در این مطلب از راهنمای خرید مبلمان منزل می‌ خواهیم تفاوت مبل استیل و کلاسیک را بررسی کنیم. دو سبک کلاسیک و استیل (سلطنتی) در مبلمان، از پر طرفدارترین انواع مبلمان در بین ایرانی‌ها هستند. در تصور بسیاری مبل کلاسیک با استیل در یک سبک قرار می‌گیرند و تفاوتی ندارند. اما این دو سبک با وجود شباهت‌های بسیاری که دارند، تفاوت‌هایی نیز دارند.

تقسیم بندی انواع مبلمان

مبلمان کلاسیک و استیل یا همان سلطنتی، از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین انواع مبلمان در ایران می‌باشند. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان انواع مبلمان را به سه دسته یا نوع:

۱-مبلمان کلاسیک ۲-مبلمان استیل یا سلطنتی ۳- مبلمان راحتی تقسیم‌بندی کرد.

مبلمان استیل

مبلمان استیل و سلطنتی از مدل مبل‌هایی هستند که به علت ویژگی‌های خاصی که دارند و نمای خوبی که به دکوراسیون می‌دهند در ایران طرفدارن بسیاری دارد. مبل‌های استیل با استفاده از حجم زیاد چوب در کنار پارچه‌هایی با طرح و رنگ زیبا ساخته می‌شوند. در واقع مهمترین ویژگی مبل‌های کلاسیک یا سلطنتی حجم بسیار بالای چوب به کار رفته در آنها می‌باشد.

همچنین این حجم زیاد چوب با استفاده از هنر منبت نقش و نگار داده شده و در نهایت با زیبایی و ظرافت تمام رنگ آمیزی می‌شود. این طرح و نقش بر روی دسته‌ها، پایه‌ها و پشتی وجود دارد و زیبا‌ترین و مورد توجه‌ترین قسمتی که منبت زده می‌شود نیز تاج این نوع مبلمان می‌باشد. راجع به اسم این نوع مدل نیز باید توجه شود که ربطی به فلز استیل ندارد و از واژه «style» گرفته شده است.

مبلمان سلطنتی(استیل)

مبلمان سلطنتی(استیل)

مبلمان کلاسیک

مبلمان کلاسیک را به نوعی می‌توان از زیر مجموعه‌های مبلمان استیل محسوب کرد. در واقع شباهت بسیار زیادی که مبل‌های کلاسیک با مبل‌های استیل یا سلطنتی دارند باعث شده که بعضی‌ها نتوانند آنها رو به خوبی از یکدیگر تشخیص بدهند.در طراحی و ساخت مبل‌های کلاسیک سعی می‌شود که از یک سری قوانین سنتی تبعیت شده و به نوعی طراحی انجام شود که قدمت و شکوه را به مخاطب القا کند. همچنین لازم است علاوه بر قدمت و سنت، با زندگی و سبک دکوراسیون امروزی نیز سازگاری داشته باشد. از مهمترین ویژگی‌های مبل کلاسیک می‌توان به منبت و کنده کاری‌های زیبای آن اشاره کرد، که البته نسبت به مبلمان استیل حجم کمتر و طرح‌های ساده‌تری دارند.

مبلمان راحتی

مبلمان راحتی

فرق مبل کلاسیک و سلطنتی (استیل) چیست؟

1. تفاوت مبل استیل و کلاسیک از نظر طراحی جزئیات

شاید در نگاه اول طراحی مبل کلاسیک و استیل بسیار به همدیگر شباهت داشته باشند، اما در جزئیات تفاوت‌ های اساسی دارند که سبب می‌شوند بنا به سلیقه هرکدام گزینه‌ مناسب‌تری از دیگری باشند. اولین فرق مبل کلاسیک و سلطنتی تفاوت در طراحی جزئیات است.

اگر به طراحی این دو سبک مبل دقت کنید، متوجه خواهید شد که مبل کلاسیک به نسبت مبل استیل یا همان استیل، طراحی کاربردی‌ تر و ساده‌ تری دارد و در عین حال سبک اصیل‌تری دارد. همچنین سبک کلاسیک کمتر از سبک میل استیل با سلیقه مدرن امروزی تناقض دارد و انتخاب خوبی برای کسانی است که علاوه بر اصالت سبک و به طراحی شیک و راحتی کار هم می‌اندیشند. مبل استیل، جزئیات بیشتری در طراحی و تراش‌های اسکلت کار دارد و در کنده‌کاری آن پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به مبلمان کلاسیک وجود دارد.

2. تفاوت مبل استیل و کلاسیک از نظر وزن مبلمان

دومین فرق مبل کلاسیک و استیل با یکدیگر، تفاوت در میزان چوب مصرفی آنها در طی فرآیند ساخت است. به دلیل پیچیدگی‌های کنده‌ کاری که در طراحی مبلمان استیل نسبت به کلاسیک وجود دارد، میزان چوب مصرفی آن به مراتب بیشتر از سبک کلاسیک است. به همین دلیل یکی از مزیت‌های مبلمان کلاسیک نسبت به سبک مبلمان استیل یا همان استیل، سبک‌تر بودن وزن آن است.

