یکی از راه های مهم در کم کردن صداهای مزاحم در  محل کار و منزل لمسه کوبی درب،ضد صدا کردن درب یا صداگیری درب میباشد .

درب های چوبی معمولا با چارچوب درب منطبق نیستند که این مساله باعث ایجاد درز بین درب و چارچوب میگردد.

از این منافظ صدا به راحتی عبور میکند .لمسه کاری روی درب،علاوه بر کاهش صدای عبوری از درب ،باعث زیبایی محل کار یا محیط زندگیتان میشود.

برای کاهش میزان صدای عبوری از درب ها ،از روش ها و متریال مختلفی استفاده میشود. که به این کار ضد صدا کردن یا اکوستیک درب میگویند .

راهکار برای کاهش ورود صدا از درب ها  

1) عایق کاری درب موجود ( لمسه کوبی )

در این روش درب موجود در صورت تایید از نظر مرغوبیت و جوابدهی، با استفاده از عایق پشم سنگ و ابر یا عایق های دیگر عایق می شود.

پس از عایق کاری یک لایه از چرم مصنوعی یا طبیعی (بنا به انتخاب مشتری) روی درب کشیده می شود.

در نهایت شکل رویه درب دارای ساختار لوزی شکل یا ساده دارد.

در محل تقاطع لوزی ها برای پوشش مگنه ها و زیبایی کار از گل میخ یا دکمه های همرنگ با رنگ چرم استفاده می شود

که به این عمل در اصطلاح لمسه کوبی می گویند.

ساختار لوزی شکل ایجاد شده به منظور ایجاد شکست در امواج صوت برخوردی به درب است.

پس از لمسه کوبی سبب هماهنگی درب و چارچوب می شود و در کاهش صدا بسیار موثر است.

طرح های اجرایی معمولا به صورت:

  • لوزی،
  • مربع،
  • خطوط هندسی،
  • طرح لوگوی شرکت و یا طرح پیشنهادی مشتری در رنگ های مختلف(بسته به انتخاب مشتری)

موارد استفاده :

لمسه کاری یا لمسه کوبی روی درب معمولا در

  • اتاق مدیران
  • سالن جلسات
  • سالن های کنفرانس
  • درب های سالن سینما
  • درب مطب پزشکان
  • سالن های ضبط صدا
  • در منازل

محاسن لمسه کوبی

  • عایق صوتی بسیار خوب برای درب ها.
  • جلوگیری از رفلکس صدا
  • ایجاد فضای دکوراتیو
  • قابلیت شستشو برای لمسه چرمی
لمسه کوبی

لمسه کوبی

2) نصب درب آکوستیک

این نوع از درب ها برای مکان هایی که سر وصدای بیشتری دارند ساخته می شوند.

درب آکوستیک چیست؟

برای مکان‌هایی که احتیاج به عایق شدن دارند می‌توان از درب ضد صدا یا درب آکوستیک استفاده نمود. این در‌ب‌ها دارای روکش‌هایی از عایق هستند که از ورود و خروج صددا به داخل یا خارج از محیط جلوگیری می‌کنند. در هنگام استفاده از عایق برای این نوع از درب ها باید به استاندارد بودن یا نبودن عایق‌ توجه کرد زیرا درصورت منایب و خوب نبودن درب را دچار اختلال می‌کند و کارایی آن را کاهش می‌دهد.

بسیاری از افراد برای از بین بردن سر و صدای داخل آپارتمان، منازل مسکونی ، دفتر کار و یا غیره به راهکار هایی از جمله عایق صوتی دیوار مشترک روی می آورند. خب این بسیار خوب است اما متاسفانه اکثر مردم متوجه این موضوع نیستند که عایق صوتی درب یکی از موثرترین کار‌هایی است که باید انجام داد زیرا درب های آپارتمان یکی از اصلی ترین نواحی ورود سر و صدا به داخل منزل و یا دفترکار شما هستند.

در واقع درب و به طور کلی درگاه‌های ورودی باید جزو نخستین مکان‌هایی باشد که برای بحث عایق صوتی مورد توجه قرار می‌گیرند. البته برای عایق صوتی درب توالت و سرویس بهداشتی باید به بحث ضد آب بودن نیز توجه کرد.

انواع درب آکوستیک

درب ضد صدا دارای انواع مختلفی می‌باشد که به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند هر یک از این مدل‌ها به صورت خاص و منحصر به فردی طراحی و عایق کاری شده‌اند. در ادامه انواع آن را نام خواهیم برد:

  • درب عایق صوتی دو لنگه
  • درب آکوستیک یک و نیم لنگه
  • درب صد صدای عایق هانیکام
  • درب عایق صوت با پشم سنگ

شستشو و نظافت درب ضد صدا 

صداگیری درب با استفاده از چرم یا پارچه ی مبلی انجام میشود که طبیعتاچرم به دلیل قابلیت شستشو و مقاومت بیشتر نسبت به پارچه در برابر اب گزینه ی مناسب تری خواهد بود حسن دیگر استفاده از چرم در لمسه کوبی روی درب طول عمر بالاتر نسبت به پارچه و براق بودن ان است که باعث جلوه زیباتر شکل پایانی کار میشود.

با ضد صدا کردن درب یا دیوار،به روش لمسه کاری،علاوه بر متمایز کردن محل کار یا زندگی، تا 40% جلوی صداهای اضافی و ناخواسته گرفته میشود.

قیمت درب آکوستیک

همانطور که می‌دانید استفاده از درب ضد صدا و پنجره‌ دو جداره در ساختمان‌های تازه ساخت و جدید استفاده می‌شود زیرا که این وسایل از اتلاف انرژی و انتقال سرو صدای مزاحم جلوگیری می‌کنند. قیمت درب آکوستیک به مسايلی مانند تعداد لنگه در نوع عایق و … مربوط می‌شود بنابراین شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت در آکوستیک با سایت فرید صنعت ارتباط حاصل نمایید.

درب آکوستیک

درب آکوستیک

سایر روش های ضد صدا کردن درب

جنس چوب درب یکی از موثرترین عوامل در صداگیر بودن یا نبودن آن است. بسیاری از درب‌ها به دلیل تو خالی بودن و تراکم نامناسب نمی‌توانند از نفوذ صدا به منزل و یا محل کار جلوگیری کنند. چوب‌های سنگین‌تر با جرم بیشتر عایق بهتری برای صدا می‌باشند و در عوض درب‌های توخالی و پوک نتیجه‌ای عکس خواهند داشت. با این وجود همانطور که در بالا گفتیم، جنس درب هرچیزی که باشد با ضد صدا کردن آن با استفاده از عایق صوتی درب می‌توانید تا حد بسیار خوبی آن را عایق صدا کرد.

البته قابل ذکر است که در عایق کردن درب نسبت به عایق کردن پنجره و دیوار مشترک دستمان بسته‌ تر است زیرا به عنوان مثال برای عایق کردن پنجره شما می‌توانید از پرده‌های عایق صوتی استفاده کنید یا برای عایق کاری دیوار می‌توانید جلوی آن کتاب خانه قرار دهید یا تابلویی را به دیوار منزلتان آویزان کنید اما در رابطه با عایق کاری درب این گزینه‌ها را نمی‌توان انجام داد به همین دلیل مستقیما باید نسبت به عایق کاری و ضد صدا کردن درب اقدام کرد.