جدید ترین ترند های طراحی آشپزخانه ، در دهه های گذشته آشپزخانه که به آن مطبخ نیز گفته‌میشد، تنها فضایی پنهان‌شده در پشت خانه‌بود. که برای پخت و پز و شستن‌ظروف کثیف از آن استفاده می‌شد. اما به تدریج جایگاه آشپزخانه به عنوان یک فضای اصلی و پرکاربرد در خانه ها تغییر کرد. تا جایی که در عصر حاضر شاهد تمرکز بالای طراحان برای طراحی و دیزاین منحصر به فرد این فضا هستیم.به خصوص در روند سریع رو به جلوی این روز ها، در سال 2020 شاهد نقش بسیار متفاوت آشپزخانه در یک منزل مسکونی هستیم. امروزه آشپزخانه ها به نقاط کانونی خانه تبدیل شده‌اند. جایی که در شروع یک روز تمام افراد خانواده را در نقطه ای دور هم جمع می کند تا روز خود را از آن جا و در کنار هم آغاز کنند. به این ترتیب در طراحی های جدید، آشپزخانه ها با تمام زیبایی و گرمابخشی خود در مرکز خانه ها رژه می روند.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر طراحی آشپزخانه

جدید ترین ترند های طراحی آشپزخانه

از آن جایی که آشپزخانه ها در طول دهه های اخیر تغییرات زیادی کرده اند، برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات و بازسازی فضای آشپزخانه ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پیشرفت های تکنولوژی و تغییرات پویای اجتماعی تاثیر بسیار زیادی در طراحی آشپزخانه های مدرن داشته است.در این مسیر تمرکز اصلی روی ساخت و طراحی خانه هایی بوده‌است که در آن آشپزخانه به عنوان یک نقطه مرکزی در نظرگرفته شده‌است. مابقی فضا ها در اطراف آن قرار داشته باشند و به این ترتیب آشپزخانه به نقطه صقل خانه تبدیل شود. استفاده از نور های طبیعی و زندگی بخشیدن‌به طراحی فضای آشپزخانه همگی در طراحی های جدید به چشم می خورد. در ادامه می‌خواهیم به شما جدید ترین ترندهای طراحی آشپزخانه در سال 2020 را معرفی کنیم که در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

آشپزخانه های هوشمند

در خصوص ترند های برتری که در طراحی آشپزخانه در سال 2020 مورد استفاده قرار می گیرند، در اولین قدم باید به آشپزخانه های هوشمند اشاره کنیم. فناوری با تمام قوای خود به فضای آشپزخانه‌ها پا گذاشته‌است. در این خصوص نه تنها در خصوص لوازم و وسیله های فانتزی حضور فناوری را می توان دید. بلکه در ابعادی گسترده تر پیشرفت تکنولوژی را می توان در جای جای آشپزخانه های مدرن مشاهده کرد.آشپزخانه های هوشمند را به نوعی می توان جنبه تکامل یافته‌طراحی و جز جدیدترین ترندهای طراحی آشپزخانه در سال 2020 در نظر گرفت. این فناوری ها را می توان در شیرآلات آب هوشمند، نورپردازی و روشنایی هایی که به صورت هوشمند کار می کنند . همچنین بسیاری موارد دیگر مشاهده کرد. به همین ترتیب در عصر جدید بسیاری از آشپزخانه‌ها از همان ابتدای ساخت و طراحی به صورت هوشمند پایه‌ریزی شده‌و اجرا می‌شوند.

هوشمند کردن آشپزخانه با جزئیات

در همین راستا نیز می توان با افزودن برخی ابزار های هوشمند، حسگرها و سایر دستگاه های اسمارت در آشپزخانه های قدیمی، آن ها را به یک آشپزخانه هوشمند تبدیل کرد. این هوشمند بودن ابزار ها می تواند در جزئیات بسیار ساده ای اجرا شود. برای نمونه استفاده از شیرآلاتی که با یک سنسور حساس به دما یا لمس کار می کنند. یا مخزن های سنسور دار مایع شوینده در آشپزخانه، این ها از جمله موارد بسیار ساده ای هستند. که می توانند کار را بسیار راحت تر کرده و زیبایی و مدرن بودن را نیز به فضای آشپزخانه دهند.

