طرز صحیح نشستن افراد دارای دیسک کمر: افراد زیادی روزانه با درد در ناحیه دیسک به زندگی ادامه می‌­دهند. در برخی موارد این درد به قدری تشدید می­‌شود که بهترین راه حل آن درمان تهاجمی یا همان جراحی دیسک کمر می­باشد. در برخی موارد پزشک مربوطه به شما عنوان می­‌کند که می‌­توانید بدون انجام جراحی نیز به زنگی خود ادامه دهید، اما رعایت برخی نکات کلیدی می­‌تواند به شما در انجام فعالیت‌های روزانه کمک کند تا دچار مشکل کمتری شوید و راحت‌تر بتوانید فعالیت‌های روازنه خود را به ثمر برسانید.
نشستن ممکن است فتق دیسک را بدتر کند. شاید تعجب کنید نشستن بیشتر از ایستادن روی دیسک‌های ستون فقرات فرد فشار می‌آورد. نشستن طولانی مدت برای فرد مضر است.
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که فعالیت های روزانه شما شامل ساعت ها پش میز نشستن می­‌شود این مقاله از فریدصنعت می‌­تواند کمک شایانی برای داشتن وضعیت جسمانی بهتر باشد تا در طول روز دچار درد فتق دیسک که به خاطر نشستن طولانی مدت تشدید شده نباشید.

طرز صحیح نشستن افراد دارای دیسک کمر در محل کار

وضعیت نامناسب بدن در زمان نشستن پشت صندلی، مانند زمانی که شانه‌ها افتادگی دارد؛ بالای گودی گردن بیرون زده است و ستون فقرات خمیده شده؛ مقصر اصلی اکثر درد‌های فیزیکی است که بسیاری از کارمندان اداری آنها را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. به همین خاطر بسیار مهم است که به اهمیت وضعیت بدنی خود در طول ساعات کاری روز توجه داشته باشید. علاوه بر کاهش درد و بهبود سلامت جسمانی، درست نشستن پشت صندلی همچنین می‌تواند خلق و خو و اعتماد به نفس شما را تقویت کند. نحوه صحیح نشستن روی صندلی اداری به صورت زیر است:

  • ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که کف پاهای‌تان صاف روی زمین باشد و زانوهای‌تان در یک راستا یا کمی پایین‌تر از باسن قرار بگیرند.
  • صاف بنشینید و باسن را درست در مرکز نشیمنگاه صندلی نگه دارید.
  • زاویه پشتی صندلی باید بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد.
  • صفحه کلید کامپیوتر درست روی به روی قفسه سینه‌تان باشد.
  • برای نگه داشتن گردن در حالت خنثی، مانیتور باید چند اینچ بالاتر از سطح چشم قرار بگیرد.
  • باید حداقل ۲۰ اینچ از صفحه نمایش کامپیوتر دور باشید.
  • شانه‌ها را شل نگه دارید اما مراقب باشید که در طول روز به سمت جلو خم نشوند.

شکل صحیح کمر چگونه است

وقتی از پهلو به یک ستون فقرات معمولی و بدون مشکل نگاه می‌کنید؛ باید انحنای S شکل آن کاملا مشهود باشد. این شکل باعث توزیع یکنواخت وزن و انعطاف‌پذیری دامنه حرکتی بدن می‌شود. در این فرم S شکل، ستون فقرات گردنی کمی به سمت داخل خم می‌شود. سپس در ناحیه بالای کمر و درست بین دو کتف، بیرون زدگی وجود دارد. در انتهای ستون فقرات نیز مجددا انحنا به سمت داخل بدن است.

کمر درد، دردی شایع!

کمر درد یکی از بیماری و ناراحتی‌های فیزیکی فوق‌العاده شایع در بین افراد است. بیش از ۲۸ درصد از بزرگسالان در دوره‌های مختلف زندگی کمردرد را تجربه کرده‌اند، که بخش عظیمی از این گروه را افراد مسن و زنان تشکیل داده‌اند. قابل ذکر است که درمان کمر درد نیز یکی از درمان‌های گران قیمت و پر زحمت است. از طرفی همیشه پیشگیری بهتر درمان است.

کمردرد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • دیسک کمر
  • بی نظمی‌های اسکلتی مانند اسکولیوز
  • آسیب‌هایی مانند رگ به رگ شدن و کشیدگی
  • تحلیل رفتن ستون فقرات
  • آرتروز
  • مشکلات عصبی و نخاعی مانند سیاتیک
  • مشکلات غیر ستون فقرات مانند بارداری و سنگ کلیه

از طرفی عواملی نظیر سن، ژنتیک، تناسب اندام، اضافه وزن، سلامت روان، سیگار کشیدن و عوامل روانی همگی به همراه عوامل مرتبط با شغل بر شدت میزان درد‌های کمری و ستون قفرات تأثیر دارد. عوامل مرتبط با شغل حیطه گسترده‌ای دارد، کار‌های فیزیکی که با اجسام سنگین سر و کار دارد و یا نشستن طولانی پشت میز می‌تواند باعث درد در ناحیه کمر شود.

