طراحی دکوراسیون اداری یکی از شاخه‌های مورد توجه و محبوب در طراحی داخلی است. امروزه طراحی فضاهای اداری به شدت مورد توجه کسب ‌و کارهای گوناگون قرار گرفته است. شاید علت این توجه و افزایش اهمیت طراحی دکوراسیون اداری را در اثرگذاری آن بر مناسبات کاری میان کارکنان دانست. از دیگر نتیاج بالا رفتن راندمان کاری و افزایش بهره‌وری است.یکی از موثرترین بخش‌های مبلمان اداری، در این زمینه میز اداری است. میزهای اداری در انواع گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و مزایای مختص به خود هستند. در این مقاله وب‌سایت فریدصنعت به بررسی ویژگی‌های میز کار گروهی مدرن و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

میز کار گروهی مدرن چیست؟

از محصولات مبلمان اداری که این روزها کاربرد بسیاری در دفاتر مدرن دارند، میز کار گروهی است. به زبان ساده این میزها در دسته میزهای اداری قرار می‌گیرد، که همزمان می‌تواند فضای کار برای چند نفر فراهم کند. این مدل میزها برای مشاعل مدرن که اغلب با رایانه سروکار دارند، بسیار جذاب و مفید است. از سویی میز کار گروهی را می‌توان رهاورد شیوه جدید طراحی دکوراسیون اداری دانست. در واقع این میزها پاسخ به نیازی است که به دلیل طراحی دفاتر اداری به صورت دفاتر باز (Open office) ایجاد شده است. در ادامه این مقاله با مزایا و معایب این نوع میز اداری آشنا می‌شوید.

از جمله تحولاتی که در زمینه کمک به رشد بازده کاری در اداره ها و شرکت ها شده است استفاده از میز کار گروهی است. گذشته از مباحث روانشناسی جدید در زمینه ارتقا بازده کاری، چیدمان لوازم و نوع آنها نیز در این بازده اثر چشمگیری دارد به طوری که قرار گرفتن افرادی که تخصص مشابه و مرتبطی دارند در کنار یکدیگر راندمان و خلاقیت را بالا برده و حتی در زمان نیز صرفه جویی می شود. برای اینکه ببینیم آیا استفاده از میز کار گروهی واقعا در نتیجه و عملکرد کارمندان تاثیر مثبت دارد این مطلب را تا به انتها بخوانید.

میز کار گروهی

میز کار گروهی مدرن چه نوع میزی است؟

همان طور که از نام میز کار گروهی مشخص است به طور کلی می توان گفت میزی است که در دسته میز اداری قرار می‌گیرد و برای انجام کارهای گروهی ساخته شده و چندین نفر می‌توانند همزمان از آن استفاده کنند. این قبیل میزها اصولا برای آن دسته از گروه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که هدف و برنامه ای مشابه دارند و برای ادامه کار نیازمند به اشتراک گذاشتن نظرات و بحث و گفتگو در مورد موضوع مورد نظر هستند.

این قبیل میزها بر اساس نوع کاربری که دارند می توانند به صورت یکپارچه و بدون هیچ پارتیشن و مانعی باشد و در صورت لزوم می توان با پارتیشن های کوچکی محدوده کار افراد را از هم جدا کرد. از طرفی این میزها می توانند متناسب با نوع محل اندازه و شکل های مختلفی نیز داشته باشند که با توجه به شرایط می توان هر کدام را انتخاب کرد.

میز کار گروهی مدرن برای چه مکان هایی مناسب نیست؟

تا به اینجا دیدیم که استفاده از میزهای کار گروهی برای مکان های کوچک بسیار مناسب است و به دلیل اینکه افراد در کنار هم می توانند به راحتی به اجماع نظر برسند بدون اینکه نیازی به برگزاری جلسات در ساعات و مکان های مختلفی باشد مفید است. اما استفاده از این قبیل میزهای تیمی برای همه جا مناسب نیست.

برای مثال در اداره ها و مکان هایی که مراجعه کننده بسیار وجود دارد و هر فردی موظف به پاسخگویی به ارباب رجوع است، مسلما استفاده از میز تیمی مناسب نیست زیرا نه تنها باعث شلوغ شدن می شود و فضای کافی برای رسیدگی به همه نیست، بلکه باعث اخلال در کار دیگر همکاران نیز می شود و این خود موجب کاهش کارایی و بازدهی می شود. بنابراین اگر مجموعه شما به گونه ای است که با ارباب رجوع تماس مستقیم ندارد و صرفا وابسته به تیم و نظر آنها است، استفاده از میز کار گروهی برای صرفه جویی در هزینه و وقت و بالا بردن کارایی گزینه بسیار مناسبی است.

