کردنزا یا کنسول اداری یکی از محصولات جانبی میزهای اداری می باشد که نقش بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی  ایفا می کند و کاربرد های بسیار زیادی دارد که در این مقاله فریدصنعت بررسی خواهیم کرد. کنسول های اداری نیاز کاربران را به فضای بیشتر تامین می کنند. به همین دلیل است که در اکثر شرکت ها در کنار میزهای اداری و مدیریتی دیده می شوند.

آغاز ساخت و طراحی میز کنسول

تاریخچه میز کنسول یکی از آن موارد بسیار جالب و خواندنی است. در این تاریخچه اعتقاد بر این است که منشا این قطعه از سرویس مبلمان، در طراحی مبلمان فرانسوی و ایتالیایی می باشد. حضور میز کنسول بزرگ در اواخر قرن 17 میلادی و در طول قرن 18 در عمارت های اشرافی و کاخ ها ضروری بود. این میز اداری طراحی های تئاتری با جزئیات حک شده.

تزئینات ظریف روی آن داشت. در ابتدا، میز کنسول دارای یک شکل با صفحه رویی نیم کره بر روی دو پایه بود و با استفاده از قلاب های S مانند، به نام کنسول به دیوارها وصل می شد. این نکته در مورد نامی که به آن عادت کرده ایم به ما سرنخ می دهد. این قلاب ها به میز کنسول اصلی اجازه می دادند که مانند قطعات آزاد و رها در فضا به نظر برسند. حتی امروزه نیز چند طرح از این دست وجود دارد. با این حال، بیشتر میزهای کنسول مدرن دیگر به قلاب ها نیازی ندارند و قادر به پشتیبانی کامل از خود هستند.

کنسول اداری یا کردنزا چیست؟

به طور کلی منظور از کنسول اداری، میزی با ارتفاع کوتاه می باشد که در کنار میزهای اداری شما قرار می گیرد. همچنین می توانید از آن جهت نگهداری لوازم ضروری خود استفاده کنید. علاوه بر این می توانید از آن جهت قرار دادن وسایل تزیینی، کتاب های مربوط به کارتان و یا حتی لوح های تقدیرتان استفاده کنید تا جلوه زیبا تری به اتاق خود ببخشید.

این کنسولها، انواع و مدل های متنوعی دارند. بنابراین در هر قسمت از شرکت خود که نیاز به فضای بیشتر داشته باشید، می توانید از کردنزا استفاد کنید. به طور مثال در کنار میز مدیریت، در طراحی اتاق کنفرانس جهت قرار دادن وسایل پذایرایی و یا در کنار میز منشی مدرن جهت قرار دادن زونکن ها و اسناد مهم.

میز کردنزا یا همان میز کنسول اداری با سایر کمد ها تفاوت هایی دارد و ظرافت بیشتری دارد. بنابراین مدیران و کارفرمایانی که طرفدار سبک مدرنیته هستند و انتخابشان مبلمان اداری مدرن و شیک است، کردنزای مدیریتی  می تواند گزینه بسیار مناسبی برای آنها می باشد.

انواع کنسول اداری و ویترین

کنسول‌های اداری را می‌توان از نظر شکل ظاهری، جنس متریال به‌صورت یکتا یا ترکیبی، کاربری و ابعاد دسته‌بندی کرد. این دسته از تجهیزات در هر سازمان، به این علت که بیشتر به‌عنوان ابزاری برای زیباسازی محیط شناخته می‌شوند، از هر نظر تنوع بیشتری در مقایسه با سایر لوازم مورد استفاده در اداره‌ها مانند کمد فایل و قفسه‌های اداری یا جای کیس فلزی و چوبی کامپیوتر دارند.

شکل ظاهری، جنس متریال و کاربری کنسول اداری

ممکن است برخی مدیران علاقه داشته باشند در دفتر کارشان از کنسول اداری با طراحی خاص پست‌مدرن یا حتی سورئال استفاده کنند اما در عین حال قابلیت‌هایی چون فایلینگ و بایگانی را از دست ندهند. گاهی ممکن است یک مدیر بخواهد روی کنسول اتاق‌اش، قفسه‌های کتابخانه‌ای سبک نصب شوند و در مقابل برخی علاقه دارند روی کنسول‌شان یک تلویزیون ظریف بگذارند یا این‌که سطح آن خالی از وسایل اضافی و کاملا ساده و مینیمال باشد.

