شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا یک شرکت باید به دنبال یک دفتر مدرن باشد یا اینکه باید فقط به سبک سنتی پایبند باشد و به گذشته بچسبد.

در بیشتر موارد، مشاغل اغلب احساس می‌کنند که به دلایل متعددی پذیرفتن ظاهری معاصر بهترین انتخاب است. امروزه فضای کار به‌نوعی به یک فضای زندگی تبدیل شده است و زندگی حرفه‌ای و خصوصی ارتباط تنگاتنگی با هم دارد.

ما می‌دانیم که باید به دکوراسیون خانه خود توجه کنیم و روی آن سرمایه گذاری کنیم تا احساس خوبی در خانه داشته باشیم و از مهمانان خود به خوبی استقبال کنیم. به همین ترتیب، دکوراسیون فضای کار نیز بخشی جدایی ناپذیر از کیفیت زندگی در محل کار ما به حساب می‌آید.

دفاتر اداری این روزها به فضاهایی تبدیل می‌شوند که باید هم برای کارکنان و هم برای ذینفعان خارجی جذاب باشد. دکوراسیون اداری یک اصطلاح گسترده است که شامل مجموعه‌ای از عناصر مختلف مانند مبلمان اداری، طراحی داخلی، نورپردازی، نقاشی، رنگ‌ها و … می‌شود که هدف اصلی آن زیبا سازی فضای اداری است.

وقتی صحبت از دکوراسیون اداری می‌شود اهدافی چون تمایز، جذب استعدادهای آینده دار، متقاعد کردن مشتریان و حفظ استعدادهای فعلی نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. در این مقاله از مجله فرید صنعت با ما همراه باشید تا ببینیم چه عناصری در دکوراسیون اداری باعث زیبا سازی می‌شوند.

دکوراسیون اداری

مهم ترین نکته ای که در طراحی دکوراسیون اداری باید مورد توجه قرار بگیرد، یکپارچگی در فضا می باشد. اولین موضوع حائز اهمیت در مورد طراحی دکوراسیون اداری، یکپارچگی بین اجزای موجود در فضا از جمله مبلمان اداری و سایر موراد طراحی دکوراسیون آن می باشد.

شما باید در دکوراسیون اداری خود، هماهنگی بین اجزا را رعایت کنید. منظور از هماهنگی لزوماً همسان بودن نیست. بلکه وسایل، رنگ ها، الگوها و بافت ها باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

استفاده از یک رنگ ثابت در محیط های کاری و یک نوع نورپردازی تکراری می تواند منجر به یک دکوراسیون معمولی و قدیمی شود. گاهی با ایجاد تضاد و استفاده از رنگ های مکمل می توانید طراحی منحصر به ‌فرد تری را برای محیط اداری خود ایجاد کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که هر یک از عناصر و رنگ ‌هایی که در یک محیط به کار می برید دارای معنی خاصی می باشند که باید در انتخاب آن‌ ها دقت کافی را داشته باشید.

دومین موضوع مهم در طراحی داخلی، فعالیت و کارایی فضای مورد نظر شما در طراحی دکوراسیون اداری است. موضوع فعالیت شما می تواند در انتخاب طرح و دکوراسیون، به طراح و دکوراتور ها کمک کند. برای مثال طراحی داخلی مطب پزشکان دارای هارمونی رنگ های متفاوتی است. درست مانند دکوراسیون فضای اداری یک دبستان که باید رنگ های مختلفی در آن به کار برود.

اگر می خواهید دفتر خود را نوسازی کنید ، دشوار است که بدانید از کجا شروع کنید. در مرحله‌ی اول باید برای خودتان تعیین کنید که دقیقا می خواهید چه چیزی داشته باشید. در میان گذاشتن و مشورت با طراح و دکوراتور ها می تواند به شما برای انتخاب بهترین طرح کمک زیادی بکند.

