می کند.اگر هیچ تضاد و کنتراستی در فضا وجود نداشته‌باشد، همه چیز خیلی ساده و در مواردی به هم ریخته دیده‌خواهد‌شد. گاهی اوقات با ایجاد یک کنتراست ساده می توان تغییری بسیار چشم گیر را ایجاد کرد.

نمونه هایی از کنتراست در اتاق نشیمن

برای مثال اگر در سالن پذیرایی یک قفسه کتاب سرتاسری دارید، میتواند بسیار کسل‌کننده و نامرتبط دیده‌شود. اما اگر از یک رنگ متضاد برای این قفسه استفاده کنید، بلافاصله متوجه تفاوت و تغییر محسوسی در فضا خواهید شد.یک مثال دیگر از ایجاد کنتراست، استفاده از یک نمای کاملا متفاوت نسبت به کل سالن در یک قسمت است. برای مثال اتاق نشیمنی را تصور کنید که تمام دیوار های آن سفید و ساده بوده و دیزاین و چیدمان مبلمان ها نیز تم روشن و ساده دارد.حال در این سالن تنها گوشه‌ای از دیوار، برای مثال اطراف قسمتی که یک شومینه در آن قرار داده شده‌است، از نمای آجری استفاده شود. این کنتراست جذاب می تواند یک تاثیر بصری قابل ملاحظه را به همراه داشته باشد.استفاده از رنگ های خاص که در نگاه اول چشم ها را به سمت خود می کشاند، استفاده از یک سری الگو های متفاوت با دیگر قسمت ها و مواردی از این قبیل می تواند در روند افزایش جذابیت طراحی داخلی اتاق نشیمن تاثیر داشته باشد.

چند مثال ساده از ایده هایی که می توان در سالن پذیرایی پیاده کرد

ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

ایده ها و خلاقیت های بسیار زیادی می تواند در یک سالن پذیرایی پیاده و اجرا شود. در این جا تنها می توان به چند مورد به عنوان مثال اشاره کرد.برای نمونه می توان سالن پذیرایی با یک تم دریایی دیزاین کرد تا یک فضای دوستانه و پر از آرامش به دست آید. در این سبک از رنگ های سفید و آبی در طیف های متفاوت به همراه اشیا و جزئیاتی مربوط به دریا می توان استفاده کرد.

استفاده از یک الگوی رنگی شیک یکی از ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

مورد دیگر استفاده از یک الگوی رنگی شیک و بسیار مدرن است. برای مثال ترکیب برخی از رنگ ها با هم در الگوی ست کردن آن ها جذابیت زیادی دارد. مانند ترکیب خاکستری و صورتی یا خاکستری و قرمز. الگو های متفاوتی را می توان در کنار هم قرار داد. بهتر است از یک رنگ خنثی و ساده در کنار یک رنگ شاد تر استفاده کرد.

استفاده از اکسسوری ها یا الگو های رنگی و فانتزی

ایده دیگری که وجود دارد استفاده از اکسسوری ها یا الگو های رنگی و فانتزی در سالن است.به این ترتیب باید هر چیزی که استفاده میشود در پس زمینه سفید سالن قرار بگیرد تا به صورت محسوسی دیده‌شود.برای مثال می توان روی یک مبلمان ساده و سفید از کوسن های رنگی رنگی استفاده کرد.

استفاده از گل و گیاه یکی از ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

در نهایت مانند همیشه استفاده از گل و گیاه تا جای ممکن در فضا نباید فراموش شود. این راهکار در طراحی داخلی اتاق نشیمن نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی روی جذابیت و شیکی سالن داشته باشد و حس شادابی و سرزندگی را در فضا القا کند.

خلاقیت به خرج دهید

در نهایت همه چیز به شما و ایده هایی که در سر دارید باز می گردد. می توان از طراحی های موجود به خوبی الهام گرفت.
اما چیزی که در آخر باید در طراحی داخلی اتاق نشیمن مشاهده‌شود، ایده ها و تفکراتی‌است که از خلاقیت فردی شما به دست‌آمده‌است. این مورد است که می تواند یک طراحی را منحصر به فرد تر و متمایز تر جلوه دهد.