به همین علت گاهی شرکت‌های تولیدکننده این گروه کنسول اداری از هنرمندان، متخصصان صنایع دستی مانند منبت و خاتم‌کاری و طراحان صنعتی برای خلق کنسول و ویترین‌های متفاوت و هنری کمک می‌گیرند. بر این اساس، برخلاف تصور تنوع در کنسول‌های اداری نیز امری تعریف‌شده است و این تجهیزات الزاما از فُرم ظاهری خشک و کم‌انعطاف بهره نمی‌برند. هرچند در قیاس با کنسول و دراورهای خانگی، این تنوع بی‌تردید محدودتر است.

به هر حال یک کنسول زیبای کلاسیک یا پست‌مدرن و خلاقانه در دفتر هر مدیری می‌تواند به‌شدت جلب‌نظر کند و چشم‌ها را به سوی خود برباید. موضوعی که شاید از نظر روانشناختی بر نگاه مهمان یا مراجعه‌کننده نسبت به مدیر و کل آن سازمان نیز اثر مثبت بگذارد. پس چندان هم نباید انتخاب جنس، طرح و رنگ کنسول و به‌طور کلی تجهیزات اداری را ساده و سرسری گرفت.

در یک تعریف کلی شکل ظاهری کنسول‌ اداری را می‌توان در قالب عباراتی چون ساده کمددار، کمد و کشودار، پارتیشن‌بندی شده بدون در، یا حتی ترکیبی از همه این موارد توصیف کرد. برای مثال گاهی کنسول‌ها ترکیبی هستند از کمدها، کشوها و فضاهای طبقه‌بندی‌شده خالی و بدون در. اگرچه ممکن است شرکت‌های تولیدکننده برای این دسته از کنسول‌های به‌ظاهر خانگی که در اداره‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اسامی تجاری متفاوتی برگزینند.

کنسول اداری از نظر رنگ هم تنوع زیادی دارد و می‌توان حتی یک طرح خاص از این وسایل را متناسب با سلیقه و سایر مبلمان اداری، با رنگ و روکش‌های دلخواه به تولیدکنندگان ارائه داد.

شکل های مختلف کنسول های اداری

برخورداری از انواع فرم‌ها و اشکال هنری موجب می‌شود کنسول اداری از نظر جنس متریال نیز تنوع داشته باشد. این وسایل را از چوب، چوب و فلز، ام‌دی‌اف یا ترکیبی از همه موارد مذکور به‌علاوه شیشه می‌سازند. البته شیشه بیشتر در مواردی به کار می‌آید که کنسول ویترین‌دار باشد. به هر روی گاهی وسایلی وجود دارند که نیاز است در تیررس دید مهمان‌ها و مراجعه‌کنندگان قرار بگیرند و از طرفی در برابر گرد و غبار و دوده محافظت شوند. این‌جاست که ویترین به کار می‌آید و کاربردی دارد که سطح فوقانی کنسول اداری نخواهد داشت.

به‌عنوان مثال تصور کنید یک سازمان یا شرکت چند تندیس ارزشمند در حوزه‌های مختلف مدیریتی، مهندسی، پزشکی، آموزشی، کیفیت و مواردی مانند اینها دریافت کرده باشد. المان‌های ارزشمندی که نمادی از سطح بالای عملکرد آن مجموعه به حساب می‌آیند. در چنین شرایطی مدیران آن سازمان یا شرکت علاقه دارند هم این تندیس‌ها را در برابر عوامل فرساینده محیطی حفظ کنند و در نگهداری آنها کوشا باشند و هم نمادهای موفقیت مجموعه تحت رهبری‌شان را به کسانی که از بیرون وارد دفتر و اتاق‌شان می‌شوند نشان بدهند. یک کنسول اداری ویترین‌دار برای این مورد بسیار به کار می‌آید.

البته همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم سطح فوقانی کنسول نیز معمولا به‌عنوان محلی برای قرار دادن اشیاء زینتی و المان‌های مدنظر مدیران شناخته می‌شود. بدنه اصلی این کنسول اداری هم عموما به کمدها و کشوهای مربوط به بایگانی با طبقه‌بندی ویژه یا بدون قفسه‌بندی اختصاص می‌یابد.

کنسول اداری

ابعاد و اندازه کنسول اداری

ابعاد و اندازه کنسول‌ها از دیگر آیتم‌هایی است که برای دسته‌بندی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب اندازه کنسول مناسب بسته به ابعاد اعلام شده از سوی فروشندگان شامل طول، عرض و ارتفاع که حجم فضای داخلی آن را نیز تعیین می‌کنند، موضوعی کاملا سلیقه‌ای و مرتبط با فضای اتاقی است که جهت قرار دادن این وسیله در نظر گرفته شده. بنابراین نمی‌توان در این خصوص فرمول مشخصی اعلام کرد. مخصوصا برای یک کنسول که جنبه استفاده‌های تزئینی از آن بر موارد اداری و کاربردی می‌چربد.