تاثیر صندلی بر روی کمر درد

صندلی اداری مناسب و ارگونومیک و تنظیم فضای کاری در راستای بهینه‌سازی برای سلامت بیشتر کارمندان، تأثیر بسزایی در کمر درد دارد. جالب است بدانید که کمر درد در افرادی که دورکار هستند و به اصطلاح هوم آفیس دارند، شایع‌تر است. چون تعداد کمی از افراد، هوم آفیس ارگونومیکی برای خود دارند و از صندلی اداری و میز اداری مناسبی استفاده می‌کنند.

طرز صحیح نشستن افراد دارای دیسک کمر

اگر مبتلا به دیسک کمر هستید؛ باید حالت صحیح نشستن را رعایت کنید و کمر خود را محکم به پشتی صندلی تکیه دهید. صاف نشستن، بدون خمیدگی کمر، صحیح‌ترین روش نشستن است. هنگامی که کمرتان را خم می‌کنید؛ فشار بیشتری به دیسک‌های ستون فقرات وارد شده و ممکن است فتق دیسک تشدید شود. علاوه بر این زانوهایتان و استخوان لگن باید در یک راستا قرار داشته باشد. اگر زیاد پشت میز می‌نشینید؛ باسن باید کمی بالاتر از زانو باشد. این حالت باعث می‌شود بدن یک شیب ملایم رو به جلو داشته باشد و عضلات کمر شل شوند.
فتق دیسک می‌تواند در اثر عادات نادرست نشستن، مانند خم شدن پشت میز یا نشستن‌های بی‌وقفه بدتر شود. برای این گروه از افراد اتخاذ استراتژی‌های مختلف برای مدیریت فتق دیسک و بهبود زندگی روزمره حیاتی است. نشستن بیشترین نیروی فشاری را به بدن وارد می‌کند. بنابراین نشستن به حالتی که بدن در وضعیت مناسب قرار بگیرد برای کاهش درد ضروری است.

طرز صحیح نشستن افراد دارای دیسک کمر

انتخاب صندلی اداری مناسب

شناسایی صندلی اداری مناسب به عوامل بسیاری بستگی دارد. تا زمانی که شما صندلی را امتحان نکنید، نمی‌توانید میزان راحتی و مناسب بودن یا نبودن آن را متوجه شوید.

جنس (متریال)

یکی از اولین عواملی که هنگام انتخاب صندلی اداری برای جلوگیری از کمردرد باید به آن توجه کنید، متریال سازنده آن است. اگر سری به بازار بزنید یا به فروشگاه‌های آنلاین فروش مبلمان اداری مراجعه کنید، می‌توانید انواع و اقسام صندلی در جنس‌های مختلف چرم، پلی استر، فوم و… ببینید. شما باید هنگام خرید صندلی به تمام قسمت‌های صندلی اعم از پد روی نشیمن، پشتی صندلی، دسته‌ها و… توجه کنید. زیرا هر بخشی از صندلی از قسمت‌های مختلفی از بدن پشتیبانی می‌کند. مثلاً پشتی صندلی از‌شانه‌ها و گردن حمایت می‌کند. همچنین شما باید توجه کنید از پارچه‌های قابل تنفس استفاده کنید و اگر به مواد خاصی حساسیت دارید، حتماً قبل از خرید در رابطه با مواد سازنده صندلی تحقیق کنید تا دچار مشکل نشوید.

طراحی ارگونومیک

داشتن یک صندلی اداری با طراحی ارگونومیک ضروری است. البته باید دقت کنید صرف اینکه بر روی صندلی ارگونومیک یک برچسب قرار دارد، دلیل بر ارگونومیک بودن آن نیست. بنابراین خریداران باید در این باره بسیار دقت داشته باشند. یکی از راه‌های مناسب برای تشخیص این است که شما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

هزینه

صندلی های اداری در بازه‌های مختلف قیمتی قرار دارند و برخی از جنس‌ها مانند چرم گران‌تر هستند و صندلی‌هایی با ویژگی‌های بیشتر و گزینه‌های قابل تنظیم مطمئناً می‌توانند هزینه بیشتری برای شما داشته باشند. قیمت بالاتر صندلی دلیل بر بهتر و مناسب‌تر بودن آن نیست، شما باید با توجه به فیزیک بدنی خود انتخاب کنید نه صرفا با توجه به قیمت صندلی اداری و مبلمان اداری.

