دکوراسیون داخلی چیست و چه نقشی در ساختمان ما دارد؟

دکوراسیون داخلی به عنوان یک هنر، یک حرفه و یا صنعت در جهان معرفی و شناخته شده است .طراحی دکوراسیون داخلی بهبود فضای داخلی ساختمان­ برای انجــام فعالیت­ های روزانه مثل کار و زندگی می باشد. قطعا نیاز است طراحی با توجه به محیط پیرامون آن انجام شود. بی شک طراحی کردن دکوراسیون داخلی برای منزل کوچک با یک فضای بزرگ متفاوت است.محیط داخلی از طرفی اثری مســـتقیم روی روش انجـــام فعالیت­های ما درآن محیط دارد واز طرف دیـــگر بر روی تفکر، احـــوال و خلق و خوی ما تأثیر گذار است.هدف از طراحی داخلی، بهتر کردن کارکرد روانی و فیزیکی محیط، برای راحت­تر کردن زندگی در آنجاست. فضای داخلی ساختمان، بدون طراحی داخلی یا اساسا قابل استفاده نیست، یا بهترین و کامل ترین کارآیی را ندارد. فضای داخلی آن اســـت که به یک ساختمان روح می دهد.در این مقالع به یکی از انواع دکوراسیون داخلی به نام دکوراسیون داخلی کلاسیک می پردازیم .

دکوراسیون کلاسیک

وقتی صحبت از طراحی خانه به سبک کلاسیک می شود همه ذهن ها به سمت مبلمان کلاسیک معطوف می شود در صورتی که باید گفت کلاسیک بیش از اینکه سبک مبلمان باشد یک سبک طراحی داخلی و دکوراسیون است. گروهی هم فکر می کنند سبک کلاسیک مترادف سبک سنتی است در صورتی که اگر بخواهیم تفاوت بین سبک  کلاسیک و سنتی را تعریف کنیم می توان گفت سبک سنتی برگرفته از سنت هر منطقه و فرهنگ آنجاست، در حالی که «کلاسیک» صفتی با معنای متفاوت است.

آنچه که صفت کلاسیک بهش نسبت داده می شود؛ ارزش و محبوبیتی ماندگار و اصیل دارد و همچنین در بالاترین «درجه» یا «کلاس» از نوع خودش قرار دارد. مثلا موسیقی کلاسیک ما را یاد «باخ» و «بتهون» می اندازد یا سینمای کلاسیک هم می تواند «کازابلانکا» را در بر بگیرد هم «ادیسه فضایی». به بیان بهتر به هر اثر هنری یا محصول که نمونه اولیه و بسیار کامل از یک سبک خاص باشد می توان لفظ کلاسیک اطلاق کرد. البته سبک کلاسیک نیز در معماری و طراحی داخلی و مبلمان سبک منحصر به فردی است. سبکی که در پس از عصر روشنگری در اروپا به ویژه ایتالیا پدید آمد و ارجاع به هنر و معماری روم و یونان باستان دارد و ازویژگی های آثار آنان بهره می برد. در ادامه درباره مبلمان و دکوراسیون کلاسیک بیشتر می خوانیم.

دکوراسیون داخلی کلاسیک

معنا و مفهوم کلاسیک

ترکانی یا ترچانی؛ دانشنامه قدیمی ایتالیایی سبک کلاسیک را به عنوان مجموعه ای از مفاهیم نظری و هنجارهای عملی تعریف می کند که وامدار اندیشه یونانیان و رومیان باستان است. از این مفاهیم برای ترکیب و ارزیابی آثار هنری استفاده می شود. در حوزه هنر و معماری، این اصطلاح به طور کلی بیان کننده ظاهری است که مطابق با الگو و یا الهام گرفته از کلاسیک یونان یا روم باستان باشد. سبک کلاسیک سبکی است که به معیارهای تعادل، هماهنگی و تناسب پاسخ می دهد. طراحی به سبک کلاسیک شامل عناصر تزیینی ظریف و حکاکی هایی است که یادآور شکوه عصر باستان در یونان و روم است.
البته همانطور که گفتیم باید بین استفاده از کلاسیک به عنوان سبک و یک صفت تفاوت قائل شد. مثلا اگر کلاسیک به عنوان صفت و به معنای اصیل به کار رود مبلمان کلاسیک می تواند مبلمان کلاسیک ایتالیایی، یا ترکی و یا فرانسوی باشد که تفاوت هایی با هم دارند اما شباهتشان این است که بهترین و ماندگارترین طراحی را در سبک سنتی خودشان داشته اند. اما هر مبل سنتی فرانسوی لزوما کلاسیک نیست و یا حتی «مدرن کلاسیک» همانطور که می تواند به معنای تلفیق مدرن و کلاسیک باشد، ممکن است به معنای اصالت و کلاس یک اثر مدرن باشد.
از طرف دیگر کلاسیک به عنوان یک سبک در طراحی داخلی و مبلمان هم ویژگی های مشخصی دارد، به آنچه که اصالتی باستانی اروپایی داشته کلاسیک می گفته اند. از این منظر می توانیم ویژگی هایی نظیر رعایت تقارن، توجه به تناسبات واقع گرایانه، هماهنگی اجزا با یکدیگر و تزیینات از جمله حکاکی را ویژگی آثار طراحی و معماری به سبک کلاسیک بدانیم.

