آیا طرفدار طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها هستید؟ با توجه به اهمیت دکوراسیون داخلی  در دنیای مدرن امروز، معماران و طراحان با در نظر داشتن سلیقه های گوناگون سبک های مختلفی را پیشنهاد می کنند تا افراد با توجه به بودجه، سلیقه و وسایل موجود، سبک مورد نظر را برای دکوراسیون خانه خود انتخاب کنند. سبک ژاپنی یکی از انواع سبک ها در دنیای طراحی داخلی خانه ها است.

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها

سبک ژاپنی را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: “ذن” (Zen) مکتبی در مذهب بودا است که در کشور ژاپن پدیدار شده‌است و تاکید فراوانی بر تفکر لحظه به لحظه و ژرف نگری به ماهیت اشیا، جانداران و … به وسیله تجربه مستقیم دارد. این مکتب معمولا تعالیم خود را به صورت مقایسه تناقضات دو چیز می آموزد که این دقیقا چیزی شبیه به کاری است که در آیین یین و یانگ صورت می پذیرد. یک سادگی امن و آرام الگوهای کم نظیر فرهنگ و سبک ژاپنی را احاطه کرده است. هزاران سال قدمت در سنت این کشور، بر زیبایی معماری و طراحی داخلی ژاپن تاثیر گذاشته است و منجر به طراحی دکوراسیون داخلی بی نظیر و متاثر از فرهنگ شده‌است.

سبک ژاپنی پیرامون یک زندگی مرتب و بدون محدودیت تکامل می یابد؛ حفظ تعادل، نظم، آداب و رسوم سنتی و عشق به زیبایی طبیعت، از اصول اساسی سبک زیبای ژاپنی است. وقتی کسی مراسم قدیمی و سنتی ژاپن مانند مراسم چای را درک کند، فورا به این فرهنگ و تمدن غنی علاقمند می شود و تلاش می کند تا از عناصر سبک ژاپنی در خانه خود بهره ببردبیایید از سبک ژاپنی کمی الگو بگیریم و فرهنگ غنی و خوش ذوق ذن را به سبک زندگی خودمان وارد کنیم؛ همه انسان ها لایق این هستند تا از آرامش و هارمونی در خانه های خود لذت ببرند و فضای شیرین و دلچسبی را ایجاد کنند. از آن جا که طراحی دکوراسیون داخلی ژاپنی، القا کننده آرامش و حس زیبایی است، ما در این مقاله نکاتی کاربردی برای اضافه کردن این سبک زیبا و جذاب به زندگی امروزتان با شما به اشتراک می گذاریم تا سبکی متفاوت و لذت بخشی را تجربه کنید. اگر به دنبال طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی هستید نکات زیر را رعایت کنید:

 دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها

استفاده از عناصر طبیعت در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها

فرهنگ ژاپنی در عشق و احترام به طبیعت اشباع شده‌است. بهترین راه برای برقراری یک ارتباط قوی و محکم با دنیای طبیعی، آوردن طبیعت به داخل خانه ها است. اضافه کردن گیاهان سنتی ژاپنی مانند بونسای و بامبو، به خانه شما یک حس فرهنگی کوچک و ژاپنی خواهد بخشید. با وجود آن، شما می توانید از هر نوع گیاهی در طراحی داخلی خانه تان استفاده کنید و به یک سبک مشابه دست پیدا کنید. سعی کنید در خانه از گیاهانی مانند نخل و ارکیده که دارای برگ های صاف و براقی هستند، بیشتر استفاده کنید.

استفاده از گل های رنگارنگ در خانه های ژاپنی خیلی متداول نیست. بنابراین هر گیاهی را که انتخاب می کنید، آن را ساده، طبیعی و سبز نگهدارید تا با استفاده صحیح از این روش اثر گذار یک قدم به سبک ژاپنی نزدیک شوید. ویژگی دیگر خانه های ژاپنی آوردن طبیعت به درون خانه از طریق پنجره های وسیع و گسترده‌است که استفاده از منظره های زیبا را از هر زاویه ای امکان پذیر می کنند. درهای شیشه ای بزرگ و کشویی، منظره بی نظیر و طبیعی بیرون را در داخل خانه ها به ارمغان می آورند و آرامشی وصف نشدنی به شما و اعضای خانه تان می بخشند.

