طراحی دفترکار ساده اگر با توجه به قواعد و اصول کاربردی انجام شود شما می توانید شاهد بوجود آمدن دکوراسیونی شیک و مدرن در دفتر کارتان باشد؛ در ادامه این مطلب طراحی دکوراسیون داخلی برای دفتر کار کوچک را مشاهده خواهید کرد.

ممکن است برای طراحی داخلی دفتر کار با متراژ کوچک با مشکلاتی مواجه شوید که در این صورت بهتر است به برخی از تکنیک ها و اصول طراحی در فضاهای کوچک مسلط باشید تا بتوانید فضایی شیک و مدرن را برای کارکنان ایجاد کنید. با فریدصنعت تا پایان مقاله همراه باشید.

اهمیت انتخاب رنگ دیوار‌ها و وسایل، در طراحی دفترکار ساده

همواره رنگ‌ها در طراحی فضای داخلی دفاتر کار و سایر اماکن، نقش اول را دارند و می‌توانند باعث بزرگتر یا کوچک‌تر دیده شدن فضای داخلی اتاق شوند. اگر در انتخاب رنگ وسایل و دیوار‌ها از رنگ‌های روشن استفاده شود، فضای داخلی بزرگ‌تر دیده می‌شود که این کار برای طراحی دفاتر کار با فضای کم بسیار مناسب است. اما اگر از رنگ‌های تیره استفاده شود، باعث کوچک‌تر دیده شدن فضا می‌شود. در دفاتری با متراژ بزرگ، می‌توان از هر نوع طیف رنگی تیره و روشن استفاده کرد.

اهمیت نور‌پردازی در طراحی دفترکار ساده

در طراحی داخلی فضای تجاری و اداری، نور‌پردازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که محل کار، یکی از مکان‌هاییست که افراد بیشتر زمان خود را در آن می‌گذرانند. لذا باید طوری طراحی شود که میزان نور برای انجام فعالیت‌ها کافی بوده و چشم افراد هنگام انجام کار، آسیب نبیند. همچنین یکی از روش‌های دیگر بزرگ‌تر کردن جلوه دفاتر کاری کوچک، استفاده از نور‌پردازی سه بعدی است. استفاده از لامپ‌های هالوژنی قابل نصب بر روی سقف نیز یکی از روش‌های کارآمد برای نور‌پردازی دفاتر کار به شمار می‌رود.

استفاده از مبلمان اداری مناسب در طراحی دفترکار ساده

از آنجایی که دفتر کار مکانیست که افراد با قرار گرفتن در آن محل با بازار‌ها و کسب و کار‌های دیگر رقابت می‌کنند، انتخاب وسایل مناسب بسیار مهم است. برای طراحی دفترکار ساده از مبلمانی با طرح‌های خلوت و اغلب از مبلمانی که کوچک و کم جا هستند استفاده می‌شود تا از تجملات زیادی جلوگیری شود. همچنین مبلمان انتخابی برای این دفاتر، معمولا تک‌رنگ یا به رنگ چوب هستند و رنگ مبلمان با رنگ وسایل دیگر همخوانی دارد. امروزه مدل های زیبا و متنوعی از مبلمان اداری مدرن در بازار است.

بنابراین اگر قصد طراحی یک دفترکار ساده و در عین حال شیک و زیبا را دارید، توصیه می کنیم به سراغ مبلمان اداری مدرن با تناژ رنگی روشن بروید. البته درنظر داشته باشید که تنها زیبایی مبلمان اداری مهم نیست. بلکه ارگونومی و کارایی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور مثال، میز مدیریتی و صندلی آن باید با توجه به شرایط یک مدیر و شرایط کاری آن طراحی شده باشد.به همین دلیل است که طراحی آن با میزهای اداری متفاوت است.

پرهیز از اکسسوری‌های پر زرق و برق در طراحی دفاتر کار ساده

از آنجایی که دفاتر کاری که ساده طراحی می‌شوند فاقد هر گونه تجملات ظاهری هستند، استفاده از اکسسوری‌های دکوری مانند انواع نگهدارنده‌های کاغذ فانتزی، انواع قفسه‌های تزیینی و قاب عکس‌های زیاد، باعث شلوغ‌تر شدن فضای داخلی دفتر می‌شوند و از سادگی آن می‌کاهند. لذا استفاده از یک یا دو گلدان، می‌تواند حین بخشیدن جلوه‌ای زیبا به فضای دفتر کار، سادگی آن را حفظ کرده و انرژی مثبتی را به مراجعین منتقل کند. استفاده از یک تابلوی نقاشی روی دیوار نیز، در ایجاد تنوع روی دیوار نقش زیادی دارد و دیوار‌های دفتر کار را از سادگی محض خارج می‌کند. البته باید توجه کنید که تابلوهای استفاده شده، با طراحی فضای اداری متناسب و هماهنگ باشند.

