صندلی های اداری از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که یکی از مهم ترین آن ها مکانیزم صندلی است. مکانیزم در واقع ساختار مکانیکی صندلی را تشکیل می دهد و وظیفه آن اتصال صندلی به جک و پایه صندلی است. مکانیزیم صندلی دارای وظایف دیگری نیز می باشد که از جمله آن ها می توان به زاویه پشتی صندلی، بالا و پایین رفتن جک صندلی، قرار گرفتن صندلی در زاویه های مختلف و … اشاره نمود. به بیانی دیگر می توان گفت که مکانیزم همان شاسی صندلی محسوب می شود. اگر می خواهید با مکانیزم صندلی‌ اداری بیشتر آشنا شوید تا پایان با فریدصنعت همراه باشید.

اهمیت و کاربرد مکانیزم صندلی اداری

مکانیزم صندلی اداری یک جزء مکانیکی و فلزی از صندلی‌های اداری است. مکانیزم‌ها امکان حرکت در صندلی اداری را مهیا می‌کنند. مکانیزم در پایین صندلی اداری نصب و وظیفه اتصال بدنه صندلی به جک و پایه را برعهده دارد. مکانیزم‌های صندلی اداری امکان تنظیم و حرکت در جهت‌های مختلف را ایجاد می‌کنند. مرغوبیت مکانیزم تاثیر زیادی در عمر مفید صندلی اداری دارد.
در هنگام خرید به نوع و کیفیت مکانیزم دقت کنید. چون تولید کننده با توجه به کیفیت صندلی اداری یک مکانیزم برای صندلی انتخاب خواهدشد.

قطعات و اجزا مکانیزم صندلی‌ اداری

مکانیزیم صندلی اداری از قطعات و بخش های مختلفی تشکیل شده است که ازجمله این قطعات می توان به موارد زیر اشاره نمود.

محل نصب جک صندلی

از اصلی ترین وظایف مکانیزیم اتصال جک صندلی به نشیمن می باشد. به عبارتی می توان گفت حرکت عمودی و گردشی نشیمن از طریق جک صندلی  تضمین می گردد. علاوه بر این جک صندلی بر روی مکانیزم متصل می شود و از سویی دیگر نشیمن به مکانیزم  متصل می شود و ارتباط میان جک و نشیمن برقرار می گردد.

شیارهای نصب نشیمن

مکانیزم صندلی به عنوان شاسی صندلی باید دارای شیارهای جهت مونتاژ و نصب نشیمن باشد. این عملیات معمولا از طریق پیچ و خار انجام می شود. شیارها غالبا به شکل سوراخ لوبیایی هستند  و در انواع مکانیزم ها فاصله مرکز تا مرکز آن ها مختلف است. از این رو نیاز است که در انتخاب نوع مکانیزیم ابعاد و فاصله سوراخ های نشیمن در نظر گرفته شود.

دسته جک

از دیگر بخش های مکانیزم صندلی اداری می توان به دسته جک اشاره نمود. دسته جک موجب تحریک ضامن دسته جک و تنظیم ارتفاع صندلی توسط شخص می شود.

اهرم قفل مکانیزیم

وظیفه این اهرم فعال یا غیر فعال نمودن قفل مکانیزم است، به نحوی که حرکت زاویه نشیمن نسبت به افق تحت کنترل قرار بگیرد.

اهرم تنظیم فنر

در برخی از مدل های مکانیزم ها از اهرم مجزایی به منظور تنظیم سختی فنر به جای اهرم استکانی استفاده می گردد.

قاب و فنر

در قاب و فنر معمولا یک فنر وجود دارد که با حرکت آن ها میزان سختی تنظیم می گردد . در واقع وظیفه اصلی این فنر تنظیم روان بودن یا سختی حرکت پشتی صندلی می باشد.

براکت

در مکانیزم های سنکرون این قطعه مورد استفاده قرار می گیرد و پشتی صندلی به آن متصل می گردد. همین قطعه براکت موجب تمایز دو مکانیزم سینک و تیلت شده است.

مکانیزم صندلی‌ اداری

مکانیزم صندلی‌ اداری تیلت یا بدون براکت

یکی از پرکاربرد‌ترین مکانیزم صندلی اداری، مکانیزم تیلت (Tilt) است. این مکانیزم به نام‌هایی مثل مکانیزم تیله‌ای، بدون تسمه و مکانیزم بدون براکت شناخته شده است. وظیفه مکانیزم بدون تسمه یا Tilt ایجاد حرکت همزمان پشتی و نشیمن‌گاه، در زمان وارد کردن فشار و استراحت کاربر است. این یعنی مکانیزم تیلت باعث حفظ زاویه ثابت بین پشتی و نشیمن‌گاه است.