اهمیت سیستم های نورپردازی در آشپزخانه های هوشمند

شاید مدرن ترین و جذاب ترین ایده در طراحی آشپزخانه ای هوشمند، استفاده از سیستم های نورپردازی و روشنایی اسمارت در این فضا ها باشد. همچنین استفاده از یخچال فریزر های هوشمندی که در صورت اتمام یا کم شدن مواد غذایی داخل آن، به شما اطلاع رسانی می کنند. این سبک از طراحی و تلفیق آن با فناوری را شاید بتوان یکی از پر طرفدارترین ترند های طراحی آشپزخانه در سال 2020 در نظر گرفت.

افزایش استفاده از رنگ های تیره در انتخاب کابینت ها

در حالی که رنگ سفید کابینت را شاید بتوان یک استایل کلاسیک در نظر گرفت. که می توان از آن در هر مدل آشپزخانه ای استفاده کرد. اما با این حال در روندهای اخیر کم کم شاهد از دور خارج شدن این سبک ها بوده‌ایم. این طور توقع می‌رود که این سبک کابینت‌های سفید کم کم در سال 2020 کنار گذاشته‌شود و از محبوبیت آن کاسته‌شود.
این طور به نظر می رسد که طیفی از رنگ های روشن دیگر همچون سبز و آبی، آشپزخانه های تماما سفید را خنثی کرده و روندی جدید را در آن ها ایجاد کند.

ترند شدن رنگ تیره در کابینت ها

اما با این حال باز هم سبک دیگری در راه است. که شاید کلا بتواند سبکی مدرن و منحصر به فرد تر را ارائه دهد. آن ها نیز در زمره جدید ترین ترند های طراحی آشپزخانه در سال 2020 قرار بگیرند. کابینت های لوکسی که با رنگ های تیره مشکی، سورمه ای، سبز زمردی و … هستند، می توانند فضای یک آشپزخانه را به مراتب خاص تر، شیک تر و مدرن تر کنند.
به نظر می رسد این سبک های تیره روندی رو به افزایش داشته باشد. در سال 2020 تعداد بیش تری از طراحی های لوکس و چشمگیر از این رنگ ها برای کابینت های خود استفاده کنند. علاقه مندان به سبک های تیره، جسارت بیش تری در انتخاب طرح ها و سبک های مورد استفاده خود به خرج می دهند.

بازگشت عصر سنگ های مرمر

یکی دیگر از برترین ترند های طراحی آشپزخانه در سال 2020، بازگشت سنگ های رگه دار مرمری به آشپزخانه ها است. این سنگ ها مجددا بازگشته اند و از آن ها برای ایجاد فضایی شیک تر و لوکس تر استفاده می شود. علاوه بر این، این سنگ های مرمری مورد استفاده در دیزاین آشپزخانه، فضایی شبیه یک فضای سه بعدی را در این محیط ایجاد می کند. به این ترتیب شاید بتوان این سنگ های رگه دار مرمری را ایده جدیدتری دانست که دنیای طراحی و دکوراسیون داخلی را تکان‌داده و متحول می‌سازد.

بازگشت چوب های طبیعی به آشپزخانه ها

در حالی که برای مدت ها استفاده از چوب های طبیعی مانند چوب گردو و چوب بلوط در طراحی آشپزخانه منسوخ شده‌بود و مد‌نبود، اما به نظر می‌رسد در ترند های طراحی آشپزخانه در سال 2020 باز هم شاهد بازگشت مجدد این چوب‌های تیره و روشن در طراحی و دیزاین آشپزخانه ها خواهیم بود.

بازگشت رنگ های تیره در دیوار ها و سطوح کار

پیش از این از ورود و احیای رنگ های تیره در کابینت ها گفتیم و همان طور که اشاره شد، به نظر می رسد یک ترند پرطرفدار باشد. استفاده از رنگ های تیره را می توان در طراحی و رنگ آمیزی دیوار ها و سطوح کار نیز مشاهده کرد. این رنگ های مدرن و شیک، فضای آشپزخانه را به فضایی جذاب و لوکس و مدرن تبدیل می کند. خانه‌هایی که در آن ها از سبک ها و کابینت های تیره استفاده شده‌است روز به روز در حال افزایش است و تداعی کننده یک محیط کاملا مدرن و منطبق با عصر حاضر هستند.

استفاده از چندین رنگ در طراحی آشپزخانه ها

شاید بعد از این که به روند فزاینده استفاده از رنگ های تیره در آشپزخانه ها اشاره کردیم کمی عجیب به نظر برسد، اما استفاده از چندین رنگ متضاد و جسورانه در آشپزخانه ها نیز از جمله جدید ترین ترند های طراحی آشپزخانه در سال 2020 است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. به این ترتیب از رنگ های مختلف و هیجان انگیز در بخش های مختلف آشپزخانه استفاده می شود.از دیوار ها و کفپوش ها گرفته تا رنگ کابینت ها، پرده ها، وسایل آشپزخانه و دیگر قسمت‌هایی که می توان با استفاده از چندین رنگ فضای آن ها را جذاب تر و خاص تر کرد. انتخاب این رنگ ها و ترکیب آن ها با هم کاملا یک ایده شخصی است و نمی توان دقیقا گفت کدام یک بهتر از دیگری است.