در نظر گرفتن انجام ماهیت کارهای اداری که قرار است در محیط اداری شما انجام شود، به خودی خود یک شروع خوب است، زیرا مطلع بودن از فعالیتی که در فضای اداری شما انجام می شود، قدم مهمی در انتخاب طرح دکوراسیون اداری شما محسوب می شود.

انواع طراحی داخلی اداری

1) طراحی دکوراسیون اداری کلاسیک

2) طراحی اداری به سبک معاصر

3) طراحی دکوراسیون داخلی اداری به سبک هایتک

4) طراحی دفتر کار اداری مینیمالیستی

دکوراسیون اداری بازتاب تصویر یک شرکت

اولین نکته‌ای که شرکت‌ها باید در طراحی دکوراسیون اداری خود در نظر داشته باشند این است که فضایی ایجاد کنند که با تصویر کلی آن‌ها مطابقت داشته باشد. اگر دکوراسیون محل کار مطابق با سابقه، ارزش‌ها و هویت بصری شرکت باشد می‌تواند به نشان دادن انسجام شرکت کمک کند. برای حفظ این انسجام انتخاب رنگ، مصالح و مبلمان اداری بسیار مهم است.

دکوراسیون اداری در خدمت رفاه کارمندان

مردم بیشتر ساعات روز خود را در محل کار می‌گذرانند. بنابراین مهم است که بدانیم مردم به دنبال چه هستند؟ آن‌ها می‌خواهند فضایی محرک و انگیزشی داشته باشند، جایی که در آن احساس خوبی داشته باشند گویی در خانه خود هستند؛ اما آن‌ها همچنین مکانی را می‌خواهند که بتوانند با همکاران یا شرکای خود تبادل‌ نظر کرده و اطمینان حاصل کنند در محیطی کار می‌کنند که می‌توانند مولدتر و خلاق‌تر باشند. بر طبق مطالعات به‌وضوح ثابت شده است که عملکرد کارکنان با رفاه در محل کار مرتبط است و یک کارمند شاد 12 درصد بهره‌وری بیشتری نسبت به سایر کارکنان دارد؛ بنابراین فضای دفاتر بر انگیزه و رفاه هر یک از کارکنان تأثیر می‌گذارد. به همین ترتیب، وقتی کارکنان احساس آزادی بیشتری کنند، رفاه در محل کار افزایش می‌یابد.

عوامل موثر بر دکوراسیون ساختمان های اداری

از عوامل موثر بر دکوراسیون ساختمان های اداری نوع و سبک معماری به کار رفته در طراحی آن می باشد. امروزه اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی و معماری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. طراح و مجری دکوراسیون داخلی باید بتواند پروژه را مطابق با خواسته های کارفرما پیش ببرد. یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون محیط اداری ایجاد فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی برای کارمندان است. برای این منظور از دیوارهای جدا کننده یا پارتیشن های کم ارتفاع استفاده می کنند.

استفاده از رنگ های مناسب می‌تواند محیطی پر انرژی برای کارمندان فراهم کند. یکی دیگر از عوامل موثر در طراحی دکوراسیون، نور محیط است. نور محیط تاثیر فراوانی بر روی خستگی چشم ها و توان کاری کارمندان دارد. بهتر است نور محیط اداری متعادل باشد. نور کافی محیط را دلباز تر و دلنشین تر جلوه می دهد. همچنین شما می توانید با کمک طراحی توانمند، فضای مناسبی را جهت استراحت کارکنان ایجاد کنید.

یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون محیط اداری استفاده از متریال فلز و مبلمان مشکی است. استفاده از این نوع مبلمان محیط را رسمی تر نشان خواهند داد. استفاده از این رنگ بندی در کنار رنگ قرمز جلوه زیباتری خواهد داشت. بهتر است در دکوراسیون محیط اداری از مبلمان مقاوم و با کیفیت استفاده کنید، زیرا حجم رفت و آمد در مکان های اداری بسیار بالا است. همچنین برای ایجاد روحیه شاد در کارمندان می توانید از رنگ های ملایم، پر انرژی و الهام دهنده استفاده کنید.

