علت پایین رفتن جک صندلی: تعمیر پمپ صندلی زمانی لازم می شود که سیلندر پنوماتیک، گاز خالی کرده باشد که این گاز با هوای تحت فشار ارتفاع صندلی را افزایش و کاهش می دهد و یا اینکه مهره های داخل سیلندر یا پوسته جک آسیب دیده باشد که لازم هستش جک یا پمپ صندلی تعویض شود و یا با ترفند هایی که در ادامه به شما خواهیم گفت می توانید آن را تعمیر کنید، که پیشنهاد فریدصنعت تعویض به موقع و یا تعمیر جک صندلی در محل است که بتوانید بیشترین بازده رو از صندلی خود بگیرید، و بتوانید از صندلی خودتان در بهترین حالت و ارتفاع بهینه استفاده کنید تا کمترین آسیب هنگام نشستن روی صندلی به زانو و کمرتان وارد شود.

ثابت کردن بالابر و یا جک صندلی با استفاده از بست فلزی

ابتدا صندلی را در ارتفاع مناسبی که می خواهید روی آن بنشینید تنظیم کرده و با ماژیک بین پوسته و سیلندر علامت گذاری کنید بعد از این مرحله باید با کمک چکش و اسپری روان کننده که در آموزش تعویض جک صندلی به شما آموزش دادیم جک را از مکانیزم در بیاورید سپس بست فلزی را در همان جایی که روی سیلندر علامت گذاری کردیم سفت میکنیم و سیلندر یا تاپل هلدر جک را داخل مکانیزم کرده و صندلی را برعکس میکنیم حالا صندلی شما ثابت شده و فقط باید دقت کنید که ارتفاعی رو انتخاب کنید که آسیب به کمرتان وارد نکنید.

علت پایین رفتن جک صندلی

در بیشتر مواقع علت پایین رفتن جک صندلی اداری خالی شدن سیلندر گاز موجود در محفظه پیستون است که این گاز موجود در محفظه باعث بالا نگه داشته شدن صندلی های اداری و این دسته از صندلی همانند صندلی اپن می‌شود. در صورت خالی شدن گاز داخل محفظه جک، صندلی نمی‌ایستد و مرتبا نشست کرده. برای حل این مشکل سیلندر جدید باید جایگزین سیلندر خراب شود که توسط تعمیرکار انجام میپذیرد قبل از تعویض، سیلندر خراب اندازه گرفته سپس با سیلندر جدید جایگزین شود. از دیگر علت پایین رفتن جک صندلی امکان دارد به دلیل استفاده طولانی مدت از صندلی یا وزن بالای فرد استفاده کننده باشد، که با فشار بر روی جک صندلی، نیتروژن داخل آن که اصلی‌ترین قسمت داخل جک صندلی است بیرون کشیده شده و جک، فاقد گاز شود. در این حالت، جک امکان کنترل قد صندلی را نداشته و از کار خواهد افتاد.

پایین رفتن جک صندلی

دلایل غرق شدن هنگام نشستن بر روی صندلی اداری

می تواند به دلیل استفاده بیش از حد و نشستن افراد سنگین وزن بر روی صندلی رخ دهد که باعث می شود فشاری که روی جک صندلی وارد می شود گاز نیتروژن موجود در سیلندر خارج شود و به تعمیر پمپ صندلی نیاز پیدا کند، در این حالت جک صندلی نمی تواند ارتفاع صندلی را نگهدارد و باعث نشست صندلی رو به پایین می شود. در این مورد جک صندلی دیگر قابل استفاده نخواهد بود و باید تعمیر جک صندلی در محل انجام شود چون جک های صندلی اداری وارداتی هست و وقتی گاز خالی می کند دیگر قابل تعمیر نیست و اگر هم تولید داخل بود تعمیر و پر کردن گاز نیتروژن آن اصلا مقرون به صرفه نبود.

و یا ممکن است بر اثر استفاده دراز مدت و نشستن روی صندلی و کشیدن آن به سمت کشو و کتابخانه پوسته جک گشاد کرده و محتویات داخل آن شکسته و از بین رفته باشد و صندلی به اصطلاح لق بزند و پمپ صندلی دیگر قابل استفاده نخواهد بود، هرگونه آسیب به محتویات داخل جک صندلی باعث اختلال در عملکرد پمپ صندلی می شود که با تشخیص زود هنگام می توان تعمیر پمپ صندلی را انجام داد که توسط یک فرد متخصص و ماهر بهتر است انجام شود تا جک به درستی عمل کند.

انواع جک صندلی، برند ها و سایز ها و عمر مفید آن ها

در بازار برند های زیادی موجود هست اما بهترین جک های صندلی مربوط به کشور تایوان هستش و برند ها چینی درجه 1 و2 و 3 دارد که بهتر است از برند های الگو و لنسر و آرکو استفاده بشود تا برند های چینی که عمر کوتاهی دارند (هرچیز ارزانی بی دلیل نیست) در مورد سایز های جک یا پمپ صندلی باید بگوییم که برای صندلی های مدیریتی از جک های 8 سانتی متری و صندلی های کارمندی یا کارشناسی از جک های 10 و 12 سانتی متری استفاده می شود و برای صندلی اپن از جک های 21 و 27 استفاده می شود و بهتر است هنگام خرید حتما از فروشنده برند جک را پرسیده تا جک چینی در صندلی به کار نرفته باشد که عمر کوتاهی دارد.

