یکی از موارد مهم در جعبه ابزار طراح، در مورد رنگ است که همیشه در حال پیشرفت است. از آنجایی که ما وارد بحث درباره رنگ منتخب برای فضای اداری شده‌ایم به طراحی در فضاهای اداری می‌پردازیم. رنگ اکنون نیز یکی از موارد مورد توجه روانشناسان و شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است. رنگ یک کیفیت کلیدی از ادراک بینایی چشمی ما است که فرکانس‌های مختلف نور را از طریق طبقه بندی‌های آشنای ما مانند قرمز، زرد یا سبز توصیف می‌کند. رنگ در دکوراسیون اداری مانند صندلی اداری اهمیت بسیار زیادی دارد.

دید ما از رنگ‌های مختلف ناشی از ترکیب منحصر به فرد رنگ، ته رنگ، نوع لحن و سایه است. این یکی از راه‌هایی است که ما دنیای اطراف خود را درک می‌کنیم، و اغلب متوجه نمی‌شویم که چگونه بر بسیاری از انتخاب‌ها، افکار و تعاملات ما در روز تأثیر می‌گذارد. ما هنگام لباس پوشیدن برای محل کار به رنگ فکر می‌کنیم، یا به چراغ‌های راهنمایی رنگی تکیه می‌کنیم تا ما را در رفت و آمد هدایت کنند. خاطرات ما پر از رنگ است و برخی از بزرگترین برندها را از طریق رنگ می‌شناسیم.

رنگ منتخب برای فضای اداری ساخته شده نه تنها از طریق انتخاب شخصی، بلکه از طریق آگاهی از مزایایی که رنگ‌های خاص می‌توانند به همراه داشته باشند، انجام می‌شود. ما می‌دانیم که رنگ‌های خاص می‌توانند به طور مثبت به شادی، بهره وری و حتی سلامت جسمی در محل کار کمک کنند. با این حال، ما نمی‌توانیم برای رسیدن به این اهداف تنها به یک لایه رنگ تکیه کنیم.

ترکیب رنگ، نور و سایر ویژگی‌های محیطی، مهم است که می‌تواند فضا را به بهترین شکل حمایت از کارمندان تبدیل کند. در این مقاله ما به تعادل مناسب بین سفارشی کردن فضا با ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت و اطمینان از اینکه مکانی راحت و لذت بخش برای کار افراد موثر است، می‌پردازیم.

انواع رنگ‌های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون اداری 

در جهان رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارد که بسته به نظر بیننده می‌توانند جذاب یا خسته‌کننده باشند. طیف رنگ‌ها بسیار گسترده است و امروزه ابزارهای مختلف هم با رنگ‌های گوناگونی در بازار به فروش می‌رسند تا بتوانند سلیقه افراد مختلف را پوشش دهند.

رنگ‌ها انواع گوناگونی دارند. این رنگ‌ها به سه دسته‌ی رنگ‌های گرم، سرد و خنثی تقسیم‌بندی می‌شوند. رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی، زرد؛ رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز، بنفش و رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، سیاه، سفید، نقره‌ای.

برای انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون لازم است ابتدا تاثیر هر کدام را روی روحیه افراد بدانیم و سپس با در نظر گرفتن نکات خاصی رنگ مناسب را انتخاب کنیم.

رنگ‌ سرد در طراحی دکوراسیون اداری

رنگ‌های سرد رنگ‌هایی هستند که می‌توانند آرامش خاطر بیشتری را به مخاطب القا کنند. در محیط‌هایی که نیاز به تمرکز روی انجام کاری است بهتر است از رنگ‌های سرد در طراحی دکوراسیون استفاده گردد. بنابراین وجود این رنگ‌ها در محیط‌های کاری باعث می‌شود تا کارمندان احساس امنیت، آسودگی و راحتی داشته باشند.

البته تاثیر این رنگ‌ها تنها بر کارکنان نیست و این احساس آرامش به مشتریان نیز سرایت کرده و آن‌ها از حضور در محل کارتان احساس رضایت خواهند داشت.