نکات مهم در طراحی دکوراسیون اداری

برای اینکه بتوانید یک طرح زیبا و کارآمد را در محیط اداری پیاده کنید، لازم است رعایت برخی دستورالعمل ها را در اولویت قرار دهید. به خاطر داشته باشید تأمین آسایش کارمندان، دسترسی آسان به بخش های مختلف و ایجاد یک هارمونی زیبا و چشم نواز میان عناصر مختلف، از جمله وظایف شما در طراحی محیط های اداری است.

1. هوشمندانه نورپردازی کنید

نور از جمله آیتم های تأثیرگذار در کیفیت کار است. بدون نور نمی توان به شکل دقیق به اموارت اداری پرداخت. اساساً عموم کارمندان با قرارگیری در معرض نورهای محیطی احساس شادابی می کنند.

این در حالیست که نورهای کم و ضعیف موجب خشتگی چشم شده و به طرز قابل توجهی راندمان کاری را کاهش می دهد. لذا همواره توصیه می شود در زمان طراحی دکوراسیون اداری از نورهای محیطی و نورپردازی مصنوعی تا حد کافی استفاده کنید.

2. یک ترکیب خلاقانه از مبل اداری بسازید

در یک محیط اداری مبلمان به کار گرفته شده تصویر درستی از وضعیت اداره و شرکت ارائه می دهند. هر چقدر کیفیت مبلمان اداری و نحوه چیدمان آن بهتر باشد، بدون شک در ذهن ارباب رجوع تأثیر بهتری می گذارد.

برای اینکه بتوانید میان اجزای مختلف اداری همچون صندلی اداری و میز اداری همخوانی مناسبی ایجاد کنید، لازم است آن ها را از طریق رنگ و یا طرح ست کنید. همچنین لازم است میان طرح و سبک مبل اداری با دکوراسیون حاکم بر فضا همخوانی ایجاد کنید. بدین منظور از مبلمان کلاسیک در دکوراسیون کلاسیک و از میز و صندلی های مدرن در دکوراسیون مینیمال استفاده کنید.

3. استانداردهای ارگونومیک را رعایت کنید

به طور معمول اولین گام در طراحی و چیدمان محیط های اداری به خرید تجهیزاتی همچون میز و صندلی اداری تعلق می یابد. بسیار حائز اهمیت است که در زمان خرید این دسته از مبلمان های اداری میزان بهره مندی آنان از استانداردهای ارگونومیک را مورد توجه قرار دهید.

اگرچه در ظاهر صندلی های استاندارد و غیر استاندارد تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما در باطن این دو صندلی تفاوت های فاحشی دارند. صندلی و میز غیر استاندارد به طرز قابل توجهی سلامت کارکنان را تحت تأثیر قرار داده و به مرور راندمان کاری آنان را کاهش می دهد.

این در حالیست که مبلمان ارگونومیک با حفظ سلامت فیزیکی افراد، آسایش آنان را در محیط های پر استرس اداری افزایش می دهد. این دسته از صندلی ها قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و از متریال های با کیفیت و تنفس پذیر ساخته می شوند.

میز اداری ارگونومیک نیز دارای ابعاد استاندارد و ارتفاع مناسب است. به گونه ای که کارمندان بدون احساس درد در ناحیه ستون فقرات و گردن پشت میز و بر روی صندلی نشسته و در طولانی مدت به کار و فعالیت می پردازند.

4. به تناسب میان اجزا و فضا دقت کنید

عامل موثر دیگر توجه به تناسب میان عناصر اداری و فضای اتاق است. عدم رعایت این نکته در اغلب مواقع موجب بروز یک فاجعه در چیدمان می شود. برای مثال اتاق مدیریت را در نظر بگیرید. همانطور که می دانید میز مدیریت در مقایسه با سایر میزها از ابعاد بزرگتری برخوردار است.

