فرقی نمی‌کند در منزل باشید یا محیط کار، مشغول بازی کامپیوتری باشید یا مطالعه، در حال طراحی نقشه ساختمانی باشید یا کشیدن نقاشی؛ میز و صندلی، بخش جدا نشدنی از کارتان است. چنانچه از میز و صندلی غیر استاندارد استفاده کنید، علاوه‌بر اینکه سلامتی خود را به‌خطر می‌اندازید، خروجی کارتان نیز مطلوب نخواهد بود.

اگر برای کارمندان شرکت به دنبال خرید میز و صندلی مناسب هستید، به این نکته توجه داشته باشید که کارمندان حدود 8 ساعت از روز را مشغول به کار هستند؛ چنانچه از میز و صندلی استاندارد استفاده نکنند، در بلند مدت از نظر جسمانی دچار مشکلات جدی خواهند شد. از طرفی اگر شرایط کاری کارمندان مناسب نباشد، کیفیت کاری آن‌ها پایین می‌آید. در این مقاله ویژگی‌های میز و صندلی استاندارد را به‌صورت مجزا معرفی می‌کنیم، تا با در نظر گرفتن آن‌ها میز و صندلی مناسب را انتخاب کنید.

یک صندلی اداری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

البته که ظاهر و زیبایی اهمیت زیادی دارند اما ارگونومیک بودن یک صندلی‌ فاکتوری است که در طولانی مدت به کمک شما می‌آید. از آنجایی که فیزیک بدنی هرکدام از ما با یکدیگر متفاوت است باید قبل از خرید یک صندلی نسبت به نیازهای خود آگاهی داشته باشید. اگر پیش یک دکتر کایروپراکتیک می‌روید از او بخواهید ستون فقرات شما را بررسی کرده و شکل آن را مشخص کند. با در اختیار داشتن این اطلاعات می‌توانید یک صندلی مناسب کار خریداری کنید که هنگام نشستن، ستون فقرات شما را به حالت درست هدایت کند. به همین دلیل است که حتما باید به سراغ صندلی‌های قابل تنظیم بروید. در ادامه تمامی ویژگی صندلی اداری مناسب را با هم مرور می‌کنیم.

صندلی اداری

صندلی اداری

پشت کمری قابل تنظیم

درد سیاتیک یکی از آن دردهایی است تحملش کار آسانی نیست و می‌تواند به قدری شدید شود که شما را کاملا از کار بیندازد. این درد به پشت کمری صندلی‌ برمی‌گردد. هر صندلی دارای یک پشت کمری است اما یک صندلی اداری مناسب امکان تنظیم این قسمت را برایتان فراهم می‌کند تا شما بتوانید بسته به شکل ستون فقرات و فیزیک بدنی خودتان آن را تنظیم کنید. پشت کمری را آنقدر در حالت‌های مختلف قرار دهید تا بالاخره کاملا احساس راحتی کنید. اگر این قسمت به درستی تنظیم نشده باشد پس از چند ساعت نشستن روی صندلی‌ در ناحیه گودی کمر احساس درد خواهید کرد.

صندلی اداری نباید خیلی نرم باشد!

در مورد راهنمای خرید صندلی کامپیوتر طبی، ارتفاع استاندارد صندلی کامپیوتر نه باید زیاد بلند باشد که پای فرد به زمین نرسد و نه آنقدر کوتاه باشد که پشت ران از کف صندلی بلند شود و پاها به سمت شکم جمع شوند. صندلی‌ استاندارد قابل تنظیم 5 پایه بهترین گزینه انتخاب است و کاربردهای فروانی دارد. یعنی هر فردی می تواند متناسب با شرایط خود ارتفاع صندلی را تنظیم کند. کفی صندلی اداری باید نرم و راحت باشد اما نه در حدی که شخص مانند مبل راحتی در صندلی فرو رود و اجازه جابه جایی نداشته باشد. در چنین حالتی فرد برای مدت طولانی در وضعیتی ثابت قرار می ‌گیرد و خون رسانی بدنش مختل می ‌شود. همچنین مناسب تر است صندلی اداری دسته دار باشد و ارتفاع دسته صندلی چرخدار کامپیوتر قابل تنظیم نیز باشد تا زمانی که استراحت می ‌کنید دستتان را روی آن بگذارید. البته موقع کار کردن بهتر است دست روی دسته گذاشته نشود زیرا این حالت باعث ایجاد کشش می‌ شود. قیمت بهترین صندلی کامپیوتر نیز با توجه به نوع استانداردها و نوعی که مد نظر دارید متفاوت می باشد. قیمت صندلی چرخدار اداری هم با توجه به داشتن چرخ و یا داشتن پایه های فلزی و یا پلاستیکی نیز متفاوت خواهد بود.

صندلی ثابت یا صندلی متحرک؟

اگر وسط میز نشستید و برای آن که به دورترین نقطه دست پیدا کنید باید دولا شوید به یک صندلی‌ متحرک نیاز دارید. حتی اگر یک میز کوچک دارید با یک صندلی‌ متحرک می‌توانید از کشش و فشاری که با دولا شدن روی میز یا دیگر نقطه محل کار به بدنتان وارد میاید جلوگیری کنید. مطمئن شوید صندلی‌ مورد نظرتان دارای چرخ‌های روانی است که به راحتی در سطح زمین به حرکت در می‌آیند.

