همان‌طور که گفتیم دکوراسیون داخلی در خانه دانشی است که در هر فضایی کاربرد دارد ، مثلا در خانه برای به وجود آوردن فضایی گرم و صمیمی که موجب آسایش و راحتی اعضای خانواده می‌شود و نیازهای هر یک از افراد را فراهم می‌کند، به کار می‌رود.در فضاهای تجاری برای جذب مشتری، در محیط اداری باعث بالاتر رفتن کارآیی کارمندان می‌شود و نتایج را زیر و رو می‌کند.در این مقاله از سایت  فرید صنعت  شما را با اصول اساسی دکوراسیون اشنامیکنیم.

معنی دکوراسیون در لغت نامه فارسی آراستن، چیدمان و مرتب کردن است. وقتی که صحبت از دکوراسیون داخلی می‌شود منظور نحوه چیدمان و انتخاب مناسب وسایل قسمت های مختلف خانه از جمله قسمت پذیرایی و نشیمن، اتاق ها، آشپزخانه، حمام و دستشویی می باشد.با توجه به همه گیر شدن و جذاب شدن طراحی دکوراسیون داخلی دیگر طراحی دکوراسیون محدود به خانه‌های مسکونی نیست و در دفاتر کاری، فروشگاه ها، مغازه ها، بیمارستان ها، هتل ها و غیره هم از قوانین مختلف طراحی دکوراسیون داخلی استفاده میشود.

از دید خیلی از افراد چیدمان دکوراسیون داخلی منزل کار بسیار ساده ای است و تنها با سلیقه افراد پیش می رود، اما این طور نیست و نکات بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که اگر آنها را بدانید و به خوبی رعایت کنید، بهترین استفاده را از فضای منزل خواهید داشت و به زیبا سازی هرچه بیشتر خانه شما کمک خواهد کرد. گاهی با پیروی از این قوانین، طراحی دکوراسیون برای شما کم هزینه تر و سریع تر انجام می شود و جلوه ویژه و خاصی در منزل شما ایجاد می شود و خانه شما را به یک فضای مطبوع و گرم تر و دلپذیرتر تبدیل می کند

دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی منزل شامل بخش های مختلف یک خانه می شود مثل آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، حمام، پذیرایی و… که اهمیت دادن به هر یک موجب می شود که ارزش آن بالا رود و حس خوبی را برای ساکنین ایجاد می کند.

افرادی که به دکوراسیون داخلی منزل خود اهمیت می دهند و از پیمانکاران مجرب کمک می گیرند در حقیقت به روحیات خود و خانواده اهمیت می دهند و با طراحی نوین و اصولی انرژی خوبی را در منزل ایجاد می کنند.

استفاده از فناوری‌های روز را دست کم نگیرید، چون تماما به نفع شما تمام می‌شود. باعث می‌شود شما قبل از اقدام به هر کاری، حتی عقد قرارداد، طرح را ببینید و در صورتی که خوشتان آمد وارد مرحله بعدی شوید. در این‌صورت هر تغییری هم در طرح نیاز باشد، اعمال می‌شود. تجسم شما از فضا واقعی‌تر است، درصد خطا پایین می‌آید و هدر رفت زمان و هزینه به کم‌ترین حد می‌رسد.

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی در عین سادگی، اصولی دارد که رعایت این اصول موجب می شود تا طراحی زیبا مطابق المان های روز دنیا را مشاهده کنیم به همین خاطر می گویند طراحی دکوراسیون داخلی را به متخصص آن بسپارید.

طراحی دکوراسیون داخلی با هدف تغییر در محیط و ایجاد فضایی گرم و صمیمی انجام می گیرد این طراحی با توجه به هماهنگی بین اجزای خانه انجام می شود که ایجاد کردن این هارمونی و هماهنگی نیازمند علم و تجربه است.

کوچکترین اشتباه و یا عجله کردن در این کار موجب اتلاف هزینه می شود به طور مثال ممکن است شما به سمت خرید مبلمان بروید که اصلا مناسب فضای منزل نباشد به همین خاطر است که می گوییم مشاوره گرفتن از طراحان برتر کمک شایانی به شما می کند.