درصورتی که توسط کاربر به پشتی صندلی اداری فشار وارد شود. نشیمن‌گاه توسط مکانیزم بدون براکت به عقب حرکت می‌کند. در صورت جابجایی پشتی یا تکیه‌گاه صندلی اداری، نشیمن‌گاه برای حفظ زاویه به عقب خواهد رفت.

معنی کلمه تیلت، کج‌شدن است و این مکانیزم باعث ثابت ماندن زاویه بین نشیمن‌‌گاه و پشتی صندلی اداری است. در صندلی‌های اداری که از مکانیزم تیلت استفاده می‌کنند، باید نشیمن‌گاه و پشتی را یک قطعه پیوسته در نظر گرفت.

مکانیزم صندلی‌ اداری سینکرون یا Synchronise

مکانیزم سینکرون نیز مثل مکانیزم تیلت پرکاربرد اما پیشرفته‌تر است. سینکرون به اسم‌هایی مثل مکانیزم سینکرو، تسمه‌دار یا مکانیزم براکت‌دار معروف است. در مکانیزم سینکرو حرکت بین پشتی و نشمین صندلی، غیرهمرمان است. برخلاف مکانیزم تیلت حرکت بین کفی صندلی اداری و پشتی آن مستقل است.

البته حرکت مستقل مکانیزم براکت‌دار به معنی ناهماهنگی نیست. مکانیزم سینکرون در دو نوع نسبت ۱ به ۲.۵ یا ۱ به ۳ تولید شده است. این یعنی اگر با پشتی ۲۱ درجه به عقب بروید تغییر ۷ درجه‌ای در نشیمن‌گاه اتفاق می‌افتد. مکانیزم سینکرون به نسبت تیلت در صندلی‌های اداری، راحتی بیشتری ایجاد می‌کند.

تفاوت بین مکانیزم صندلی‌ اداری تیلت و سینکرو

تنها تفاوت مکانیزم‌های سینکرو و تیلت وجود براکت است. قطعه براکت اجازه حرکت مستقل بین نشیمن‌گاه و پشتی را فراهم می‌کند. اگر دسته صندلی به نشیمن و پشتی متصل باشد، تغییر زاویه بین نشیمن‌گاه و پشتی ممکن نیست. این یعنی صندلی دارای مکانیزم سینکرون نیست و از نوع L یا تیلت است.

مکانیزم L؛ ساده‌ترین مکانیزم صندلی‌ اداری

یکی از ساده‌ترین مکانیزم‌ صندلی، مکانیزم L است. این مکانیزم از دو بخش کفی و ستون L مانند تشکیل شده‌است. در مکانیزم L تنها پشتی صندلی قابلیت جابجایی دارد. در صندلی‌هایی که دارای مکانیزم L هستند نشیمن‌گاه ثابت است، و تنها تکیه‌گاه قابلیت خم شدن تا زاویه خاصی را دارد. معمولا از این مکانیزم در صندلی‌هایی با مصارف خانگی یا صندلی‌های ساده کارمندی استفاده خواهدشد.

در مکانیزم L تکیه‌گاه صندلی تا زاویه خاصی خم و توسط فنر به حالت عادی خود باز می‌گردد.

مکانیزم زانویی Knee در صندلی های مدیریتی

مکانیزم زانویی در صندلی‌های سنگین و مدیریتی کاربرد دارد. مکانیزم Knee یا اتوبوسی در مدل های سینک و تیلت تولید شده است. تفاوت بین مکانیزم زانویی و دیگر مکانیزم‌ها، فاصله بین محور دوارن و محل نصب جک(محل تحمل بار) است. این فاصله باعث ایجاد دوران راحت‌تر و همچنین تجربه نشستن بهتر در صندلی‌های مدیریتی خواهد شد.