اهمیت بالای استفاده از وان در طراحی داخلی به سبک ژاپنی

استفاده از وان در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی از اهمیت بالایی برخوردار است و اکثر افراد به آن توجه ویژه ای می کنند. چرا که صدای آرامش بخش آب و فوران آن در درون وان گوش شما را پر می کند. لمس آب می تواند حسی رویایی و بی نظیری را در شما ایجاد کند و اثر شگفت انگیزی را بر جسم، روح و روان شما بگذارد. درست مانند گیاهان، عناصر مربوط به آب نیز جزو عناصر ضروری و تاثیر گذار در خانه های ژاپنی محسوب می شوند.واژه (Ofuro) که به زبان ژاپنی به معنای حمام است، یک سنت آرامش بخش و همچنین دارای ارزشی بالا در فرهنگ کشور ژاپن است.

وان های ژاپنی، کوچک و عمیق هستند و معمولا نوعی صندلی برای نشستن در آن تعبیه شده‌است. این وان ها در حال تبدیل شدن به یک فرم شرقی هستند و برای صاحبان خانه ای که به سلامت جسم و روحشان اهمیتی زیادی می دهند، بسیار مناسبند. با اضافه کردن یکی از این وان ها در حمام خانه خود جایی جذاب برای رهایی از مشغله های روزمره خود طراحی کنید، تا برایتان تداعی کننده محیطی خاص مانند چشمه های آبگرم باشد و بتوانید علاوه بر جسم، آرامش روح خود را در این وان ها دوباره بازسازی کنید.

درها و صفحات کشویی به سبک ژاپنی

همان طور که در بسیاری از فیلم ها و سریال های ژاپنی نیز مشاهده کرده اید، صفحاتی کشویی به نام “شوجی” (Shoji) وجود دارند که بسیار پر طرفدارند و جزو عناصر اساسی در طراحی خانه های ژاپنی هستند. با توجه به هزینه بالای مسکن، خانه های ژاپنی معمولا کوچک هستند و بسیاری از افراد در آپارتمان زندگی می کنند، بنابراین حفظ هر یک متر مربع از فضا هم بسیار ضروری است. صفحات شوجی به نوعی تقسیم کننده فضا هستند.برخلاف درها، این شوجی ها کشویی هستند و به جای این که به عقب و جلو حرکت کنند.

به صورتی ریلی باز و بسته می شوند و در خانه ها به ویژه خانه های کوچک سبب صرفه جویی در فضا می شوند. شوجی معمولا از کاغذ شفاف ساخته می شود که توسط یک قاب چوبی نگهداری می شود. با این حال امروزه نسخه های مدرن این شوجی ها نیز موجود است و شما می توانید به صورت آنلاین آن ها را پیدا کنید که معمولا از قطعات شیشه ای ساخته‌شده و درون یک شبکه چوبی نگهداری می شوند.یکی دیگر از ویژگی های اصلی این شوجی ها که آن ها را بسیار محبوب کرده است این است که برخلاف درها این صفحات مانع از نور طبیعی و دید به محیط بیرون نمی شوند. جایگزین کردن یک دیوار بزرگ با درب کشویی که از قطعات شیشه ای تشکیل شده‌است، راهی عالی برای ادغام این سبک ژاپنی با طراحی خانه شما است.

استفاده از عناصری مانند چوب و بامبو در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها

 دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها

یکی از بهترین راه ها برای سازگاری با طبیعت، اضافه کردن عناصر چوبی طبیعی به خانه شما است. فرهنگ ژاپنی به دلیل استفاده فراوان از عناصر چوبی در خانه های خود بسیار شناخته شده‌است. دیوارها، درها، شبکه ها و قاب های صفحات همگی از چوب های طبیعی ساخته شده‌اند. رایج ترین چوب هایی که در این سبک مورد استفاده قرار می گیرند، افرا، سرو، شوکران و کاج قرمز هستند و همچنین در سبک ژاپنی، بامبو چوب بسیار محبوبی است که در بیشتر موارد جنبه تزئینی دارد و برای عناصر دکوراتیو استفاده می شود.

در حقیقت چوب عنصری جدا نشدنی در فرهنگ ژاپنی است و به هر کجای یک خانه ژاپنی که بنگرید این زیبایی طبیعی و جذاب را می یابید. سعی کنید این عناصر چوبی طبیعی را با اضافه کردن کفپوشی از جنس بامبو و یا صفحه چوبی به خانه خود بیاورید. در نتیجه‌ اضافه کردن عناصر چوبی به طراحی خانه تان، آرامشی دلنشین فضا را در بر می گیرد که شما را عاشق خانه می کند. به عناصر مورد استفاده در سبک ژاپنی اعتماد کنید. سبک ژاپنی آرامش بخش و خالص است و ریشه در آداب، رسوم و فرهنگ مردم شرق دارد.