استفاده از میز کار گروهی چه مزایایی دارد؟

مهم ترین مزیت استفاده از میز کار گروهی مدرن درست مثل میز مدیریت ، صرفه جویی در هزینه ها است. به جای اینکه برای هر کارمند اتاق جداگانه ای در نظر بگیرید، می توانید با استفاده از میز کار گروهی مدرن فضایی مناسب ایجاد کنید و در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید.

میزی که ۴نفر پشت آن نشسته و در حین کار مشغول تبادل نظر با یکدیگر و خلق ایده های ناب هستند را با میزهای تک نفره در اتاق های جداگانه که امکان تبادل نظر و مشورت را از کارمندان گرفته است را مقایسه کنید. کدام یک موجب افزایش بازده شرکت شما می شود؟

قطعا میز کار گروهی خلاقیت تیم شما را افزایش می دهد. همانطور که می‌دانید کار تیمی موفق، می تواند یک مجموعه را حرفه ای تر و قدرتمند تر جلو ببرد. دلیل محبوبیت میز کار گروهی مدرن نیز همین است.

مزیت سومی که می توان به آن اشاره کرد تسلط مدیر به فضای اداری خود و کنترل آن است. میز کار گروهی یک فضای اداری باز برای شما فراهم می کند. فضایی که در آن مدیران و سرپرستان به راحتی می توانند با کارمندان خود ارتباط برقرار کنند. فضایی که صمیمیت و اعتماد میان کارکنان آن موج می زند.

بهره بردن همه افراد از وسایل اشتراکی مثل فکس، پرینتر، اسکنر و میز کردنزا، آخرین مزیت مهم میزهای کار گروهی مدرن است.

برخی از مدیران و کارفرمایان به اشتباه تصور می کنند اگر از میز کار گروهی استفاده کنند، بی نظمی و بهم ریختگی در فضا ایجاد می شود. میز کار گروهی مدرن به گونه ای طراحی شده است که نه تنها فضای کاری شما را شلوغ و بی نظم نمی کند بلکه جلوه زیباتری به شرکت شما می بخشد.

 اتصال میزهای کار گروهی به شیارهای پرزگیر مخصوص، باعث سهولت در عبور سیم ها و کابل ها می شود. بنابراین این موضوع دیگر موجب نگرانی کارفرمایان نمی شود.

میز کار گروهی مدرن

معایب میزهای کار گروهی

هیچ محصولی بدون ایراد نیست، میزهای کار گروهی نیز ممکن است چالش‌هایی را برای کارکنان و سازمان ایجاد کند. البته اغلب این چالش‌ها ناشی از استفاده از این میزها در فضای نامناسب است و برای همه کسب‌وکارها مناسب نیست. پس بهتر است با مشورت یک طراح دکوراسیون اداری با تجربه و سنجش دقیق ویژگی‌های سازمان خود، اقدام به خرید میز کار گروهی نمایید. از جمله معایب معمول میزهای کار گروهی می‌توان به همهمه و کاهش تمرکز کارکنان اشاره کرد. این مسئله می‌تواند در مشاغلی که نیازمند تمرکز بالایی هستند، مشکل آفرین باشد. همچنین میز‌های کار گروهی برای مشاغلی که هر کارمند به صورت جداگانه دارای ارباب رجوع است؛ آزار دهنده خواهد بود. چراکه امکان ارتباط مناسب با ارباب رجوع در این میزها فراهم نمی‌شود.

یکی دیگر از معایب معمول میز کار گروهی کاهش حریم خصوصی کارکنان است. در عمل کارکنان یک ‌سوم روز خود را در فضای سازمان و البته پشت میز کار خود می‌گذرانند. در این ساعات طولانی، کارکنان گاهی نیازمند داشتن حریم خصوصی می‌شوند. فضایی که بتوانند در آن راحت باشند؛ و احساس نکنند که چشم در چشم همکاران خود قرار دارند. اگرچه برای این مشکل نیز پیشنهادات زیادی مطرح شده است؛ اما در نهایت این نقطه ضعف میزهای کار گروهی را باید پذیرفت و برای آن راه‌حل مناسبی اندیشید.

بنابراین میز کار گروهی مدرن اگر در جای مناسب خود قرار بگیرد، برای هر کسب و کاری می تواند مفید و کاربردی باشد. با کمک این مقاله می توانید بررسی کنید که برای کسب و کار شما مزایای استفاده از میز کار گروهی بیشتر است یا معایب آن.