مراحل اجرای دکوراسیون داخلی عبارت است از:

نیاز سنجی: این‌که هر خانواده‌ای سبک زندگی مخصوص خود را دارند و باید با توجه به این سبک؛ خانه مناسبی داشته باشند تا در آن احساس راحتی کنند. مثلا اگر زیاد اهل مهمانی دادن و دورهمی هستید، داشتن یک فضای پذیرایی بزرگ و مبلمان کافی اهمیت زیادی دارد. اگر تفریح بچه‌ها در اولویت است، داشتن فضا و ابزار مناسب بازی، نیاز شما محسوب می‌شود. پس در مرحله اول ببینید هر کدام از اعضای خانواده چه عادت‌ها، نیازها و سلیقه‌ای دارند.

انتخاب سبک: برای داشتن یک فضای یکپارچه که تمامی ریز فضاها هماهنگی خوبی باهم داشته باشند، بهتر است که سبک مشخصی را برای دکوراسیون خانه انتخاب کنید که در ادامه به تفصیل درباره این قسمت صحبت می‌کنیم. فقط بهتر است سلیقه تمامی افراد خانواده را بدانید، سبک‌های دکوراسیون داخلی را به خوبی بشناسید تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه سبکی به سلیقه همه نزدیک‌تر است.

تعیین و تقسیم بودجه: در همه کارها مسلما بودجه حرف اول را می‌زند. نمی‌شود بدون حساب و کتاب پروژه را شروع کرد، چون ممکن است در مراحل پایانی به مشکل بر بخورید. پس بهتر است بودجه کلی را تعیین کنید، با توجه به نوع پروژه -نوساز یا بازسازی- کارهایی که باید انجام شوند را لیست کنید و باتوجه به اهمیت و اولویت، به هر قسمت بودجه‌ای را اختصاص دهید تا کار راحت‌تر شود.

تهیه مود بورد (Mood Board): شاید برایتان سوال باشد که مود بورد چیست؛ خیلی ساده است، قرار است مجموعه‌ای باشد از هر چیزی که دوست دارید تا با طراح و دکوراتور در میان بگذارید یا در مراحل انتخاب جزئیات و خرید، خودتان از آن استفاده کنید. پس اگر قرار است بازارگردی داشته باشید یا اینترنت را زیر و رو کنید، هر چیزی که دوست دارید را ذخیره کنید؛ رنگ، الگو، بافت، مبل، جزئیات طراحی و … تا به موقع از آن‌ها استفاده کنید (صادقانه بگویم، مود بورد معجزه می‌کند، حتما از آن استفاده کنید. فقط کافی است تمام تصاویری که مورد علاقه‌تان است را کنار هم بیاورید و مشخص کنید از هر تصویر کدام قسمتش را بیشتر دوست دارید، در این‌صورت دکوراسیون ایده آل شما می‌شود مجموعه‌ای از جزئیات مورد علاقه‌تان از هر تصویر).

مراجعه به متخصص: وقتی دستتان حسابی پر بود از اطلاعات و نمونه‌های تصویری، می‌توانید دنبال دکوراتور مناسب بگردید (سلام ساختمان می‌تواند بازسازی کننده و دکوراتورهای حرفه‌ای را به‌ شما معرفی کند) و وقتی فرد مدنظرتان را پیدا کردید، تمام مراحلی که تا الان طی کردید را به اشتراک می‌گذارید. بهتر است زمانی را به طراح بدهید تا آزادانه بتواند طرح مدنظرش را پیاده کند. از آن، مدل سه بعدی تهیه کند و با شما در میان بگذارد

 

اصول چیدمان منزل

یکی از حقه های جذاب در چیدمان دکوراسیون داخلی این است که شما تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید زندگی کنید؟ آیا سبک سنتی را برای خانه خود در نظر گرفته اید یا مدرن و یا تصمیم دارید یک فضای آرام و پر از آرامش داشته باشید و یا خانه ای با دکوراسیون رسمی را ترجیح می دهید؟ تعیین این فاکتور قبل از خرید چیدمان می تواند خیلی چیزها را تغییر دهد.