ورودی های خانه به سبک ژاپنی

ورودی ها را به سبک ژاپنی (genkan) می نامند. این منطقه جایی است که میزبان به استقبال مهمانان می رود و به آنان خوشامد می گوید و همچنین محل در آوردن کفش است ( مهمانان در این محل کفش خود را با دمپایی مخصوص خانه تعویض می کنند). ورودی خانه دارای یک قفسه و یا کابینت به نام (getabako) است که کفش مهمانان را در خود جای می دهد. معمولا ورودی از نظر طراحی بسیار ساده است و با عناصر چوبی و نورپردازی طبیعی طراحی‌شده است.از کفپوش سنگی نیز در خانه های ژاپنی بسیار استفاده می شود.

به ویژه این کفپوش ها به عنوان کفپوش ورودی از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای پیروی از این طرح به شما توصیه می کنیم که از خطوط ساده و یک دست این کفپوش ها استفاده کنید. یکی از چالش های دشوار این سبک طراحی ساده و خلوت آن است، مخصوصا برای اهالی آمریکا که علاقمند هستند این فضا را با صندوق پست، کفش ها و … شلوغ کنند؛ درست برخلاف سبک ژاپنی که فضایی خلوت و سرشار از آرامش و فارغ از شلوغی در دکوراسیون داخلی ایجاد می کند.

مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها

در حالی که در خانه های اصیل ژاپنی اتاق های مبله برای اهداف خاصی مانند اتاق نشیمن و یا اتاق تلویزیون از هم جدا نمی شوند. با وجود آن همچنان می توان از سبک ژاپنی پیروی کرد و از سادگی طراحی ژاپنی در قسمت های مختلف خانه استفاده کرد. اکثر مبلمان ژاپنی ارتفاع بسیار کمی نسبت به سطح زمین دارند؛ به عنوان مثال هنگام برگزاری مراسم چای، معمولا کوسن های سنتی روی زمین، مبلمان را بدون استفاده می کنند. مراسم چای ژاپن یکی از مراسم فرهنگی مردم ژاپن است که در طی آن چای سبز طبق اصول خاصی تهیه و ارائه می شود. مراسم چای جزو آیین های اصیل و سنتی این کشور محسوب می شود.

پیروی کردن از این طرح و استفاده از عناصر ظریف و زیبا در این سبک می تواند به سادگی وارد کردن میزهای کوچک و یا قاب تخت در خانه هایتان باشد و همچنین برای نزدیک شدن به سبک ژاپنی در طراحی داخلی، می توانید از یک میز با ارتفاع کم و کوسن هایی راحت روی زمین استفاده کنید و ظاهری جذاب و سنتی را به خانه خود بدهید. استفاده از این نوع طراحی به ویژه هنگام صرف غذا بسیار محترمانه، راحت، دلپذیر و رمانتیک است. اطمینان داشته باشید که پشیمان نخواهید شد. مبلمان ژاپنی ساده و به دور از هرگونه زرق و برقی هستند. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که ترکیب سبک شرقی و غربی و یا سبک های رسمی و سنتی را می پسندید می توانید. مبلمانی راحت و زیبا به سبک ژاپنی را در طراحی خانه خود در نظر بگیرید.

اصول مینیمالیستی در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی ها

همانطور که تا به این جای مقاله متوجه شده‌اید، سبک ژاپنی یک سبک ساده و مینیمالیسم است. وسایل اضافی و بیهوده و همچنین شلوغی در این سبک هیچ جایگاهی ندارد؛ همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد. گاهی اوقات حتی مبلمان زیاد و سنگین هم در این خانه ها وجود ندارد و مردم این کشور مبلمانی سبک و کم جا را ترجیح می دهند. شما به هیچ عنوان نمی توانید سبک ژاپنی را عمیقا درک کنید و به آن علاقمند شوید. اما همچنان از مبلمان بزرگ و سنگین در طراحی دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده کنید.

اگر واقعا خواهان اجرای این سبک ساده و به دور از تجملات هستید، خانه خود را ساده و بدون حاشیه نگهدارید. معمولا افرادی که طرفدار سبک مدرن هستند، به سبک ژاپنی نیز علاقه فراوانی نشان می دهند. مناسب ترین مبلمان برای سبک ژاپنی، مبلمان ساده، با خطوط صاف و ساخته‌شده از چوب طبیعی است. نورپردازی نیز ترجیحا باید زاویه دار و مدرن باشد و یا از نورپردازی های اصیل ژاپنی که شبیه فانوس های دریایی هستند، بهره بگیرید. به طور کلی، برای ایده گرفتن از این سبک ساده و بی آلایش، به طرح های مدرن نیم نگاهی داشته باشید. همه چیز باید دارای یک هدف و یک مکان باشد؛ هیچ چیز نباید خارج از نظم و یا فاقد عملکرد باشد. همچنین مطالعه هنر فنگ شویی نیز به طراحی داخلی مینیمالیستی کمک می کند.