امکان تنظیم صندلی

در حال حاضر تقریبا تمامی صندلی‌های موجود در بازار قابل تنظیم هستند. اما صندلی‌ که شما لازم دارید باید علاوه بر ارتفاع و جای قرارگیری آرنج، از جهت‌های دیگر هم قابل تنظیم باشد. یک صندلی‌ ایده آل باید از 5 جهت مختلف قابل تنظیم باشد اما برخی تولیدکنندگان صندلی‌های تولید می‌کنند که تا 14 جهت هم قابل تنظیم است. انتخاب صندلی‌ که مناسب شما باشد کار آسانی نیست.بهترین راه برای تشخیص صندلی مناسب کار این است که خودتان به شکل فیزیکی آن را امتحان کنید. مطمئن باشید در آینده از این که برای این کار وقت گذاشتید خوشحال خواهید بود.

برخی دیگر از ویژگی ها 

  • پشت صندلی باید قابل تنظیم باشد و شکل ستون فقرات را دنبال کند. همچنین باید از منحنی در پشت کمر حمایت کند.
  • پا باید به راحتی به زمین برسد و روی آن قرار گیرد. در غیر این صورت صندلی باید دارای تنظیماتی باشد که فرد بتواند ارتفاع را تغییر دهد و یا پایه ای داشته باشد که بتواند پاها را روی آن قرار دهد.
  • بازوی صندلی باید دست ‌ها را در حالت مناسبی قرار دهد و شانه ها را خسته نکند.
  • ارتفاع دسته باید قابل تنظیم و مطابق با ارتفاع میز باشد. در غیر این صورت فشار زیادی به شانه ها وارد می شود.

 

زیرپایی میز کارمندی بخریم یا نخریم؟

استفاده از زیر پایی میز اداری بستگی به ارتفاع صندلی و قد شخص دارد. برای مثال اگر صندلی اداری بلند باشد و به هیچ دلیل نتوان آن را تنظیم کرد بهتر است از زیرپایی استفاده شود، در غیر این صورت توصیه نمی ‌شود. البته برعکس هم ممکن است شخصی صندلی ‌اش کوتاه باشد و امکانش را نداشته باشد که ارتفاع صندلی را تنظیم کند در نتیجه می ‌تواند دو تخته زیر صندلی بگذارد تا ارتفاع آن کمی بالا بیاید و مشکلش حل شود. لازم به ذکر است برای تصمیم ‌گیری در مورد اینکه یک صندلی مناسب است یا خیر باید حداقل یک تا 2 هفته از آن استفاده كرد. میزهای اداری ایستاده مناسب برای افراد کوتاه قد نیز به نحوی طراحی شده اند که افراد کوتاه قد که هیچ نوع صندلی اداری برای آن ها راحت نیست، بتوانند به خوبی کار کنند و احساس راحتی داشته باشند.

ارتفاع استاندارد صندلی اداری چقدر است؟

معمولا صندلی‌های اداری قابلیت تنظیم ارتفاع دارند. به‌طوری که می‌توان آن را با توجه به نیازتان تنظیم کنید. توجه داشته باشید که در هنگام نشستن روی صندلی، کف پا باید به‌طور کامل روی زمین باشد و زانو‌ها زاویه 90 درجه تشکیل دهند. اگر ارتفاع میز کامپیوتر زیاد بود و نیاز داشتید ارتفاع صندلی را بیشتر کنید، برای اینکه از آویزان شدن پا جلوگیری شود، حتما از زیر پایی استفاده کنید.

بهترین نشیمنگاه صندلی اداری، چه ویژگی‌ هایی دارد؟

جنس نشیمن صندلی‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای صندلی است که باید به آن توجه کنید. چنانچه نشیمن صندلی سفت باشد، برای نشستن‌های طولانی مدت، به کمر و ستون فقرات آسیب وارد می‌شود. جنس روی نشیمن نیز مهم است. چراکه هیچ‌کس دوست ندارد بعد از چند ساعت کار یا مطالعه، پشت و نشیمن او عرق کند.

آیا عمق صندلی، روی میزان راحتی تأثیرگذار است؟ 

عمق نشیمنگاه مناسب برای هر فرد متفاوت است؛ چراکه نشیمنگاه باید فاصله باسن تا زانو را پوشش دهد. اگر این فاصله در حد مناسب باشد، ران‌ها و کمر را در وضعیت مناسب قرار می‌دهد. در نظر  داشته باشید برای اینکه رگ‌های پشت زانو دچار گرفتگی نشود، حدود 4 میلی‌متر فاصله برای این فضا در نظر بگیرید.

پشتی مناسب صندلی اداری گودی کمر را پوشش می‌دهد

پشتی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده صندلی است؛ چراکه گردن، ستون فقرات و کمر را پوشش میدهد. اگر پشتی صندلی راحت، استاندارد، قابل تنظیم و ارتجاع نباشد، در مدت کوتاهی آسیب‌های جدی به بدن شما وارد می‌کنم. پشتی صندلی باید طوری طراحی شده باشید که به خوبی گودی کمر را پوشش دهد.

امیدوارم مطالب سایت براتون مفید واقع بوده باشد.