اگر ایده خاصی در ذهن خود برای چیدمان دکوراسیون دارید اصلا نیازی به نگرانی نیست، زیرا قبل از شما افراد  و گروه های زیادی دست به طراحی داخلی دکوراسیون منزل زده اند و شما می توانید با مشاهده نمونه کارهای آن ها ایده بگیرید و با ترکیب ایده ها با خلاقیت و سلیقه خود طراحی جدیدی را خلق کنید.

یکی از فاکتورهای مهم و قابل توجه در طراحی دکوراسیون داخلی منازل تغییر و تحول در کفپوش خانه ها متناسب با دکوراسیون داخلی منازل می باشد. اگر شما بتوانید یک کف پوش مناسب با سبک دکوراسیون داخلی انتخاب کنید تاثیر بسیار شگفت انگیزی در فضای خانه شما خواهد داشت. به طور مثال اگر خانه شما جایگاه همیشگی مهمان هاست و باید فضای گرم و دل انگیزی در خانه ایجاد شود، می توانید از چوب پارکت استفاده کنید و اگر خواهان محیط رسمی تر هستید استفاده از سنگ و سرامیک گزینه خوبی برای کفپوش خانه شما خواهد بود.

گاهی استفاده از برخی عناصر و المان ها در یک خانه می‌تواند تأثیر خارج از تصور داشته باشد. به طور مثال اگر به جای بخاری یا پکیج ها از شومینه به عنوان وسایل گرمایشی خانه استفاده کنید و کنار آن را با ترفندهای خاصی تزیین کنید، خانه شما فضایی گرم تر و صمیمی تری به خود می گیرد و حضور یک عنصر طبیعی در خانه فضا را زیباتر خواهد کرد

سبک های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

برای اینکه بتوانید در منزل خود سبک مشخصی داشته باشید باید از سبک های مختلف آگاهی داشته باشید تا بتوانید یکی از بهترین و مناسب ترین آنها را برای خانه خود انتخاب کنید تا مقدمات یک دکوراسیون خوب را فراهم کنید. برای این منظور باید از همه قسمت های مختلفی که چیدمان یک منزل را تشکیل می‌دهند آگاهی داشته باشید و نکات مختلف را برای چیدمان و خرید وسیله ها رعایت کنید. شاید تصور کنید که سبک های داخلی دکوراسیون منزل محدود به دو یا سه مورد هستند، اما با خواندن این مطلب در ادامه متوجه خواهید شد که سبک های دکوراسیون داخلی انواع مختلفی دارند که چند نمونه از مهم ترین آنها برای شما آورده شده است.

سبک شیکر

سبک های مختلف دکوراسیون داخلی می‌تواند در خانه شما وجود داشته باشد اما در بین آنها سبک شیکر یکی از سبک هایی است که شما حتی اگر اطلاعی از آن داشته باشید به سمت آن جذب می شوید، زیرا جذابیت و سادگی چشم‌ نوازی در این سبک مشهود است. یکی از اصلی ترین ویژگی های سبک شیکر استفاده از رنگ‌ های مات و خنثی مانند رنگ های طوسی، خاکستری و بژ می باشد و همه وسایلی که در قسمت ‌های مختلف خانه قرار می ‌گیرند رنگ های مات و خنثی دارند و هر چه چوبی که در این سبک به کار می‌رود تیره تر باشد این فضا جذاب تر خواهد بود.

دکوراسیون داخلی نیز مانند هر چیز دیگر دارای انواع و سبک های متفاوتی است که هر فرد مطابق سلیقه خود بهترین سبک را انتخاب می کند اما قبل از انتخاب آن حتما از مشاوران این حوزه راهنمایی هایی بگیرید. اولین و مهمترین گام برای شروع طراحی دکوراسیون داخلی این است که شما انواع سبک ها را بشناسید و نکات ریز و درشت آن را بدانید تا با ذهنیت کامل از آن و اطلاع از علایق خود بهترین سبک را انتخاب کنید. برای طراحی دکوراسیون داخلی در تهران و دیگر شهرها افراد بیشتر به سمت دو سبک مدرن و کلاسیک می روند اما امروزه سبک های زیادی وجود دارد که می توانید به کمک دکوراتور بهترین سبک را به بهترین شیوه طراحی و اجرا کنید.

