وسایل چوبی نیاز به مراقبت های خاصی دارند. عواملی همچون رطوبت و حشرات موذی موجب آسیب دیدن چوب می شود. اما با رعایت چند نکته ساده در مورد نگهداری مبلمان چوبی می توانید از وسایل و مبلمانتان در برابر این خطرها به خوبی محافظت کنید. اگر شما هم از مبلمان و وسایل چوبی زیادی استفاده می کنید این مطلب را از دست ندهید.

موریانه ها

از میان حشرات، موریانه ها دشمن اصلی چوب هستند. موریانه ها به چوب سالم می چسبند و به راحتی می توانند در عمق چوب مبل هایتان نفوذ کنند. موریانه ها برای ساختن کلونی خود چوب را می خورند. از آنجا که آنها چوب را از داخل می خورند، بنابراین ممکن است تا زمانی که آسیب های ساختاری قابل توجهی وجود نداشته باشد، متوجه حضور آنها نشوید. وجود خرده چوب در اطراف چوب، یکی از اولین نشانه های حضور موریانه در چوب است. اگر کمی دقت کنید می توانید سوراخ های تونل مانند را در چوب موریانه زده ببینید. اگر نگران وسایل چوبی تان هستید حتما هر چند وقت یک بار این نشانه ها را بررسی کنید تا بتوانید جلوی خسارت های بیشتر را بگیرید.

موریانه ها از لحاظ مشخصات بیولوژیکی و شکل ظاهری شبیه به هم هستند و در رنگ‌های سفید قهوه‌ای روشن و سیاه دیده می‌شوند. موریانه‌ها از نور فراری هستند و در هوای آزاد زندگی و رفت و آمد نمی‌کند. موریانه ها به‌صورت دسته جمعی و اغلب در سوراخ‌ها و تونل‌هایی که در چوب یا خاک ایجاد می‌کند سکونت دارند. موریانه‌ها حشراتی ریز، آرام و بسیار خطرناک هستند چون به‌آرامی و بدون جلب توجه انسان ممکن است پایه‌های یک خانه چوبی را به‌کلی ویران کنند و خسارت‌های زیادی به بار آورند.

موریانه‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند:

موریانه‌هایی که در زیر خاک زندگی می‌کنند.

موریانه‌هایی که در چوب خشک زندگی می‌کنند.

موریانه‌هایی که در چوب‌ تر زندگی می‌کنند.

موریانه‌هایی که در زیر خاک زندگی می‌کنند نسبت به دو گروه دیگر بسیار خطرناک‌تر هستند. غذای اصلی این موریانه‌ها عمدتاً چوب است که به‌وسیله موریانه های کارگر تأمین می‌شود این گروه از موریانه‌ها تقریباً به انواع درختان سوزنی برگ و پهن برگ حمله می‌کنند؛ اما چوب‌هایی مانند سرخدار، سرو تالاب و برخی از کاج‌ها مانند نراد دوام نسبتاً بالایی نسبت به این حشرات دارند.

این موریانه‌ها از طریق مجاری بسیاری که در داخل زمین ایجاد می‌کند به پایه‌های ساختمان‌های چوبی نفوذ می‌کنند و به عبارتی اصلی‌ترین بخش ساختمان که پایه‌های آن است را به نابودی می‌کشاند. به‌طور کلی بیش از ۲۰۰۰ گونه موریانه وجود دارد که حدود ۸۰۰ گونه‌ی آن‌ها چوب خوار هستند در ایران نیز دو گونه موریانه شناخته شده است. یکی در منطقه شمال به نام هودوترمس Hodotermes و دیگری در جنوب به نام آناکانتوترمس Anacanthotermes است.

علائم وجود موریانه در خانه

آسیب چوب ها

اگر خانه تان بیشتر از چوب ساخته شده، مراقب باشید معمولا ً چوب در پشت و زیر سطوحی نظیر کف و دیوار پیدا می شود.هفته ای یک بار به کف یا سازه های چوبی خانه نگاه کنید تا مطمئن شوید که آسیبی به وجود آمده یا خیر.همانطور که می دانید موریانه ها در واقع به درختان آسیب می رسانند و آنها را می جوند.با گذشت سال ها، چوب آسیب می بیند و تضعیف می شود.

بال

موریانه ها بال دارند ؛ شما ممکن است بال های آنها را نزدیک پنجره، در یا سایر نقاط دسترسی به منزل پیدا کنید.زمانی که موریانه ها در محل مناسب برای کندن چوب پیدا می شوند، بال های خود را از هم باز می کنند، زیرا می دانند که دیگر به بال نیاز نخواهند داشت.بال های موریانه ها شبیه بال های مورچه هستند ؛ اگر شما بال ها را پیدا کردید، یک اقدام فوری باید انجام دهید.