مبلمان کلاسیک

حال که معنا و مفهوم کلاسیک به طور کامل مشخص شد، فارغ از تفاوت های واژگانی به ویژگی هایی مبلی می پردازیم که در فرهنگ ما و بازار مبلمان به مبل کلاسیک معروف است.
جنس مبلمان کلاسیک: در مبلمان کلاسیک، آنچه به کلاف مبل معروف است، یعنی ساختار مبل حتما چوبی است و از بهترین چوب ها مثل گردو و بلوط. رویه در مبلمان کلاسیک، معمولا گرانبهاست و جنس هایی مانند مخمل، جیر و پارچه های درجه یک از انواع محبوب برای رویه مبلمان کلاسیک هستند.
اجزای مبلمان کلاسیک: در مبلمان کلاسیک ساختار به اندازه بخش پارچه ای مبل یعنی نشیمن و پشتی یا تکیه گاه اهمیت دارد و بر خلاف مبل مدرن که کلاف معمولا زیر بخش پارچه ای پنهان می شود، در مبلمان کلاسیک ساختار زیبایی خود را هر چه بیشتر در پایه ها، دسته ها و تاج مبل به نمایش می گذارد. در مبلمان کلاسیک، چه مبل و چه تختخواب، تاج اهمیت زیادی دارد و هر چه بزرگتر باشد، مبلمان با شکوه تر به نظر می رسد. عنصری که در مبلمان راحتی عموما وجود ندارد.
تزیینات مبلمان کلاسیک: ویژگی دیگر مبلمان کلاسیک نزیینات آن است. مبلمان کلاسیک ممکن است پرآرایه و یا کم آرایه باشد. هنر منبت کاری که از صنایع دستی ایران محسوب می شود، خود را بیش از هر چیزی در مبلمان کلاسیک به نمایش می گذارد و حکاکی و منبت کاری نقوش در بخش های چوبی مبل کلاسیک جزء لاینفک آن است. نقشمایه ها در مبلمان کلاسیک، پیچیده و به هم پیوسته هستند و معمولا طرح هایی ملهم از گیاهان با خطوط منحنی اساس این نقش مایه ها را تشکیل می دهند.
فرم و شکل مبل کلاسیک: هیبت و شاکله کلی هم در مبلمان کلاسیک از خطوط و سطوح مدور پیروی می کند. برخلاف مبلمان مدرن که احجام هندسی خالص به صورت مکب مربع، نیم دایره … در آن به کار می روند در مبلمان کلاسیک به ندرت احجام هندسی به صورت خالص و کامل آن را شاهد هستیم.
رنگ مبلمان کلاسیک: علاوه بر رنگ خود چوب، یعنی طیف قهوه ای تیره و فندقی، رنگ هایی نظیر طلایی و نقره ای نیز برای پوشش کلاف به کار می روند. رویه ها معمولا طرحدار و روشن هستند.
در نهایت می توان گفت مبلمان کلاسیک استیل یا سلطنتی مبلمان با خطوط و سطوح منحنی با ساختار چوب و رویه مخمل یا پارچه درجه یک، پر از آرایه و حکاکی به ویژه در تاج و با ظاهری باشکوه و لوکس و گرانبهاست.

دکوراسیون داخلی کلاسیک

طراحی داخلی به سبک کلاسیک

همانطور که گفته شد تعادل و ظرافت در عناصر سبک کلاسیک کاملاً مشهود است وهمه جزییات دقیق قرار گرفته اند. همه عناصر در این سبک به صورت متقارن و هماهنگ مرتب شده اند. استفاده از مواد با کیفیت مانند بلوط، چوب ماهون، راش، سرامیک، برنز و مرمر در این سبک رایج است. در دکوراسیون داخلی در کنار مبلمان استاندارد، می توان ستون یا نیم ستون، قرنیز، پنجره های بلند و حتی مجسمه قرار داد، رنگ های پایه و اصلی مورد استفاده برای این سبک اصولا روشن و خنثی هستند. نورپردازی فضای داخلی در سبک کلاسیک برای ایجاد فضایی خاص به صورت غیرمستقیم خواهد بود و برای داشتن یک اتاق نشیمن کلاسیک، هرگز معجزه نقطه کانونی را دست کم نگیرید، زمینه های گفتگو ایجاد کنید، به فضای رفت و آمد توجه کنید و در نهایت از فرش هایی با اندازه مناسب استفاده کنید.

