صندلی اداری ارگونومیک چیست؟

اول از همه باید بگوییم ارگونومیک، علم مطالعه افراد در محیط کار با هدف بهبود بهره‌وری و کارایی آن‌هاست. صندلی اداری ارگونومیک اغلب بر اساس ویژگی افراد یا کارکنان سفارش داده می‌شوند و درعین‌حال، امکان تنظیم آن نیز وجود دارد. مکانیسم هوشمند طراحی شده روی این صندلی‌ها، باعث می‌شود تا در طول روز بدنتان حرکت داشته باشد و درنتیجه دچار گرفتگی و اسپاسم نخواهید شد. داشتن دسته قابل تنظیم، ارتفاع نشیمنگاه قابل تنظیم و همچنین پشتی قابل تنظیم، باعث شده تا این نوع صندلی‌ها تا حد زیادی مناسب فضای اداری و کار باشند. ارگونومیست ها نحوه تعامل افراد با محیط کارشان را مشاهده می‌کنند و سپس شروع به طراحی راه‌حل‌هایی می‌کنند تا مشکلات افراد در محل کارشان برطرف شود.
صندلی اداری ارگونومیک همه اصول لازم برای کمک به راحتی و افزایش کارایی شما را دارد. وقتی صندلی را درست تنظیم کرده باشید به این معناست که صندلی می‌تواند در حین کار، شما را در راحت‌ترین وضعیت ممکن نگه دارد و از شما در برابر دردهای مرتبط با نشستن اشتباه، محافظت کند. درنتیجه وقتی جای راحتی نشسته باشید، آن وقت کارایی شما نیز به مراتب بیشتر خواهد شد و این یعنی افزایش راندمان و بهره‌وری.

ویژگی‌های یک صندلی اداری ارگونومیک

تنظیم عمق و پهنای نشیمنگاه

تنظیم عمق صندلی شما، میزان راحتی ران پایتان را تعیین می‌کند. برای بررسی عمق صندلی، تا می‌توانید به صندلی‌تان تکیه دهید. فضای مورد نیاز شما بین صندلی و پشت زانوی شما باید نهایتاً 3 انگشت باشد. یک صندلی اداری ارگونومیک اسلایدر صندلی دارد تا بتوانید به راحتی به این وضعیت نشستن درستی که گفتیم، برسید. صندلی‌های ارگونومیک اغلب سفارشی ساخته می‌شوند و فروشنده، ممکن است نشیمنگاه‌هایی با اندازه‌های متفاوت را به شما نشان دهد تا بتوانید روی آن راحت بنشینید. در همین راستا، فروشنده ممکن است موارد اضافی همچون برش کوکیکس یا صندلی فوم را برای کاهش فشار بر ستون فقراتتان به شما پیشنهاد دهد.

تنظیم ارتفاع صندلی

یک صندلی اداری ارگونومیک، دارای بالابر گازی است تا بتوانید ارتفاع صندلی‌ای که روی آن نشسته‌اید را تنظیم کنید. ارتفاع درست یعنی این که بازوهایتان در یک راستا با میز کار، قرار داشته باشند.؛ اگر پاهای شما در این حالت به درستی روی زمین قرار نگیرد، نیاز به زیر پایی اداری خواهید داشت.

دسته صندلی کاملاً قابل تنظیم

دسته صندلی از شانه شما محافظت می‌کند و جلوی کشیدگی بازوانتان را می‌گیرد. دسته باید به شکلی تنظیم شود تا وقتی شانه‌ها در وضعیت راحتشان هستند، بازو با دسته زاویه‌ای 90 درجه بسازند. دسته‌های صندلی اداری ارگونومیک معمولاً تنظیم عرض دارند تا بتوانید آن را نزدیک بدن تان نگه دارید. قسمت بالای دسته نیز می‌تواند بچرخد تا بتوانید در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به میز کار قرار بگیرید.

پایه 5 ستاره

اگر در دفتری هستید که تعداد صفحه نمایش زیادی دارد، مقررات مربوط به فضای کار می‌گوید که صندلی‌های اداری باید پایه 5 ستاره داشته باشند. معمولاً این پایه‌ها از پلاستیک درجه یک یا آلومینیوم صیقل داده شده، ساخته می‌شوند و چنین چیزی جلوی صندلی را از افتادن می‌گیرد و پایتان را هنگام تنظیم وضعیت نشستنتان روی زمین، امن نگه می‌دارد. کاستورهای موجود بر روی پایه بسته به مشخصات شغل و محیط کاری‌تان متفاوت خواهند بود: اگر کف دفترتان فرش باشد، کاستورهای نرم می‌تواند به شما کمک کند و اگر روی یک چهارپایه بلند آزمایشگاهی نشسته باشید، یک صندلی با کاستور شکسته بهتر می‌تواند به شما در نیفتادن کمک کند.

پشتی مناسب

پشتی یا تکیه‌گاه یک صندلی اداری ارگونومیک را می‌توان به لحاظ ارتفاع، تنظیم کرد به طوری که تمام ناحیه کمر و ستون فقرات را پوشش دهد. شکل و پارچه نیز می‌تواند بسته به اصول ارگونومیک متفاوت باشد. درواقع بسته به این که چه میزان راحتی برای ستون فقرات شما بهتر است. اگر صندلی‌ای مکانیسمی مثل مکانیسم شیب داشته باشد، درنتیجه ستون فقرات شما وقتی در طول روز حرکت بکنید هم به خوبی محافظت می‌شود.

 پارچه

نشیمنگاه، دسته و پشتی باید به خوبی پوشانده شوند تا هیچ فشار و ناراحتی‌ای به بدن فرد وارد نکنند. پوشش صندلی بهتر است بسیار باکیفیت و سفت باشد تا برای مدت زمان نسبتاً طولانی، بتواند راحتی فرد را تضمین کند.
• روکش صندلی نباید سر باشد، به راحتی تمیز شود و پارچه‌ای باشد که اصطلاحاً به آن میگویند «نفس بکشد». کیفیت خوب و دوام روکش صندلی به راحتی و خدمات طولانی مدت آن، کمک می‌کند.
• مطمئن شوید، روکش صندلی هیچ‌گونه خطر آتش‌سوزی به همراه نداشته باشد.