مکانیزم کلاچی؛ صفحات موازی برای کنترل زاویه

مکانیزم کلاچی مانند کلاچ خودرو عمل می‌کند. و با یک سری از صفحات موازی، جهت کنترل زاویه پشتی صندلی طراحی شده است. با استفاده از اهرم یا کلاچ صندلی، کاربر می‌تواند زاویه دلخواه خود را با فشار بر روی پشتی انتخاب کند. پس از انتخاب زاویه دلخواه و رها کردن کلاچ، صندلی در زاویه قفل و ثابت خواهدشد. مکانیزم کلاچی به دلیل احتمال ضربه به کاربر در صندلی‌های اداری کمتر استفاده دارد.

مکانیزم اسلاید؛ مکانیزمی برای صندلی چندکاربره

مکانیزم یا حالت اسلاید در صندلی اداری، امکان حرکت افقی نشین‌گاه را فراهم می‌کند. این قابلیت برای صندلی‌هایی که چند کاربر(با قد‌های مختلف) دارند مناسب است. مکانیزم اسلاید برای راحتی بیشتر کاربر و کنترل عمق و حرکت نشیمن بکارمی‌رود.

مکانیزم خودتنظیمی؛‏ تعیین زاویه پشتی با وزن کاربر

مکانیزم خودتنظیمی یکی از جدیدترین طراحی موجود بازار است. این مکانیزم با حذف فنر تنظیم دستی ظاهری شکیل‌تر به صندلی اداری می‌دهد. مکانیزم خودتنظیمی به جای استفاده از یک فنر، مجموعه‌ای از فنر را برای تشخیص نیروی وزن کاربر و میزان فشار بر روی پشتی استفاده می‌کند. این یعنی مکانیزم خودتنظیم به کمک وزن زاویه خاصی را در پشتی ایجاد می‌کند. تا کاربر راحتی بیشتری احساس کند.

مکانیزم صندلی‌ اداری

نقد و بررسی مکانیزم‌های صندلی اداری

مکانیزم L یکی از ساده‌ترین مکانیزم‌ها در صندلی است. این مکانیزم بیشتر در صندلی‌های ساده و خانگی مصرف خواهدشد. مکانیزم تیلت یا بدون براکت یکی از پرکاربردترین مکانیزم‌ها در صندلی اداری است. این مکانیزم پشتی و نشیمن‌گاه را در یک زاویه ثابت به نسبت هم قرار می‌دهد.

در مکانیزم سینکرون حرکت بین نشیمن‌گاه و پشتی مستقل اما دارای نسبت ثابت است. این مکانیزم راحتی بیشتر در مقابل مکانیزم‌های تیلت و L دارد. مکانیزم زانویی در صندلی‌های مدیریتی کاربرد دارد و راحت ترین تجربه را به کاربر انتقال می‌دهد. مکانیزم اسلاید هم برای صندلی‌ها‌یی با کاربرد چند نفره مناسب است.

مکانیزم کلاچی به دلیل احتمال واردکردن ضربه‌ به کاربر کم مصرف است. درنهایت مکانیزم خودتنظیمی یکی از جدیدترین طراحی‌ها در مکانیزم است. این مکانیزم با توجه به وزن کاربر زاویه را تنظیم می‌کند.

قیمت مکانیزم صندلی‌ اداری

صندلی های اداری دارای مکانیزم های مختلفی هستند و هر کدام دارای کاربرد و خصوصیات گوناگونی هستند. این مکانیزم ها توسط برندهای مختلفی تولید می شوند و در بازار به وفور یافت می شوند. قیمت مکانیزم صندلی‌ اداری به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به نوع برند، ضمانت نامه یا گارانتی، مدل مکانیزم، جنس و کیفیت و … اشاره نمود.

در هنگام خرید صندلی اداری مناسب باید علاوه بر توجه به زیبایی و مدل صندلی مکانیزیم صندلی نیز بررسی نمود تا بتوان بهترین نوع صندلی با یک طول عمرطولانی را خریداری نمود. به طور کلی برای خرید یک صندلی مناسب باید به موارد زیر اشاره نمود.

  • هرگز صندلی ارزان نخرید
  • در صورتی که توان خرید صندلی های گران قیمت را ندارید بهتر است که صندلی های ارگونومیک را انتخاب نمایید
  • حتما در زمان خرید صندلی توجه نمایید که حداقل صندلی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع و عقب و جلو شدن پشتی باشد
  • همچنین باید قطعاتی که در صندلی به کار رفته اند مانند مکانیزم، جک و فوم نیز در نظر گرفت، زیرا در صورتی که کیفیت مناسبی نداشته باشد پس از مدت کوتاهی به تعمیر نیاز پیدا می کند و باید مجددا هزینه نمود.