 طراحی دفترکار ساده

ساختار واحد دفتر اداری با وسایل مختلف ایجاد کنید

اغلب در اتاق و دفاتر کاری کشو، کمد، فایل و قفسه های متعددی وجود دارد که مدارک و وسایل مختلفی در آنها نگهداری می شوند. در کنار آنها پرینتر، برد و قفسه های کتاب هم دیده می شوند. این وسایل تمام آن چیزی است که هر کارمند و فرد شاغل در طول روز استفاده می کند. وسایل کوچک را به گونه ای کنار هم قرار دهید که ساختار واحد داشته باشند. برای اینکه کمیساختار به اتاق کار خود بدهید، کمد و کشوهای کوتاه را در زیر میز کار خود قرار دهید در این حالت علاوه بر اینکه شلوغی فضا را کم کرده اید، به راحتی می توانید از کشوها در صورت نیاز استفاده کنید. لوازم مورد نیاز و متعلقات خود را روی میز کار و در محلی قرار دهید که بتوانید به سادگی به آنها دسترسی داشته باشید.

استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای در طراحی دفترکار ساده

اگر قرار است که دفترکار به چند بخش تقسیم شود و هر بخش متعلق به یک نفر باشد، بهترین و مناسب ترین گزینه در طراحی دفترکار ساده، استفاده از پارتیشن‌های اداری به ویژه پارتیشن های شیشه ای است. این پارتیشن‌ها نه تنها به سادگی محیط دفترکار آسیب نمی‌زنند، بلکه با انعکاس نور در داخل دفتر باعث زیبا‌تر شدن آن نیز می‌شوند.

از همه مهم تر برای هر شخص، حریم خصوصی جداگانه‌ای را ایجاد می‌کنند. این پارتیشن‌ها در دو نوع فریم دار و فریملس موجود هستند که برای طراحی ساده دفاترکار، معمولا از پارتیشن‌های فریملس استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این پارتیشن‌ها با وجود حفظ حریم کارمندان، به بهبود تعامل بین آنها نیز کمک می‌کنند و مدیران و کارفرمایان می­توانند به راحتی بر عملکرد کارمندان نظارت کنند.

از رنگ های متفاوت در دکوراسیون استفاده کنید

محل کار به علت حجم کاری بالا استرس زیادی را به کارمندان وارد می کنند. ساعت های کاری زیاد و جلسه های طولانی که در ترکیبی از رنگ های تیره و کسل کننده می گذرد می تواند شما را خسته کند. با این نکته، اصل اول در ترکیب رنگی را نقض نمی کنیم. ولی بهتر است در بخش هایی از فضای اداری از رنگ متفاوت برای رسیدن به دفتر کار شیک و مدرن استفاده کنید. یک تابلوی هنری، گلدانی زیبا یا یک مجسمه رنگین خدشه ای به فضای کار جدی وارد نمی کند تنها به افراد انرژی بیشتری می دهد.

 طراحی دفترکار ساده

شلف و قفسه به دیوار بزنید

اغلب در محل کار دیوارهای سفید و خالی آزار دهنده هستند و افراد را به اعماق فکر می برند. فضاهای اداری باید مرتب و منظم باشند و بهتر است برای نظم دهی فایل، کتاب و وسایل از سلف و قفسه های دیواری استفاده شود. فضایی دلنشین تر را با حضور کتاب در دکوراسیون اتاق کار خلق کنید و در عین حال میز کار را نیز خلوت تر کنید. حتی اگر کمد در اتاق شما وجود دارد، از قفسه برای قرار دادن وسایلی استفاده کنید که بیشتر مورد استفاده شما قرار می گیرند. دکوراسیون اتاق کار شما هم اکنون حرفه ای و با هویت است!

جمع بندی دکوراسیون دفاتر کاری

از آنجا که بسیاری از افراد، بیشتر ساعات عمر خود را در محیط های کار اداری و در اتاق های در بسته سپری می کنند، از این رو باید فضای آنجا به گونه ای طراحی و دزاین شود که خسته کننده نباشد، حال برای تغییرات دکور اتاق کار ساده خود می توانید از ایده های متنوع و جذاب زیادی کمک بگیرید.

از این رو با کمی تغییرات در هر یک از اجزای اصلی محیط کار همچون میز و صندلی، قفسه، کمد و کامپیوتر که ساعت ها با آنها در محیط کار سر و کار دارید، می توانید فضای اتاق را از محیط کسل و خسته کننده خارج کرده و تغییرات چشمگیری را در آنجا به وجود آورید، بنابراین برای داشتن فضای بهتر کار و فعالت و نیز لذت بردن از لحظاتی که به کار مشغول هستید، نیازمند به رعایت نکات مختلفی هستید که در زیر به این موارد اشاره می کنیم :

  • هماهنگ بودن رنگ در دکوراسیون محیط کاری
  • ایجاد ساختار واحد دفتر اداری با وسایل مختلف
  • در دفتر کار از یک برد برای قرار دادن یادداشت ها استفاده کنید.
  • از مدل شلف ها و قفسه های دیواری استفاده کنید.
  • میز کار به منظور نگهداری وسایل در دکور دفتر کار ضروری می باشد.
  • استفاده از رنگ های متفاوت در دکوراسیون دفاتر کار
  • دکوراتیو چوبی دفتر کار
  • استفاده و چیدمان مبلمان اداری به بهترین شکل در دفتر کار