رنگ‌ گرم در طراحی دکوراسیون اداری

رنگ‌های گرم سبب افزایش احساس رقابت، شور و نشاط و صمیمیت می‌شوند و محیط را دوستانه‌تر نشان می‌دهند. این رنگ‌ها برای محیط‌هایی که لازم است افراد هیجان بیشتری داشته باشند گزینه مناسبی است و مناسب برای دکوراسیون شرکتی می باشد. البته باید در نظر گرفت که استفاده از شدت بالای این دسته از رنگ‌ها می‌تواند روحیه پرخاشگری و تنش را ایجاد کند بنابراین باید دقت بسیاری در انتخاب رنگ ها بکار گرفت.

ترکیب رنگ ها درطراحی دکوراسیون اداری

در ادامه باید در نظر داشت که استفاده از یک طیف رنگی سرد یا گرم انتخاب اشتباهی بشمار می آید و باید تعادل لازمه در پروسه گزینش رنگ انجام شود.نکات دیگری از جمله سن مراجعان، کارکنان و حوزه کاری می تواند تاثیر بسیاری برای انتخاب رنگ داشته باشد.سعی کنید دکوراسیون و ترکیب رنگ آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که در نگاه اول جذاب به نظر برسد. این جذابیت باعث ایجاد احساسات خوشایندی می‌شود که می‌تواند روی آینده کاریتان هم تاثیرگذار باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون فضای اداری

از نکته های مهم در رنگ آمیزی محیط اداری این است که چه عواملی در انتخاب رنگ فضای اداری تاثیر دارد. با انتخاب رنگ مناسب برای یک فضای اداری می توان در کنار زیبا سازی محیط به بهبود راندمان کاری ادارات نیز کمک کرد. در انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون یک محیط اداری عناصر و فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت که در ادامه به برخی از این فاکتورها اشاره می شود.

توجه به فضای موجود و عناصر موجود در آن

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون فضای اداری توجه به فضای اداری مورد نظر می باشد. هر محیط اداری متشکل از عناصر مختلفی است که باید در انتخاب رنگ برای دکوراسیون یک محیط اداری مد نظر قرار می گیرد. چیدمان یک محیط اداری متشکل از مبلمان اداری مانند میز و صندلی، پارتیشن بندی و وسایل دکوری است.

در اصول معماری و دکوراسیون همخوانی و هماهنگی رنگ فضای اداری با سایر دکوراسیون و چیدمان فضای موجود اهمیت زیادی دارد. از این رو در هنگام انتخاب رنگ برای یک محیط اداری باید به رنگ بندی چیدمان فضای مورد نظر توجه نمود. از طرف دیگر انتخاب رنگ مناسب در کوچک تر و بزرگ تر نشان دادن محیط های اداری تاثیر مستقیم دارد. استفاده از طیف رنگی روشن به ویژه در نقاط کور به بزرگ و وسیع دیده شدن یک محیط اداری کمک می کند.

تاثیر رنگ بر عملکرد کارمندان

برای انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون فضای اداری فاکتورهای متعددی در نظر گرفته می شود که از آن میان می توان به تاثیر رنگ بر نحوه عملکرد کارمندان اشاره کرد. بنابر نظر متخصصین رنگ بندی محیط کاری بر نحوه عملکرد کارمندان تاثیر مستقیم دارد. استفاده از رنگ مناسب در دکوراسیون محیط اداری سبب تمرکز بهتر کارمندان شده و کیفیت کاری آنها را افزایش می دهد. برخی از کارهای اداری نیازمند این است که کارمندان بتوانند به خوبی بر روی کار خود تمرکز نمایند. بنابراین رنگ آمیزی فضای اداری باید در کنار کمک به تمرکز به ایجاد آرامش در کارمندان کمک کند.

