فوم های صندلی و مبلمان اداری به منظور ایجاد سطحی نرم برای نشستن و تکیه دادن بر روی نشمین گاه صندلی، تکیه گاه و حتی دسته های آن به کار می رود. کیفیت فوم تأثیر بسزایی در تجربه استفاده از صندلی دارد. بالطبع هرقدر فوم نرم تر باشد و فضای راحت تری را برای نشستن طولانی مدت فراهم کند، ایده آل تر خواهد بود. اگر تصمیم به خرید صندلی اداری دارید یا تصمیم گرفته اید که فوم معیوب صندلی را تعویض کنید، بهتر است پیش از هر چیز با انواع فوم آشنا شوید. پس با فریدصنعت همراه باشید.

جنس فوم های صندلی و مبلمان اداری چیست؟

این دسته از فوم ها ترکیبات شیمیایی هستند که در کوره ها با حرارت مستقیم یا غیر مستقیم ساخته می شوند. در فوم ها با وسیله گاز خلع های کوچکی ایجاد می شود که ممکن است باز، نیم باز یا بسته باشند. البته این تصور اشتباهی است که فوم و ابر را یک چیز بدانید زیرا بافت و ساختار فوم ها بسیار از ابر ها و اسفنج ها مقاوم تر است.

فوم ها به سه دسته تقسیم می شوند:

پلی یورتان polyurethane

پلی اتیلن polyethylene

پلی استالین Styrofoam

انواع فوم های صندلی و مبلمان اداری

فوم صندلی ها بر اساس کاربر آن ها می تواند متغییر باشد. بطور کلی در صنعت مبلمان سازی چه خانگی و چه اداری از فوم ها استفاده می شود. فوم ها در دو نوع سرد و گرم تولید می شوند که به دلیل استحکام بالاتر فوم های سرد اغلب از آن ها استفاده می شود.

فوم های صندلی و مبلمان اداری

فوم سرد چیست؟

فوم سرد را می توان یکی از بهترین ابداعات بشر در صنعت تولید مبلمان اداری تلقی نمود. این فوم که با عنوان مموری فوم نیز شناخته می شود، تحت دمای غیر مستقیم ساخته شده و خواص ویژه ای یافته است. فوم سرد قادر است تا شکل ظاهری و ساختار اصلی خود را حتی در طول کارکردهای طولانی مدت نیز حفظ کند.
حفره های هوای موجود در میان الیاف فوم سرد این قابلیت ویژه را به آن بخشیده است. به لطف این قابلیت ویژه پس از بلند شدن کاربر از روی صندلی، فوم سرد مانند یک فنر عمل کرده و به حالت اولیه خود باز می گردد. بهره مندی از دوام و استحکام بالا از دیگر مشخصات برجسته فوم سرد است. به طور میانگین صندلی هایی که به فوم سرد مجهز می شوند، تا بیش از 15 سال قابل استفاده هستند. سایر مشخصات این نوع فوم را می توان در موارد زیر عنوان نمود.

  • در فوم سرد پوسته ای وجود دارد که امکان خروج هوا را کاهش می دهد. به همین خاطر است این فوم می تواند شکل دائمی خود را حتی در کارکردهای طولانی مدت نیز حفظ کند.
  • بالشتک های ساخته شده از فوم سرد بدون اینکه برش بخورند، در همان مراحل ابتدایی قالب گیری می شوند. بر همین اساس می توان امیدوار بود که شکل ظاهری این فوم برای تمام عمر حفظ شود.
  • فوم سرد با اینکه وزن بسیار کمی دارد، اما قادر است نیروی وزن بالایی را تحمل کند.
  •  اگرچه این فوم در زمان استفاده اولیه کمی متراکم و سفت به نظر می رسد، اما در مدت کوتاهی پس از اعمال فشار، نرم شده و محیطی آسوده فراهم می کند.
  • فوم سرد در دسته محصولات ارگونومیک قرار دارد. صندلی هایی که به فوم سرد مجهز شده اند نیز در لیست صندلی های ارگونومیک قرار دارند.
  • مهم ترین مزیت این فوم ماندگاری و طول عمر بیشتر آن است که توانسته فوم سرد را به گزینه اول ساخت بالشتک صندلی اداری تبدیل کند.

فوم گرم چیست؟

همانطور که انتظار می رود فوم های گرم در کوره با حرارت بالا تولید می شوند. حرارت به صورت مستقیم به آن ها می خورد برای همین این فوم ها سفت هستند که به مرور زمان کمی نرم تر می شوند. فوم گرم قابلیت ارتجاعی بسیار کمی دارد برای همین طول عمر پایینی هم دارد یعنی پس از مدت کوتاهی گود می شود و به سلامت بدن آسیب می رساند. این نوع فوم اغلب در صندلی های اتومبیل به کار می روند.

البته نوع سومی از فوم ها وجود دارد که به آن فوم های ویژه می گویند این نوع فوم ها خاصیت فوم های سرد و گرم را با هم دارند که برای مبل های استیل و راحتی استفاده می شوند.