قابل تنظیم بودن

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از ارگونومیک بودن یک صندلی اداری، پیدا کردن صندلی با آپشن‌های قابل تنظیم است. شما باید بتوانید قسمت‌هایی مثل ارتفاع صندلی، شیب صندلی (قسمتی که روی آن می‌نشینید)، تکیه‌گاه‌های قابل جابجایی، تکیه‌گاه سر و… را تنظیم کنید. صندلی شما باید به نحوی تنظیم شود که زانو‌هایتان بصورت ۹۰ درجه خم شوند و پا‌های شما صاف روی زمین در جلوی شما یا روی یک زیرپایی قرار بگیرند. همچنین صندلی شما باید قابلیت چرخش داشته باشد تا بتوانید به راحتی صندلی‌های خود را در مواقعی که نیاز به تغییر موقعیت دارید به جای چرخاندن سر، حرکت دهید.

بهترین صندلی برای دیسک کمر

بهترین صندلی برای جلوگیری از ایجاد دیسک کمر و به حداقل رساندن علائم این بیماری صندلی است که اولا ابعاد و اندازه‌های آن قابل تنظیم باشد و ثانیا وقتی این تنظیمات را انجام داده و روی آن می‌نشینید؛ زودتر از آنچه که باید احساس خستگی نکنید.

استفاده از صندلی های ارگونومی برای کاهش درد کمر

صندلی اداری ارگونومیک ابزاری است که در صورت استفاده صحیح، می‌تواند به حمایت از کمر در افراد مبتلا به کمردرد کمک کند. با این حال داشتن یک صندلی اداری ارگونومیک کافی نیست؛ بلکه باید تنظیمات صندلی نیز مناسب بدن شما باشد.
اولین قدم در تنظیم کردن صندلی اداری، تعیین ارتفاع دلخواه میز کار است. این تصمیم در درجه اول به نوع کاری که انجام می‌دهید و در درجه دوم به قدتان بستگی دارد. پس ارتفاع میز می‌تواند برای افراد مختلف بسیار متفاوت باشد. بعد از تعیین ارتفاع میز شما می‌توانید صندلی اداری خود را با توجه به شرایط فیزیکی‌تان تنظیم کنید. این تنظیم باید طوری باشد که تا حد امکان هنگام نشستن روی صندلی احساس راحتی کرده و کم‌ترین فشار را روی ستون فقرات خود احساس کنید.

طرز صحیح نشستن افراد دارای دیسک کمر

ورزش‌های کوچک با صندلی را یاد بگیرید

برخی ورزش‌های کوچک که با میز و صندلی قابل انجام است می­‌تواند کمک زیادی به شما کند تا بدن خودرا سرحال نگه دارید و از گرفتگی عضلات که باعث افزایش درد فتق دیسک می‌شود جلوگیری کنید.
اما به یاد داشته باشید از آنجایی که  بیشتر این ورزش ها کششی است، بهتر است از انجام خودسرانه آن پرهیز کنید و حتما هرکدام ازین حرکت­ها را با پزشک مربوطه و یا فیزیوتراپیست خود چک کنید.

طرز صحیح نشستن افراد دارای دیسک کمر: هنگام نشستن طولانی مدت به این موارد توجه کنید!

  • انجام هرگونه حرکت ناگهانی بعد از بلند شدن می‌­تواند آسیب جدی به دیسک کمر شما وارد کند. زمانی که بیشتر از نیم ساعت نشسته‌اید ومی‌خواهید بلند شوید بدن شما هنوز در وضعیت تثبیت نشستن واقع شده یا به اصطلاح خشک شده است.
  •  بهتر است بلافاصله به جلو خم نشوید. بهتر است بعد از بلند شدن اجازه دهید بدن شما نیم ساعت درحالت ایستادن واقع شود و سپس حرکت‌های پرتنش مثل خم شدن را انجام دهید.
  •  درحالت نشسته نیز همواره ثابت و بی تحرک نباشید، بلکه هرازچندگاهی بدن خود را تکان دهید و کمی روی صندلی جا به جا شوید. همین کار کوچک فشار وارد به کمر را کاهش می­‌دهد و در کنار آن از خشک شدن و گرفتگی عضلات نیز جلوگیری می­‌کند.
  • اگر فرد قصد دارد محکم کاری کند پیشنهاد ما استفاده از یک حوله رول شده نرم ویا یک بالشتک است که بین کمر وصندلی قرار می‌گیرد. استفاده از کوسن‌های کمری طبی بهترین انتخابی است که می‌توانید داشته باشید.