افزایش طرح ها و سبک های ساده و خلوت در طراحی آشپزخانه ها

یکی از ترند های پر طرفدار این روز ها، استفاده از سبک های ساده و خلوت در آشپزخانه ها است. در این سبک ها افراد به دنبال کاهش ابزار ها و وسایل اضافی هستند. برای نمونه کابینت‌های فوقانی کم کم در طراحی کابینت‌های آشپزخانه‌ها حذف‌شده و به این ترتیب فضای آشپزخانه ها بزرگتر، روشن‌تر و بازتر دیده می‌شوند.
سبک های ساده و خلوت نیز از جمله ترند های طراحی آشپزخانه در سال 2020 هستند که روند استقبال از آن ها رو به افزایش است. خصوصا افرادی که بیش تر به باز بودن و خلوت بودن فضا ها علاقه دارند، از این سبک طراحی استقبال بیش تری کرده اند.

افزایش استفاده از جزیره در مرکز آشپزخانه ها

یکی دیگر از پر طرفدارترین ترند های طراحی آشپزخانه در سال 2020، افزایش تمایل به استفاده از جزیره در مرکز آشپزخانه ها است. این جزیره‌ها به نوعی به مرکز و کانون اصلی یک آشپزخانه تبدیل شده‌اند. یکی از مدل های جدید و پر استفاده این جزیره ها، انواع تک سطح و بزرگ تر آن ها است که برای منظور های متعددی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.
اصلی ترین تاثیر استفاده از این جزیره ها این است که با وجود آن ها کابینت های کم تری روی دیوار ها نصب می شود. به این ترتیب آشپزخانه باز تر، بزرگ تر و روشن تر نشان داده می‌شود و دیزاین آن به سمت یک سبک مدرن‌تر و شیک‌تر پیش می‌رود. از همه مهم تر این که این جزیره ها می توانند مبدا شروع ارتباطات سرگرم کننده در آشپزخانه نیز باشند.

کفپوش های سرامیکی منحصر به فرد

جدید ترین ترند های طراحی آشپزخانه

نقطه قابل توجه دیگری که در دیزاین و چیدمان یک آشپزخانه باید به آن توجه کرد، کفپوش هایی است که در این فضا ها مورد استفاده قرار می گیرد. با وجودی که همچنان کف پوش های چوبی یا همان پارکت ها از محبوبیت زیادی برخوردار است، اما کفپوش های سنگ و سرامیکی نیز به صورت فزاینده ای در حال ورود به آشپزخانه ها است و در لیست جدید ترین ترند های طراحی آشپزخانه در سال 2020 قرار می گیرند. خصوصا این که به لطف فناوری های مدرن، امروزه طیف گسترده ای از طرح ها، رنگ ها، سبک ها و سایز های متنوعی از این کفپوش های سرامیکی در دسترس است. برای نمونه برخی مدل های این کفپوش های سرامیکی ظاهری دقیقا شبیه کفپوش های چوبی دارند. اما این کفپوش ها به نسبت کفپوش های چوبی، سخت تر و مقاوم تر هستند.

برجسته ترین ترندهای طراحی آشپزخانه شامل چه مواردی می شود؟

درست مانند تغییر رویکردهای طراحی در سایر بخش های خانه، در طراحی آشپزخانه ها نیز ترندهای هر سال و هر دوره دائما تغییر می کند. در سال 2020 برجسته ترین شاخصه هایی که در طراحی آشپزخانه ها به چشم می خورد شامل موارد زیر می شود.استفاده از فناوری هوشمند سازی خانه در طراحی آشپزخانه،استفاده از تم کابینت های تیره و مدرن در طراحی این فضاها،استفاده از سنگ های مرمر و کوارتز در طراحی کف و میز آشپزخانه ها،استفاده از کابینت های چوبی، خصوصا چوب های طبیعی گردو و بلوط در طراحی آشپزخانه های جدید،ترکیب رنگ های متضاد در کنار هم برای طراحی آشپزخانه،حفظ سادگی و استفاده از کمترین جزئیات و وسایل در دکوراسیون آشپزخانه.