معماری سنتی یکی از پر انرژی‌ترین و جذاب‌ترین سبک های دکوراسیون داخلی سنتی در معماری داخلی می‌باشد که مربوط به گذشتگان ما است و سال‌‎ها از زمان پیدایش آن میگذرد. یکی از دلایل جذابیت این سبک سادگی انتقال پیام به مخاطب بوده است و خیلی از افراد با استفاده از این سبک ها در منزل خود احساس نوستالژیک پیدا می‌کنند و خاطرات شیرین و جذاب گذشته برای آن‌ها مرور می‌‌شود و به همین دلیل یکی از سبک‌های موفق در معماری داخلی سبک سنتی است که افراد زیادی را مجذوب خود کرده است.

طراحی داخلی سنتی ویژگی‌های منحصر به فرد و جذابی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها شباهت بین مبلمان در فضا و خطوط است. یکی از اهداف اصلی برای طراحی داخلی سبک سنتی سادگی و راحتی بوده است، اما علاوه بر این‌ها پارامترهای زیبایی و کاربردی بودن اهمیت زیادی داشته است. با رعایت تمامی نکات در مورد سبک طراحی داخلی سنتی می‌توانید آن را در منزل خود پیاده سازی کنید.از نشانه های اصلی این سبک می توان به استفاده زیاد از مواد، متریال، المان ها، الگوها و طرح های طبیعی و الهام گرفته از طبیعت اشاره کرد.

همچنین تناسبات دقیق فضا، به کارگیری منطق و حکمت در معماری داخلی و خارجی فضا، انجام و رعایت محاسبات دقیق فنی، فرم‌ها و پوشش‌های مناسب، تزیینات گوناگون و متعدد، استفاده از اشکال منظم هندسی از دیگر نشانه‌های اصلی این سبک به شمار می‌روند که همه و همه در عین سادگی در کنار هم باعث خلق فضایی با شکوه شده‌اند.به طور کل این سبک کاملا تطبیق پذیر و منعطف است. به طوریکه می‌تواند با سایر عناصر داخلی در فضا ترکیب شود تا یک ظاهر منحصر به فرد و خاصی را در فضا ایجاد کند

چرا زندگی در خانه‌ای سنتی لذت بخش است؟

بسیاری از افراد در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که می‌توان آن‌ها را سنتی توصیف کرد. زیرا بسیاری از مردم از حضور در یک فضای داخلی سنتی لذت می‌برند و احساس راحتی بیشتری دارند. هدف از طراحی یک اتاق نشیمن سنتی تنها چیدمان عناصر و اکسسوری‌های خاص نیست، بلکه هدف اصلی ایجاد یک محیط زندگی مطلوب برای اعضای خانواده است که در بهترین حالت از زیبایی و راحتی و آرامش‌بخش بودن دکوراسیون داخلی منزلشان لذت ببرند. در بدترین حالت اگر صرفا به ظواهر یک اتاق سنتی توجه شود می‌تواند به محلی بسیار خسته‌کننده برای زندگی و خالی از هر گونه احساسات مثبت تبدیل شود.

آیا در طراحی سنتی امکان مدرنیته وجود دارد؟

اگرچه طراحی و دکوراسیون داخلی سنتی ریشه در سنت دارد اما به این معنی نیست که تغییر دادن برخی عناصر آن امکان‌پذیر نیست و نباید با زمان تغییر کند. بسیاری از خانه‌های سنتی امروزی از عناصر و اکسسوری‌های مدرن بهره‌مند هستند و در آشپزخانه‌های سبک سنتی در قسمت جزیره آشپزخانه ، کابینت‌های بزرگ به چشم می‌خورد. فضاها دارای نقشه باز هستند و ترکیبی از طراحی سنتی و معاصر، به همراه یکدیگر اجرا می‌شوند تا افراد خانواده از محیط و دکوراسیون داخلی بهتری بهره‌مند شوند.

نکات مهم در سبک طراحی داخلی سنتی

در دکوراسیون داخلی سنتی به چیدمان اکسسوری‌ها و مبلمان  توجه کنید

به چیدمان مبلمان توجه کنید، تقارن و انسجام آن‌ها را در اولویت قرار دهید تا اتاق‌ نشیمن فضایی دل‌انگیز برای استفاده خانواده شما باشد. به دنبال اکسسوری‌هایی باشید که از نظر سبک و رنگ با هم هماهنگ باشند، اما درصدد ست کردن تمامی عناصر داخلی منزلتان نباشید زیرا در نهایت خانه شما شبیه نمایشگاه مبلمان و فروشگاه اکسسوری‌ به نظر خواهد رسید. از وسایل روشنایی کلاسیک مانند چراغ دیوارکوب و لوسترهای چوبی یا شیشه‌ای در اتاق نشیمن خود که به سبک و دکوراسیون داخلی سنتی آراسته شده است، استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از اکسسوری‌های سنتی مثل سفره، شمعدان‌های نقره و عتیقه بهره ببرید.کلکسیون‌های چینی و پارچه‌های پر نقش و نگار از المان‌های اصلی سبک سنتی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که استفاده از این وسایل و مبلمان نباید به هیچ عنوان فضای کلی خانه شما را بی‌نظم و به هم ریخته نشان دهد؛ بنابراین باید به اصول چیدمان مبل در فضاهای داخلی توجه کنید.