مکانیزم جک صندلی چیست؟

قبل از هرچیز لازم است بدانیم جک صندلی اداری چگونه کار می‌کند. این قطعه که در زبان انگلیسی به آن سیلندر گاز (Gas Cylinder) گفته می‌شود، قطعه‌ای استوانه‌ای شکل است که با گاز نیتروژن پر شده است. سیلندر فشار، میله میانی و پیستون قطعات اصلی تشکیل دهنده جک صندلی هستند. جک‌های صندلی به صورت وکیوم هستند و گاز نیتروژن موجود در آن‌ها با فشار وزن بدن متراکم شده و وقتی دسته جک را نگه دارید، صندلی در پایین‌ترین نقطه ممکن خود قرار می‌گیرد. با برداشتن فشار و نگه داشتن مجدد دسته، میله میانی با فشار گاز به بیرون هدایت شده و صندلی به حالت قبل یعنی بلندترین وضعیت خود بر می‌گردد. میزان تفاوت ارتفاع صندلی در پایین‌ترین و بالاترین حالت خود ارتباط مستقیم با مقدار بالا و پایین شدن جک آن دارد. این مقدار را اصطلاحا کورس جک صندلی می‌گویند.

انواع جک صندلی اپن و اداری

جک‌ها از نظر کورس جک به انواع ۸، ۱۰، ۱۲، ۲۱ و ۲۷ سانتی تقسیم می‌شوند. از جک‌های ۸ و ۱۰ سانتی‌متری معمولا در صندلی مدیریت استفاده می‌شود. جک ۱۲ سانتی‌متری رایج‌ترین نوع جک در صندلی کارمندی محسوب می‌شود و بلندترین نوع جک‌ها یعنی ۲۱ و ۲۷ سانتی‌متری در ساخت صندلی آزمایشگاهی و صندلی اپن کاربرد دارند. جک‌های موجود در بازار ایران را می‌توان از نظر کشور سازنده نیز دسته‌بندی کرد. معمولا این جک‌ها چینی، تایوانی، کره‌ای و به ندرت آلمانی هستند. می‌توان مدعی شد که نزدیک به ۹۰ درصدی جک‌های موجود در بازار چینی و تایوانی هستند. کیفیت جک‌های تایوانی از نمونه‌های چینی بالاتر است؛ اما گاهی تشخیص تفاوت این دو کمی دشوار است. با وجود این، معمولا نوشته‌ی ساخت تایوان را می‌توان روی مدل‌های تایوانی پیدا کرد؛ در غیر این‌صورت باید به جنس فلز به کار رفته در جک دقت شود.

پایین رفتن جک صندلی

چگونه از پایین رفتن صندلی اداری جلوگیری کنیم؟

آیا پایین رفتن جک صندلی اداری به شکل غیر ارادی قابل تعمیر است؟ بله، کاملا. اما قبل از اینکه بخواهید سیلندر را تمیز کنید، باید مطمئن شوید که سایر قسمت‌ هایی که به مکانیزم کمک می ‌کنند در وضعیت مناسبی قرار دارند. اطمینان حاصل کنید که اهرم به خوبی روغن کاری شده است. سپس کار روی سیلندر را شروع کنید. دو راه برای انجام این کار وجود دارد:

○ روش لوله پی وی سی

ابتدا باید لوله پلاستیکی را از سیلندر دور کنید تا امکان دیدن سیلندر فلزی در زیر وجود داشته باشد. این استوانه را از نظر عرض، طول و محیط اندازه گیری کنید. یک لوله پی وی سی با طول یکسان بخرید. قطر لوله جایگزین باید دقیقاً یکسان یا کمی بزرگتر باشد.

با استفاده از یک اره برقی کوچک، لوله جدید را از یک دهانه به سمت دیگر ببرید تا بتوانید آن را روی سیلندر بلغزانید. در صورت تمایل، حتی می توانید بدون نیاز به برش، فاصله محوری صندلی را بردارید و روی لوله پی وی سی جدید قرار دهید! اکنون صندلی شما دیگر نباید پایین برود! هنگام تنظیم ارتفاع صندلی ممکن است لازم باشد طول لوله را تنظیم کنید.

○ روش گیره شلنگ

مانند روش قبلی، لوله پلاستیکی را از روی سیلندر موجود بلغزانید تا بتوانید سیلندر فلزی زیر آن را ببینید. سیلندر فلزی را کاملا تمیز کنید. در مورد ارتفاع انتخاب شده صندلی تصمیم بگیرید (این را نمی توان بعداً تنظیم کرد).

چند لایه نوار چسب بپیچید یا سیلندر را با کاغذ سنباده خراش دهید تا گیره شلنگ شما چسبندگی بیشتری داشته باشد.

یک گیره شلنگ 2 سانتی متری را در اطراف دور سیلندر بپیچید. سپس پیچ گیره شلنگ را باز کنید و انتهای تسمه را بیرون بکشید.

گیره را دور سیلندر فلزی بپیچید، سفت کنید و به بالای سیلندر بکشید.

صندلی شما دیگر نباید پایین برود! فقط در صورتی از این روش استفاده کنید که ارتفاع مورد نظر صندلی را دقیقاً بدانید.

ممکن است نیاز به تعویض سیلندر پنوماتیک داشته باشید. اگر چنین است، ابتدا باید جزئیات سازنده صندلی چک کنید.