تشخیص فوم سرد و فوم گرم

همانطور که متوجه شدید، استفاده از فوم سرد در ساختار مبلمان اداری، تا حد قابل توجهی خواص آن را بهبود می دهد. اما اغلب افراد می ترسند که به طور ناخواسته به جای خرید فوم سرد، فوم گرم خریداری کنند. با در نظر داشتن تفاوت های فوم سرد و گرم می توانید به راحتی این دو فوم را از یکدیگر تشخیص داده و در نهایت با انتخاب فوم سرد، دوام و ماندگاری را به صندلی اداری خود هدیه دهید.
همانطور که می دانید مهم ترین تفاوت این دو نوع فوم، در نحوه ساخت آن هاست. اما به طور حتم شما نمی توانید از شکل ظاهری تشک صندلی متوجه نحوه ساخت آن شوید. پس بهتر است به دنبال تفاوت های ظاهری باشید. ابتدا با انگشتان خود به سطح فوم فشار وارد کنید. اینکار را برای چند ثانیه ادامه دهید تا شکل ظاهری فوم تغییر کند. احتمالاً اثر انگشت شما از سطح فوم محو می شود و یا اینکه بر روی آن باقی می ماند. در صورتی که اثر انگشت محو شد و فوم به شکل اولیه خود بازگشت، فوم از نوع فوم سرد بوده و در غیر این صورت فوم گرم است.

فوم های صندلی و مبلمان اداری، پلی استر فشرده

این الیاف در صنعت مبلمان بسیار به کار برده می شوند و هزینه بسیار کمتری نسبت به بقیه فوم ها دارند. این شبه فوم ها قابل شستوشو هستند و رطوبت را در خود نگه نمی دارند و خیلی سریع خشک می شوند. این مواد تغییر رنگ نمی دهند و عایق حرارتی و صدا هستند.

فوم فیبر پلی استر

این شبه فوم شبیه پنبه است که قابلیت شستوشو دارد و بسیار نرم است که این باعث می شود در گذشت زمان تغییر شکل ندهد. مواد پلی استر ضد حساسیت هستند و اغلب برای کوسن ها و تکیه گاه مبلمان از آن ها استفاده می شود.

فوم های صندلی و مبلمان اداری، پلی یوراتان آنتی باکتریال

این نوع فوم آنتی باکتریال است و میزان سفتی قابل قبولی دارد و برای قسمت نشیمنگاه صندلی استفاده می شود. این نوع فوم به سرعت مایعات را از خودش خارج می کند و خشک می شود به همین دلیل آنتی باکتریال است و از رشد کپک یا انواع قارچ جلوگیری می کند.

فوم های صندلی و مبلمان اداری

فوم پلی یورتان با تراکم بالا

این نوع فوم با تراکم بالا انعطاف پذیری بسیار زیادی دارند و بسیار با کیفیت هستند حتی تا 15 سال قابل استفاده می باشند.

تعویض فوم های صندلی و مبلمان اداری

تعویض ابر و فوم صندلی اداری بهترین راه حل برای تقویت کردن و مجددا قابل استفاده کردن صندلی است. در یک صندلی اداری به دلیل تماس زیادی که افراد در طول روز با بدنه آن دارند؛ فوم و ابر صندلی اداری در اثر فشار و ساییده شدن مداوم دچار فرسودگی خواهد شد. بنابراین لازم است چند مدت یک‌بار نسبت به جایگزین کردن فوم صندلی اقدام کنیم. البته در صورتی که بدنه و سایر قسمت‌های صندلی سالم باشد و هزینه کردن برای تعویض فوم ارزش داشتهل باشد.

  • در ابتدا برای شروع کار لازم است تمامی قطعات صندلی اداری را از هم جدا نمایید و در صورت نیاز پشتی صندلی را نیز از قسمت نشیمن‌گاه در بیاورید.
  • بعد از این مرحله روکش را به وسیله باز کردن منگنه‌های متصل به آن از صندلی جدا کنید. در صورتی که روکش شما آسیب ندیده و سالم است با دقت فراوان منگنه‌ها را جدا نمایید تا روکش دچار پارگی نشود و بتوانید مجدد از آن استفاده کنید. اگر صندلی روکش پارچه‌ای داشته باشد جدا کردن آن بسیار راحت‌تر از روکش چرمی می‌باشد.
  • پس از جدا سازی روکش به بررسی میزان آسیب فوم و ابر صندلی اداری بپردازید تا بتوانید برای تقویت و یا در صورت لزوم تعویض فوم‌ها اقدام نمایید. در صورتی که تقریبا تا 60 درصد فوم‌ها سالم هستند؛ تقویت کردن بهترین روش است در غیر این صورت باید تعویض فوم‌ها را شروع کنید.
  • هنگامی که فوم‌ها به درستی در جای خود قرار گرفتند آن‌ها را با استفاده از چسب محکم نمایید. به طوری که فوم‌های قبلی به خوبی پوشیده شوند. دقت کنید که حجم فوم‌ها به اندازه باشد و مقدار زیاد آن باعث برآمده شدن نشیمن صندلی نشود. چون که هم روکش را خراب می‌کند و هم ظاهر بدی به صندلی می‌دهد.
  • بعد از تمام شدن این مراحل در صورت سالم بودن؛ روکش قبلی را با دقت تمام در جای خود با استفاده از چسب و یا با دستگاه منگنه مخصوص قرار دهید و محکم نمایید. بعد از آن مانند ابتدای کار تمام قطعات را با دقت کافی به هم متصل نمایید. پس از پایان کار اجازه دهید برای چند ساعت صندلی خشک شود و سپس از آن استفاده نمایید.

نتیجه گیری

فوم صندلی اداری یکی از مهم ترین بخش های صندلی است. هر قدر کیفیت فوم بیشتر باشد، شرایط بهتری برای نشستن های طولانی مدت فراهم می شود. در میان انواع فوم، فوم های سرد که قابلیت آنتی باکتریال دارند، بهترین گزینه برای خرید به شمار می آیند. پس بهتر است برای خرید یک صندلی اداری ارگونومیک، به دنبال این فوم باشید.