با توجه به این‌که کنسول اداری گاه حکم یک میز جانبی برای مدیر را دارد، معمولا ارتفاع آن را هم‌سان با میز مدیر انتخاب می‌کنند اما الزامی در این مورد وجود ندارد. اگر چه هر قدر میان انواع تجهیزات اداری هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد، فضای شرکت برای منابع انسانی آرامش‌بخش‌تر و مثبت‌تر و برای افراد خارج از سازمان جذاب‌تر خواهد بود.

در نتیجه، چنان‌چه یک اتاق یا سالن ساده دارید و می‌خواهید آن را از حالت بی‌روح فعلی خارج کنید، یک کنسول یا کردنزای اداری که تحت عنوان کتابخانه مدیریتی نیز شناخته می‌شود، می‌توانند هم به محیط کار و اداره شما روح ببخشند و هم فضایی برای استفاده از تندیس‌ها و المان‌های زینتی خُرد، همچنین جای دادن اسناد و کتاب‌های به اصطلاح «دم دستی» در اختیارتان قرار بدهند.

کاربرد کنسول اداری

همانطور که گفتیم، این کنسول ها کاربرد های زیادی در ادارات، شرکت ها و سازمان ها دارند. در ادامه چند مورد از مهم ترین کاربرد های آن را بررسی خواهیم کرد:

  • قرار دادن اسناد و مدارک مهم
  • قرار دادن زنکن ها
  • قرار دادن لوح های تقدیر و یادبود ها
  • قرار دادن تلویزیون روی آن
  • قرار دادن وسایل تزیینی
  • نظم بخشیدن به فضای اداری
  • زیبا تر کردن دکوراسیون داخلی فضای اداری

ویژگی های میز کنسول اداری

یکی از ویژگی های شاخص این میزها درست مثل میز مدیریت مدرن، فضای کمی است که اشغال می کنند. البته  ابعاد آن متناسب با فضای اداری شما متغییر خواهد بود. اما به طور کلی علاوه بر نظم بخشیدن به فضای اداری شما موجب زیباتر دیده شدن فضای کاری شما نیز می شوند.

از دیگر ویژگی های این کنسول ها می توان به ایجاد یک فضای دلنشین و زیبا، جهت قرار دادن وسایل پذیرایی اشاره کرد. در کنار آن هم می توان از وسایل تزیینی استفاده کرد. البته به خاطر داشته باشید که نحوه چیدمان کمد اداری مدرن موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی می باشد.

جنس میز کردنزا

یکی از مهم ترین مواردی که هنگام خرید میز کنسول اداری توجه بسیاری از مدیران و کافرمایان را به خود جلب می کند، جنس آن است. میز کنسول اداری چوبی و میز کنسول ام دی اف دو مدل از محبوب ترین و پرفروش ترین سبک های این کنسول ها هستند. میز کنسول اداری چوبی، مناسب محیط هایی می باشد که فضای کلاسیک و یا سنتی دارند و میز کنسول ام دی اف مناسب ترین گزینه برای آن شرکت هایی هست که فضای مدرن دارند.

کنسول اداری

ابعاد و اندازه های میز کنسول

دررابطه با ابعاد و اندازه های کردنزا، مهم ترین نکته ابعاد فضای اداری شما می باشد. البته کنسول های اداری ارتفاع استانداردی دارند و در ارتفاع حدودا ۷۶-۷۵ سانتی متر  طراحی می شوند. اما عرض آنها متناسب با درخواست مشتری و فضایی که در اختیار دارد متغییر خواهد بود.

قیمت میز کنسول اداری

بدون شک قیمت کنسول های اداری نیز همچون سایر مبلمان اداری از جمله مدل کتابخانه و دراور به نحوه  طراحی  و متریال به کاررفته در آن بستگی دارد. بنابراین برای اینکه میز کردنزا یا کنسول انتخابی شما هم از نظر قیمت به صرفه باشد و هم از نظر طراحی، رنگ و کیفیت مطابق سلیقه شما باشد بهتر است با کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم، کردنزا با مدل های متنوع، رنگ  و قیمت های متفاوت در بازار موجود هستند. بنابراین برای اینکه یک میز کنسول اداری مدرن و شیک مناسب فضای خود تهیه کنید بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.