تونل های گِلی

گِل می تواند در نزدیکی درختان یا انبارها یا جایی که زمین خانه شما را به هم متصل می کند، پیدا شود.همانطور که می دانید موریانه ها به دمای خاصی نیاز دارند تا زنده بمانند. آن ها در مکان هایی که رطوبت وجود دارد رشد خواهند کرد. لوله ها و تونل ها برایشان مناسب اند. می توانید قسمتی از لوله را بردارید تا ببینید آیا موریانه ها در حال بیرون رفتن هستند یا خیر.

فضله های قهوه ای

چراغ قوه خود را بردارید و به موریانه ها نگاه کنید ، فضله موریانه ها ممکن است به شکل قرص های قهوه ای تیره و یا رنگ چوب باشد.این فضله ها نزدیک چوب ضعیفی یافت می شوند که موریانه ها به آن هجوم برده اند چیزهایی وجود دارند که موریانه ها را می کشند.

راه های مقابله با عوامل مخرب چوب و نگهداری مبلمان چوبی

۱. سم پاشی، روشی برای نگهداری مبلمان چوبی

برای کنترل آفات و حشرات چوب خوار باید از متخصصین این زمینه کمک گرفت. می توانید هر چند سال یک بار با نظر کارشناس، چوب ها را سم پاشی کنید و یا از بخور مواد شیمیایی برای مقابله با این آفات استفاده کنید. این مواد باعث متوقف کردن فعالیت موریانه ها می شود و از طرفی سلولز چوب را سمی می کند و موریانه ها دیگر نمی توانند از چوب اطراف خودشان تغذیه کنند. مواد شیمیایی ضد موریانه بسیار سمی و بد بو است، پس هنگام استفاده نکات ایمنی را رعایت کنید.

۲. نگهداری مبلمان چوبی در برابر رطوبت

بهتر است برای گرد گیری و تمیز کردن وسایل و نگهداری مبلمان چوبی به جای آب و یا دستمال مرطوب، از دستمال خشک میکرو فایبر استفاده کنید. سعی کنید محیط خانه را عاری از رطوبت نگهدارید. می توانید برای دفع رطوبت از هواکش های قوی استفاده کنید. دیوار های مرطوب نم دار را تعمیر کنید و نشتی لوله ها را برطرف کنید زیرا مناطق تاریک و مرطوب بهترین مکان برای رشد موریانه ها است. مبلمان و صندلی های چوبی را در فضای باز و روی چمن قرار ندهید چرا که موریانه ها به راحتی از خاک وارد چوب می شوند.

۳. روغن پرداخت، ضد موریانه

برخی از روغن ها، چوب را در برابر موریانه مقاوم می کنند. این پوشش های نهایی، با ایجاد یک لایه سخت و براق سطح چوب را می پوشانند و از آن محافظت می کنند.

۴. استفاده از نور خورشید برای نگهداری مبلمان چوبی

بهتر است وسایل چوبی آلوده به موریانه را به مدت سه روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور خورشید باعث خشک شدن کامل چوب می شود و موریانه ها را نابود می کند.

۵. ژل آلوئه ورا مفید برای دفع موریانه و نگهداری مبلمان چوبی

می توانید ژل گیاه آلوئه ورا را از برگ های آن استخراج کنید و یک لایه از این ژل طبیعی را روی سطح چوب مورد نظرتان برای نگهداری مبلمان چوبی بمالید. این ژل یک لایه محافظتی برای چوب ایجاد می کند و موریانه دیگر نمی تواند به چوب نفوذ کند.

۶. ترکیب روغن زیتون و سرکه، ضد موریانه

مخلوط روغن زیتون و سرکه موریانه را دفع می کند. برای ساختن این محلول یک چهارم سرکه سفید را با سه چهارم روغن زیتون مخلوط کنید و خوب هم بزنید. این محلول را روی سطح چوب بزنید تا موریانه ها نابود شوند.

۷. محلول بوراکس، دافع موریانه

یک قاشق پودر بوراکس (بوره) را با ۲۵۰ میلی لیتر آب گرم مخلوط کنید . این محلول را روی چوبی که موریانه دارد، اسپری کنید. دقت کنید که این محلول شیمیایی است و باید هنگام استفاده از آن حتما ماسک بزنید.

۸. نفت یا گازوییل، ضد موریانه

از روش های سنتی و معمول که در بین نجار ها متداول است استفاده از نفت یا گازوییل برای دفع آفات به ویژه موریانه است. وارد کردن گازوییل یا نفت به داخل دالان‌ های ایجاد شده توسط لارو موریانه ها، سبب نابودی کامل آنها می شود.

۹.  نمک و فرار موریانه ها

اگر هنوز موریانه تمام وسایل چوبی را  آلوده نکرده است می توانید کمی نمک در قسمت مورد نظر بریزید و یا کمی نمک را با آب گرم به نسبت مساوی مخلوط کنید و با یک سرنگ این محلول را درون سوراخ های ایجاد شده توسط موریانه بریزید.

پایان