به رنگ کفپوش و پرده‌ها دقت کنید

از رنگ‌های گرم و تیره برای مبلمان و کفپوش استفاده کنید. چوب گردو یکی از برترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. انتخاب رنگ مبل، وسایل دکوراتیو و رنگ پارچه پرده و کفپوش‌ها به طور کلی در زیبایی فضاهای داخلی بسیار تاثیرگذارند. بهتر است برای انتخاب نوع پارچه برای پرده و مبلمان خود از پارچه پر نقش و نگار و گل‌دار استفاده کنید. این نوع پارچه در بین طراحان سبک سنتی بسیار محبوب هستند و فضای خانه شما را بسیار سنتی و زیباتر خواهند کرد. مهم‌ترین نکته در طراحی سنتی و به طور کلی هر نوع سبک طراحی دیگر، راحتی شما است. شما باید فضا را به‌گونه‌ای بچینید که در درجه اول خودتان احساس راحتی و آرامش داشته باشید.

از سنگ مرمر و آجر استفاده کنید

یکی دیگر از قسمت‌های قابل توجه دستشویی است. شما می‌توانید برای حفظ بافت سنتی رستوران یا دکوراسیون منزلتان از سنگ‌های مرمر استفاده کنید. در برخی از رستوران‌ها یا برای طراحی دیوار پذیرایی از آجر استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز با استفاده از خاک رس دیوارپوش‌هایی می‌سازند و از آن‌ها برای تزئین دیوارها استفاده می‌کنند. این ایده برای اتاق نشیمن و همچنین اتاق خواب‌ها نیز قابل استفاده است. شما می‌توانید به راحتی از تمامی این مواردی که بیان کردیم برای طراحی دیوارهای رستوران یا منزل خود ایده بگیرید.

دکوراسیون داخلی سنتی

در انتخاب مبلمان  و فرش مناسب دقت کنید

برای اینکه بتوانید فضایی دنج و آرامش‌بخش را در اتاق نشیمن خود ایجاد کنید، می‌توانید از مبلمان چرمی نیز استفاده کنید. در دکوراسیون داخلی سنتی، فرش ایرانی یک آیتم سنتی محسوب می‌شود که بسیار محبوب است و راه رفتن بر روی آن لذت‌بخش خواهد بود. بنابراین بهتر است در انتخاب فرش متناسب با دکوراسیون سنتی دقت کنید. قفسه‌بندی دیوارها علاوه‌بر تقارن، فضای ذخیره‌سازی بسیار مناسبی را ایجاد خواهند کرد. اگر از نظر مالی مشکلی نداشته باشید، پیانو نیز از جمله مواردی است که می‌توانید به دکوراسیون اتاق نشیمن سنتی خود اضافه کنید.

آشپزخانه و دکوراسیون داخلی سنتی

جزئیات معماری، مبلمان الهام گرفته از دنیای قدیم و استفاده از متریال با کیفیت از ویژگی‌های اصلی طراحی آشپزخانه های سنتی است. اکثر افراد عاشق فضاهای سنتی آشپزی هستند که از رنگ‌های نشا‌ط‌آور در آن استفاده شده باشد. بهتر است از یک هود بزرگ در آشپزخانه سنتی خود استفاده کنید. همان طور که قبلا گفته شد، استفاده از سنگ مرمر از مشخصه‌های اصلی سبک طراحی سنتی محسوب می‌شود. پس با توجه به فضای موجود در آشپزخانه و سایر اکسسوری‌ها می‌توانید رنگ سنگ مرمر مورد نظرتان را انتخاب کنید. کابینت آشپزخانه نیز باید بسیار ظریف طراحی شود. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه در آشپزخانه‌های سنتی، نورپردازی اشپزخانه است که باید با دقت انجام شود.

حیاط یا فضای باز به سبک سنتی

معمولا رستوران‌هایی که از سبک دکوراسیون داخلی سنتی استفاده می‌کنند، طراحی و اجرای فضای بازی کودکان را در بخشی از فضای رستوران در نظر می‌‌گیرند. بهتر است طراحی این فضا با متریال چوبی همراه باشد تا حس سنتی ویژه‌ای را به افراد القا کند. برای کفپوش این فضا شما می‌توانید از حصیر استفاده کنید. حصیر در دکوراسیون داخلی و خارجی نه تنها به سنتی‌تر کردن فضاها کمک می‌کند، بلکه نرم و غیر ر‌سمی است و در اثر افتادن کودکان هنگام بازی روی آن‌ها آسیب نخواهند دید. برای اینکه فضای آزاد رستوران یاحیاط سازی سنتی منزلتان برای بازی کودکان شادتر طراحی شود، می‌توانید از ترکیب رنگ‌های مختلف و سرزنده در طراحی نمای دیوار سنتی حیاط استفاده نمایید.

سخن پایانی

بسیاری از خانه‌های سنتی امروزی دارای عناصر مدرن هستند. طراحان فعلی معمولا از وسایل مدرن‌تر، و رنگ‌های جسورانه‌تر و مبلمان و دکورهای عتیقه بیشتر از قبل استفاده می‌کنند. آن‌ها درصدد آن هستند که طراحی سنتی و معاصر را با هم ترکیب ‌کنند. طراحی داخلی سنتی دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد. سبک دکوراسیون داخلی سنتی گرم و آرامش‌بخش است و ریشه در سنت‌های گذشته دارد. طراحی داخلی سنتی سبکی محبوب در دکوراسیون‌های امروزی و رایج است. انواع مبلمان، منسوجات، طیف‌های رنگی به کار رفته در دکوراسیون داخلی سنتی نمادی از دنیای قدیم است و لوازم منزل بر این اساس طراحی شده‌اند. از اینکه همراه ما بودید از شما متشکریم و بی صبرانه منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.