پنوماتیک چیست؟

هرگاه بتوانیم هوای اطرافمان را به طریقی ذخیره و فشرده نمائیم انرژی موجود در هوای فشرده می تواند کاری را برای ما انجام دهد که به آن پنوماتیک گفته می شود.
بسیاری از صندلی های اداری و کار موجود امروزه شامل چندین ویژگی ارگونومیک و پشتیبانی یا پیشرفت های عملکردی نسبت به صندلی های اداری گذشته است. به نظر می رسد صندلی کامپیوتر ارگونومیک یا صندلی های کاری که امروزه ساخته شده است، دارای یک اهرم و تنظیم صندلی اداری استاندارد است.

صندلی اداری پنوماتیک چیست؟

صندلی اداری پنوماتیک به هر صندلی اداری که از نظر ارتفاع با استفاده از اهرمی در زیر صندلی قابل تنظیم باشد داده میشود. آنها در بسیاری از مکان های کاری یافت میشوند. زیرا داشتن یک ارتفاع قابل تنظیم یک ویژگی ارگونومیک محسوب میشود.

ارتفاع نشیمنگاه یک صندلی اداری ارگونومیک باید به راحتی قابل تنظیم باشد. یک پیستون گازی پنوماتیک که امر تنظیم ارتفاع را تسهیل میکند، بهترین نوع ممکن برای این مکانیزم است. یک صندلی اداری با بازه ارتفاع نشیمنگاه بین ۴۰/۶ تا ۵۳/۳ سانتی متر از کف، معمولا برای اکثر افراد قابل استفاده میباشد که در حالت ایده آل باید رانها در حالت کاملا افقی، و راستای ساعدها تقریبا همسطح میز کار باشد.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه یک صندلی قادر است در چنین حرکتی سیال با لمس یک اهرم حرکت کند و به سمت بالا و پایین برود؟

تعدادی از اجزای تشکیل دهنده صندلی پنوماتیک وجود دارد. اینها عبارتنداز پایه (که معمولا از سه، چهار یا پنج چرخ تشکیل شده است) یک سیلندرگازی ( که هوای فشرده شده را ذخیره می کند و به یک پوشش تلسکوپی تعبیه شده است) صندلی که به صفحه ای تعلق دارد که دارای اهرام قابل تنظیم است و پشتیبانی پشتی.

در اصل، صندلی اداری پنوماتیک دار اطراف یک سیلندر عمل می کند. محفظه هوا در این سیلندر به پیستونی متصل شده است که در صورت فعال شدن توسط کسی که اهرم را فشار می دهد وارد محفظه می شود، این عمل بیشتر هوای داخل محفظه را فشرده می کند و در نتیجه حرکتی ایجاد میشود که باعث می شود صندلی بلند شود. وقتی پیستون بیشتر از داخل محفظه منتقل میشود، هوا را داخل آن محفظه منبسط می کند و اجازه می دهد تا صندلی پائین بیاید.

اجزای تشکیل دهنده صندلی پنوماتیک

اجزای تشکیل دهنده صندلی اداری پنوماتیک عبارتند از: تعدای چرخ (۳ – ۴) یک سیلندر گازی، دسته و… است. این صندلی مجهز به اهرام قابل تنظیم و پشتیبانی از پشتی صندلی نیز هست. درون سلیندر های گازی این صندلی ها به صورت فشرده شده ذخیره سازی می شوند و در کنار یک پوشش تلسکوپی تعبیه شده است.

اهرم تنظیم کننده ارتفاع در صندلی اداری

در واقع باید گفت که صندلی اداری پنوماتیک بر محور یک سیلندر عمل می کند. این محفظه هوا در این سیلندر به پیستونی متصل شده است. زمانی که فرد نیروی فشار را به اهرم وارد می کند، پیستونی وارد سیلندر می شود. این کار با کم کردن حجم موجب بیشتر فشرده شدن هوا شده و در نتیجه این نیرو صندلی به سمت بالا حرکت می کند.

برعکس این حالت زمانی است می خواهیم صندلی به سمت پایین حرکت کند. زمانی که پیشتون بیشتر انتقال پیدا می کند هوا داخل آن محفظه منبسط می شود. این کار موجب حرکت صندلی به سمت پایین می شود.

تنظیم ارتفاع صندلی اداری پنوماتیک

بسیاری از صندلی های رایانه ای، وظیفه ای، ارگونومیک و کار اکنون این ویژگی را ارائه می دهند. تنظیم ارتفاع پشت به کاربر اجازه می دهد منطقه پشتیبانی کمری پشتی را در یک محدوده ثابت برای پشتیبانی اختصاصی قرار دهد.

تنظیم ارتفاع پشت اغلب با چرخاندن دانش موجود در ساقه یا قاب پشتی اصلاح می شود. پس از شل شدن این دستگیره، پشتی می تواند بلند شود یا به موقعیت دلخواه پایین بیاید، سپس دستگیره سفت می شود تا موقعیت را نگه دارد. تنظیم ارتفاع عقب Ratchet همچنین در بعضی از مدل های جدیدتر صندلی های اداری محبوبیت بیشتری پیدا می کند، این امر باعث می شود استفاده از دستگیره از بین برود و با بالا بردن یا پایین آوردن کمر به سطح مطلوب تنظیم و کنترل شود و سپس با استفاده از چرخ دستی در حالت خود قفل شود.

البته بسیاری از کارکردهای صندلی دیگر در بازار وجود دارد و بسته به ترجیح شخصی شما ، میزان روزانه زمان صرف شده در یک صندلی و استفاده مورد نظر شما ممکن است شما نیاز داشته باشید یا بخواهید یک صندلی اداری با کنترل ها یا ویژگی های ارگونومیک بیشتری داشته باشد.

سخن پایانی

صندلی اداری پنوماتیک در واقع به صندلی هایی گفته می شود که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. بسیاری از انواع کارکردها مختلف صندلی های اداری در بازار به فروش می رسند که شما میتوانید بر حسب نیازتان نمونه مناسب را خریداری کنید.