همچنین استفاده از رنگ مناسب در یک فضای اداری سبب ایجاد حس نشاط و انگیزه شده و شور و اشتیاق کارمندان را برای فعالیت های روزانه افزایش می دهد. بهره گیری از رنگ بندی های نامناسب برای فضای اداری از نظر روانی بر روی کارمندان موثر بوده و سبب ایجاد حس افسردگی شده و عملکرد کاری کارمندان را کاهش خواهد داد. در حالی که با انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون فضای اداری می توان در کنار افزایش راندمان کاری به ایجاد حس خلاقیت در کارمندان کمک نمود.

از چه رنگ‌هایی در دکوراسیون اداری استفاده کنیم؟

رنگ عنصر بسیار مهم و قدرتمندیه و یکی از ۱۰ نکته طراحی دکوراسیون اداری محسوب می‌شه. با استفاده از ترکیب رنگی‌های مختلف می‌تونید حس و حال جدید به محیط کارتون ببخشید و یک دکوراسیون اداری خاص و جذاب داشته باشید.

حالا شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشه که کدوم رنگ‌ها برای طراحی فضای اداری مناسب‌تر هستن؟ یا از چه رنگ‌هایی برای بخش‌های مختلف محیط کارمون استفاده کنیم؟

۱. با رنگ آبی، بهره وری کارمندان رو افزایش بدین

اگه می‌خواین میزان بهره‌وری رو افزایش بدین، پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ آبی استفاده کنید. این رنگ، تاثیر خیلی خوبی روی ذهن افراد داره و حس آرامش رو در محیط ایجاد می‌کنه. طبق بررسی‌های انجام شده، رنگ آبی می‌تونه جوی پایدار و آرام رو در محیط کار ایجاد کنه که این موضوع باعث افزایش دقت و تمرکز کارکنان می‌شه.

اما یادتون باشه که نباید همه دیوارها و فضاهای دفتر کارتون رو با رنگ آبی بپوشونید! این کار نتیجه خوبی نداره و حتی ممکنه باعث خستگی و کسل شدن کارمندان هم بشه. از رنگ آبی فقط در اتاق‌هایی استفاده کنید که می‌خواین بیشتری بهره‌وری رو داشته باشید. به عنوان مثال، این رنگ برای فضاهای زیر می‌تونه خیلی مناسب باشه:

  • فضاهای مشارکتی و کار گروهی
  • اتاق ملاقات و جلسات
  • حوزه‌های تحقیقاتی

انتخاب رنگ مناسب در محیط کار، باعث می‌شه کارمندان شما احساس بهتری داشته باشن و از فضاهای مختلف بهتر استفاده کنن.

۲. حس آرامش و راحتی رو با رنگ سبز به دکوراسیون اداری ببخشید

حتما شما هم دقت کردین که خیلی از فضاهای درمانی و پزشکی، روی رنگ سبز و سفید تاکید دارن و جالبه بدونید که این کار بی دلیل نیست! رنگ سبز، باعث ایجاد آرامش می‌شه و از خستگی چشم هم جلوگیری می‌کنه. رنگ سبز، باعث ایجاد تعادل بین ذهن، بدن و احساسات شما می‌شه و اغلب منجر‌به افزایش خلاقیت در محیط کار هم می‌شه.

استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون اداری شرکت‌هایی که افراد ساعت‌های طولانی کار می‌کنن و باید خلاقیت بالایی داشته باشن، می‌تونه خیلی موثر و کاربردی باشه. بنابراین، رنگی که انتخاب می‌کنید باید تاثیر مثبتی روی کارمندان داشته باشه به خصوص اگه ساعت کاری‌شون بسیار زیاد و طولانی باشه و مجبور باشن مدت زیادی رو در یک مکان ثابت کار کنن.

استفاده از رنگ سبز برای فضاهای زیر خیلی مناسبه:

  • اتاق شخصی کارکنان
  • سالن استراحت کارکنان

۳. رنگ قرمز، به محیط کار شما انرژی می‌ده!