3. فرق قیمت مبل استیل و کلاسیک

همچنین به دلیل مصرف چوب کمتر، تفاوت هزینه دیگر تفاوت مبل کلاسیک و استیل با یگدیگر است و معمولا مبل کلاسیک قیمت مناسب‌تری نسبت به مبل استیل دارد. البته این به معنی کیفیت کمتر چوب مصرفی در مبلمان کلاسیک نیست و تنها تفاوت در کمیت چوب است. چوب راش بهترین نوع چوب برای مبلمان کلاسیک است و علاوه بر ظاهر زیبا، عمر بیشتری نیز دارد.

4. تفاوت مبل استیل و کلاسیک از نظر سِت

مبلمان کلاسیک انتخابی مناسب برای خانه‌های کوچک هستند. تفاوت در تعداد مبلمان در هر ست، دیگر فرق مبل کلاسیک و استیل با یکدیگر است. مبل استیل معمولا از کاناپه 3 نفره ،4 تا مبل تک نفره و 2 تا صندلی میزبان تشکیل شده است. این مبلمان علاوه بر جزیئیات و پیچیدگی‌های بیشتر در طراحی، در تعداد مبلمان نیز بیشتر از سبک کلاسیک است. زیرا سبک کلاسیک معمولا در تعداد 7 نفره تولید می‌شود و شامل دو کاناپه 3 نفره و  و 4 تا مبل تک نفره است. بنابراین برای خانه‌هایی با متراژهای کم، الویت با مبل کلاسیک است و بهتر است سراغ مبل استیل نروید.

مزایای استفاده از مبلمان کلاسیک

مبل های کلاسیک که به مبل استیل نیز معروف می باشند دارای ظاهری شکیل و رسمی هستند و اگر شما تمایل دارید دکوراسیون منزل تان شیک و لاکچری به نظر برسد بهتر است این مبلمان را انتخاب نمایید همچنین در ساخت مبل کلاسیک از متریال های با کیفیت نظیر چوب راش و گردو و پارچه های با کیفیت خوب استفاده می شود از این رو شما می توانید سال های طولانی از این مبلمان استفاده نمایید.

مزایای استفاده از مبل راحتی

برای ساخت مبلمان راحتی از ترکیب پارچه و مقدار کمی چوب استفاده می شود و برخی از اوقات نیز دسته این مبلمان به کمک پارچه به صورت کامل پوشیده می شوند تا افراد بتوانند در هنگام استراحت روی مبلمان بخوانند و خستگی خود را درآورند همچنین مبلمان مدرن دارای رنگ و طرح های متنوعی می باشند و می توانند به دکوراسیون داخلی منزل شما روح و نشاط ببخشند.مبلمان راحتی در هنگام چیدمان محدودیت زیادی را ایجاد نمی کنند و شما می توانید آن ها را به صورت ال و گرد و مستطیل و … در فضای سالن پذیرایی و نشیمن بچینید.

توجه و برآورد فضای منزل

قبل از شروع خرید، باید یک نگاه دقیق و کلی ‌ای به فضای خانه بیاندازید.در واقع باید بررسی کنید چه ابعادی از مبل در این فضا می ‌تواند قرار گیرد. در ذهنتان تصور کنید چه طرح و رنگی تناسب اندازه در دکوراسیون داخلی خانه شما دارد.

خاطرتان باشد که مبل استیل برای فضای خانه ‌های کوچک انتخاب مناسبی نیست و بخش زیادی از خانه را اشغال می ‌کند. درنتیجه حس اضطراب و شلوغی به شما دست خواهد داد.

مبل ‌های استیل باید در فضایی بزرگ قرار گیرند تا زیبایی ساخت و قشنگی منبت ‌کاری روی آنها دیده شود. بر عکس مبلمان راحتی که می توان در یک فضای کوچک و کنار هم چیدمان زیبایی از آنها در آورد، مبل استیل را باید با اندکی فاصله و در فضایی بزرگ چید.

همچنین دور و اطراف مبل استیل را نباید با تزئینات زیادی شلوغ کرد. نکته دیگر فضای میز ناهار خوری است.اگر شما از میز ناهارخوری جداگانه، آن هم در اتاق نشیمن استفاده می ‌کنید باید در نظر داشته باشید که مبل جمع ‌و جور و مناسب ‌تری را برای متراژهای کم انتخاب نمایید.

در زمان خرید مبل کلاسیک یا استیل به چه نکاتی توجه کنیم؟

به گفته کارشناسان در مجموعه فرید صنعت این نکات قبل از خرید مبلمان استیل یا کلاسیک ضروری هستند:

  • از برندی مرغوب خرید کنید تا از نتیجه خریدتان راضی باشید.
  • کیفیت پارچه رومبلی، مهم‌ترین عامل افزایش کیفیت مبلمان است و در زمان خرید مبل کلاسیک یا استیل حتما به این نکته توجه کنید.
  • استفاده از چوب مرغوب همچون راش، در زیبایی و عمر مبل کلاسیک یا استیل بسیار اثرگذار است و باید در هنگام خرید به این موضوع توجه کنید.
  • توجه به سلیقه، بودجه و متراژ خانه نیز از دیگر نکات مهمی است که در هنگام خرید مبلمان کلاسیک یا سلطنتی باید به آن توجه کنید.

در این مطلب به مقایسه مبلمان کلاسیک و مدرن پرداختم که شما می توانید با مطالعه این مطلب در هنگام انتخاب مدل مبل کلاسیک یا راحتی ، آسان تر تصمیم گیری نمایید و مبلمان با طرح و رنگی مناسب را برای منزل خود تهیه کنید.