دکوراسیون داخلی کلاسیک

سبک کلاسیک برای دکوراسیون داخلی تلفیقی از سبک قدیمی و جدید است یعنی شما همان سبک قدیمی را در خانه هایتان مشاهده می کنید اما این سبک قدیمی توسط وسایل جدید طراحی و اجرا می شود.

افرادی که سبک کلاسیک را انتخاب می کنند باید روحیات آنها با شلوغی و وسایل پر زرق و برق سازگار باشد زیرا شما در این سبک فقط با این وسایل و تجهیزات رو به رو خواهید شد.

ایده های طراحی داخلی اتاق نشیمن

برای دکوراسیون داخلی کلاسیک می توانید تا جایی که امکان دارد از نظم و تقارن استفاده کنید و در واقع یکی از ویژگی های این سبک نظم زیاد آن است و اصالت و سنگینی خاصی در فضا حاکم می شود. در قسمت های مختلف سبک کلاسیک دکوری هایی قرار می گیرد که می توانید از هر کدام یک جفت تهیه کنید تا تقارن در فضا به صورت کامل رعایت شود. همچنین می توانید در سبک دکوراسیون کلاسیک از رنگ های مختلفی مثل کرم و قهوه ای و زرشکی استفاده کنید و ترکیب آنها در کنار وسایل چوبی این زیبایی را دو چندان می کند. برای پیاده سازی سبک کلاسیک در قسمت اتاق خواب می توانید از سرویس خواب کلاسیک استفاده کنید و همچنین آباژور های سرامیکی و غیره می توانند این سبک دکوراسیون اتاق خواب کلاسیک را تکمیل تر کنند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی دکوراسیون منزل برای بازسازی کار آسانی نیست و یا باید آن را به دست افراد متخصص و کارشناس بسپارید و با آنها سلیقه و هدف خود را به اشتراک بگذارید تا یک طراحی داخلی خوب و منحصر به فرد برای شما انجام دهند. یا اگر پتانسیل خلاقیت و طراحی را در خودتان می بینید بهتر است حتما نمونه های مختلف طراحی داخلی دکوراسیون منزل را مشاهده کنید تا با دیدن طرح های مختلف ذهن شما برای ایده دادن آماده شود و خلاقیت بیشتری داشته باشد.

البته همیشه طراحی داخلی شامل چیدمان وسایل و مبلمان نیست، بلکه شامل قسمت های مهم تری از جمله انتخاب کفپوش، انتخاب نوع سقف، طرح دیوار ها و حتی دقت در انتخاب و خرید وسایلی که در خانه و قسمتهای مختلف قرار می گیرد می توانند زیر مجموعه های طراحی داخلی دکوراسیون باشد؛ زیرا هر چقدر هم که شما در چیدمان وسایل ماهر باشید اگر وسایلی که برای خانه خریداری کرده اید به درستی و متناسب و هماهنگ با هم نباشند، نتیجه کار چیزی که مطلوب شما باشد نخواهد بود.

دکوراسیون داخلی در خانه

پس برای داشتن طراحی داخلی زیبا باید هم سبک مورد نظر در اول کار مشخص باشد تا بتوانید وسایل را متناسب و هماهنگ با هم خریداری کنید و هم آنها را با اصول و قاعده و قوانین فنگ شویی در منزل خود بچینید تا ظاهر زیبایی که می خواستید را برای شما به ارمغان بیاورد.

از این‌جا به بعد کار را به متخصص بسپارید! در بسیاری از کشورهای خارجی از این مرحله به بعد دکوراتور وظیفه و مسئولیت تمام کارها را به عهده دارد و طبق اطلاعاتی که از کارفرما کسب کرده، خریدها را انجام و طرح را پیاده می‌کند، نهایتا خانه مبلمان شده و تمیز در اختیار مشتری قرار می‌گیرد اما شاید این فرهنگ چندان در کشور ما هنوز رایج نباشد. پس بهتر است برای انتخاب موارد اساسی و خرید وسایل همراه دکوراتور باشید. مطمئنا قبل از اقدام به خرید تمامی قسمت‌های خانه اندازه‌گیری می‌شود تا در انتخاب وسایل اشتباه نکنید.