اگه نگاهی به ورزشگاه محله‌تون بندازید، متوجه می‌شید که از رنگ قرمز هم در طراحی و چیدمان فضا استفاده کردن، چرا‌که قرمز به عنوان نماد تحرک و انرژی شناخته شده. جالبه بدونید که این رنگ میزان ضربان قلب، جریان خون و اشتهای شما رو افزایش می‌ده و خیلی‌ها این رنگ رو به عنوان رنگ احساسات و اشتیاق می‌شناسن. به همین دلیل، استفاده از رنگ قرمز در کنار رنگ‌های کم‌ جون‌تر می‌تونه یک تضاد خاص و جذاب ایجاد کنه و  به عنوان یک عنصر شاخص، جلب توجه می‌کنه.

اما در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ قرمز باید هوشمندانه باشه و در فضاهایی که نیاز به تحرک و انرژی بالایی نیاز هست، استفاده بشه. این رنگ می‌تونه برای فضاهای زیر گزینه مناسبی باشه:

  • کافه تریا اداری
  • فضاهای حرکتی مثل راه‌روها و غیره
  • مناطقی که مردم در اواخر شب در آن‌جا کار می‌کنن

۴. از رنگ زرد سرشار از خوش‌بینی و انرژی مثبت، در طراحی اداری غافل نشید!

اگه از رنگ زرد به درستی در دکوراسیون اداری استفاده کنید، می‌تونید حس خوش‌بینی، اعتماد به نفس و عزت نفس رو در محیط ایجاد کنید و فضای کاری سرشار از حس مثبت داشته باشید. تناژهای رنگ زرد، از نظر روانشناسی به عنوان یک ابزار قدرتمند محسوب می‌شن که می‌تونن کارمندان شما رو برای انجام کارهای بزرگ ترغیب و تشویق کنن.

زرد می‌تونه یک انتخاب عالی برای بخش‌هایی باشه که کارکنان به خلاقیت نیاز دارن. بنابراین، اگه می‌خواین میزان بهره‌وری طراحان، توسعه دهندگان، هنرمندان و نویسندگان تیم رو افزایش بدین، بهتره که از دیوارهای زرد رنگ استفاده کنید.

۵. رنگ سفید، شکوه و زیبایی رو به محیط اداری میاره

خیلی از افراد فکر می‌کنن که رنگ سفید، خسته‌کننده ‌ست. اما اینطور نیست! اگه رنگ سفید رو از دکوراسیون اداری‌تون حذف کنید آسیب بزرگی به کیفیت فضایی محیط کارتون می‌رسونید.

سفید، رنگ وسعت، شکوه و زیباییه و یک بستر مناسب برای سایر رنگ‌ها و عناصر هنری و دکوراتیو محسوب می‌شه تا بهتر دیده بشن. اگه می‌خواین فضایی شیک و مدرن داشته باشید و حس تعادل رو در محیط کارتون ایجاد کنید، سفید می‌تونه گزینه خیلی مناسبی برای شما باشه.  این رنگ باعث می‌شه که فضاها بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسن، حس نشاط و سرزندگی بیشتری داشته باشن و این موضوع، باعث افزایش بهره‌وری و بهبود راندمان کاری می‌شه. رنگ سفید برای طراحی و دکوراسیون فضاهای زیر خیلی مناسبه:

  • مناطق تفریحی و فضای استراحت
  • فضاهایی که از نور طبیعی زیادی برخوردار هستن
  • فضاهای مشارکتی
  • لابی ها

رنگ سفید شاید به خودی خود ساده باشه، اما وقتی بتونید اون رو به درستی با رنگ‌های دیگه ترکیب کنید، می‌تونید قدرت و پتانسیل واقعی این رنگ رو درک کنید!

جمع‌ بندی

نوع چیدمان دکوراسیون، هماهنگی بین اجزای دکوراسیون و رنگ‌های آن‌ها فقط روی کارمندان تاثیرگذار نیست. این موضوع می‌توانند روی روحیه افرادی که به آن مکان مراجعه می‌کنند هم تاثیر بگذارد. سعی کنید دکوراسیون  و ترکیب رنگ آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که در نگاه اول جذاب به نظر برسد. این جذابیت باعث ایجاد احساسات خوشایندی می‌شود که می‌تواند روی آینده کاریتان هم تاثیرگذار باشد!