قرار دادن یک میز بزرگ و با شکوه در فضای کوچک نه تنها موجب افزایش اعتبار شرکت نمی شود، بلکه باعث کوچک جلوه کردن اتاق مدیر می شود. در صورتی که فضای کافی در اختیار ندارید، بهتر است از خرید مبلمان های بزرگ و سلطنتی پرهیز کنید.

در اغلب مواقع برای چیدمان دکوراسیون محیط های کوچک از سبک های مدرن استفاده می شود. در چیدمان فضاهای بزرگ نیز استفاده از سبک ها کلاسیک و مبلمان سلطنتی و با شکوه رایج است. در هر صورت لازم است به تناسب میان مبلمان و ابعاد فضا دقت کافی داشت.

5. شرایط محیطی مطلوبی فراهم کنید

بسیار حائز اهمیت است که در طراحی دکوراسیون اداری به وجود فاکتورهایی همچون هوای سالم، رطوبت کافی و عناصر سبز دقت داشته باشید. با تأمین هوای آزاد، استفاده از دستگاه های رطوبت ساز و خرید گل و گیاه سبز می توانید کیفیت محیط را به مراتب افزایش دهید. در عمل اینکار موجب بهبود خلقیات و روحیات کارمندان شده و در نهایت راندمان کاری آنان را افزایش می دهد.

نکات مورد توجه برای جذاب تر کردن دکوراسیون اداری:

1) جداسازی فضاهای مختلف

2) استفاده از پارتیشن بندی

3) انتخاب و استفاده از رنگ مناسب

4) استفاده از گیاهان در دکوراسیون اداری

5) استفاده از کفپوش مناسب

6) استفاده از کاغذ دیواری های مناسب

7) استفاده از عناصر تزیینی زیبا و شیک

پارتیشن بندی در دکوراسیون اداری

پارتیشن ها در انواع ام دی اف(MDF)، شیشه ای فریم لس، شیشه ای دو جداره با فریم ام دی اف و پارتیشن های خلاقانه و دکوراتیو هستند:

پارتیشن های ام دی اف:

تقسیم فضا به بخش هایی که بتواند حریم خصوصی ایجاد کندو با ایجاد دید محدود

پارتیشن های شیشه ای فریم لس:

زمانی که فضای محدودی در اختیار داشته باشیم و هم زمان میخواهیم از نور طبیعی بهره ببریم که در کنار زیبایی و مدرن بودن می تواند نور مناسب هر بخش را تامین نماید .

پارتیشن های شیشه ای دو جداره:

می تواند عایق مناسبی برای صدا باشد

پارتیشن های خلاقانه و دکوراتیو:

می توانند برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار گیرند تا استفاده ای بهینه بتواند از فضا داشت. برای نمونه به شکل کتابخانه ای دو طرفه می توان از آنها استفاده کرد

امروزه پارتیشن بندی های شیشه ای بسیار موردتوجه قرار گرفته است که هم مدرن است و هم طرح های متنوعی که دارد، باعث زیبایی محیط اداری شما می شود.

در دکوراسیون اداری لاکچری با استفاده از پارتیشن ها می توان یک فضای خصوصی برای کارکنان ایجاد کرد. کارکنان برای افزایش کارکرد، داشتن تمرکز و آرامش به چنین فضایی نیاز دارند.
در صورت کمبود فضا ، از قفسه و کتابخانه و یا حتی فایل به عنوان پارتیشن استفاده می شود.

کلام آخر

چه بخواهید یک کل دفتر را نوسازی کنید یا بخواهید برخی از قسمت ها را تغییر بدهید، مهم است که به یاد داشته باشید دفتر شما نمایانگر تصویر شرکت شماست و می تواند تاثیر زیادی بر بهره وری کارمندان و تأثیر بازدیدکنندگان داشته باشد.