 چطور یک اتاق نشیمن کلاسیک داشته باشیم؟

اولین قدم در طراحی اتاق نشیمن کلاسیک برنامه ریزی است. سعی کنید برنامه ریزی را از جزئیات شروع نکنید. افراد زیادی عاشق عناصر مکمل مانند کوسن ها، لامپ ها، آثار هنری هستند که دوست دارند با این عناصر اتاق نشیمن را کامل کنند و از این ویژگی‌ها به عنوان معیار و الگو برای انتخاب سبک استفاده ‌کنند؛ برای یک اتاق نشیمن کلاسیک اولین چیزی که باید در نظر بگیرید فضای کف و مبلمان است.

مواد و مصالح ونقطه کانونی

اگر سبک کلاسیک را برای دکوراسیون اتاق نشیمن خانه خود انتخاب کرده‌اید، لذت و احساس اصالت مرمر، گرمای چوب بلوط و ظرافت روکش طلایی و نقره‌ای و یا گچ کاری زیبا و ظریف در دیوارها را در دست کم نگیرید چرا که اینها ضمانت دکوراسیون خانه شما را می کنند.نقطه کانون اتاق شما جایی است که وقتی مهمانان برای اولین بار وارد اتاق شما می شوند، چشم افراد را به خود جلب می کند. در دکوراسیون کلاسیک، شومینه، یک آینه بزرگ، پیانو یا آثار هنری بزرگ نقطه کانونی مناسبی هستند.

نورپردازی در دکوراسیون کلاسیک

از نورپردازی ثابت به تنهایی در بالای سر اجتناب کنید. اجازه دهید نور طبیعی با کمک بازتاب آینه که روبروی پنجره است وارد اتاق شود. برخلاف تصور معمول در اتاق نشیمن کلاسیک نیازی به لوسترهای کریستالی بزرگ و افسانه ای نیست. در این سبک چراغ های لوکس متعدد که نور را به صورت یکنواخت توزیع و حس خوش آمدگویی را تقویت می کند، استفاده می شود.

نقش فرش در اتاق نشیمن کلاسیک

دکوراسیون داخلی کلاسیک

یکی از موارد مهم و ضروری در چیدمان اتاق نشیمن کلاسیک فرش است. مطمئن شوید که تمام پایه های مبلمان کلاسیک بر روی فرش قرار گرفته است. در حالت ایده آل، هر چهار پایه مبلمان باید روی آن باشد، اما اگر به این صورت چیدمان نشود حداقل دو پایه جلوی مبلمان را روی فرش قرار دهید؛ اما همیشه این را به یاد داشته باشید که تمامی پایه های عناصر کوچک باید روی فرش قرار بگیرند.

نکات مربوط به مبلمان در دکوراسیون کلاسیک

زمانی که تصمیم به چیدمان اتاق نشیمن کلاسیک می کنید، قبل از هر چیز جای مبلمان را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که چگونه بقیه دکوراسیون را با مبلمان هماهنگ کنید. مبلمان کلاسیک بزرگترین عنصر اتاق نشیمن کلاسیک هستند، بنابراین مهم است که آنها متناسب با فضا انتخاب شوند. اگر مبلمان به لحاظ بصری هم حجیم و سنگین باشد و رنگ های به کار رفته در آن تیره باشند، برای دیوار و فرش و پرده حتما باید رنگی چند درجه روشن تر را مدنظر داشته باشید. دقت کنید بین میز جلومبلی با مبل و صندلی ها به میزان کافی فاصله باشد و مسیری ایجاد کنید تا افراد بدون مشکل بتوانند در اتاق حرکت کنند و البته برای گفتگو مجبور نباشند فریاد بزنند.

نقش لوازم جانبی و آثار هنری در اتاق نشیمن کلاسیک

اتاق نشیمن بهترین فضایی است که می توانید سلیقه خود را در آن فضا نشان دهید. اگر عاشق کتاب هستید، می توانید از قفسه دیواری استفاده کنید و یا هر سانتی متر از دیوار را با آثار هنری بپوشانید. گل های طبیعی و آثار هنری اصیل مشخصه دکوراسیون نشیمن کلاسیک هستند.آخرین نکته ای که قبل از شروع طراحی یک اتاق نشیمن کلاسیک باید به آن توجه کنید مربوط به عملکرد هر عنصر است. یک قانون طلایی وجود دارد این است که هر آیتم یک هدف و یک مکان دارد. تقسیم کننده ‌های اتاق، ستون ها و ارتفاع سقف و کف همه می توانند اتاق را تعریف کنند.